صفحه اصلی
ارتباط با ما
نقشه سایت
مقام معظم رهبری
پایگاه دولت
پایگاه مجلس
جهادکشاورزی
EN
جهش تولید؛
با مشارکت مردم
!!!b1!!!
!!!b1!!!
درباره ما
معرفی استان
تاریخچه و سیر تکاملی تعاون
وظایف و ماموریت های سازمان
فعالیت و برنامه های سازمان
اساسنامه سازمان
ساختار اداری
مدیر استان
معاونت امور اداری و مالی
معاون اداری و مالی
رئیس امور مالی
اداره حسابرسی
اداره آموزش
اداره عمومی
واحد فناوری اطلاعات
معاونت بازرگانی
معاون بازرگانی
رئیس اداره بازرگانی
معاونت فنی و نظامهای بهره برداری
معاون خدمات فنی
رئیس اداره خدمات فنی
رئیس اداره نظامهای بهره برداری
ادارات ستادی سازمان
اداره بازرگانی و بازریابی
اداره خدمات فنی و کشاورزی
اداره امور عمومی
ادراه آموزش
اداره حسابرسی
واحدهای مستقل
واحد برنامه ریزی ، آمار و فناوری اطلاعات
واحد روابط عمومی
واحد حقوقی
امور مالی
واحد حراست
نضامهای بهره برداری
صنوف و تشکلهای کشاورزی
نمودار تشکیلاتی
منشور حقوق شهروندی
اتاق فکر سازمان
آیین نامه اجرایی
کمیته سازمانی
کمیته تحول اداری
کمیته عفاف حجاب
تعاونی های تحت پوشش
اساسنامه تعاونیهای روستایی
اساسنامه تعاونیهای روستایی
اساسنامه تعاونیهای کشاورزی
اساسنامه شرکت تعاونی روستایی زنان
اساسنامه اتحادیه تعاونی روستایی
معرفی تشکلهای تعاونی
پتانسیل ها و ظرفیت های شبکه تعاونیها
برنامه عملیاتی و خدمات شناسه دار
عملکرد مقایسه ای سازمان
معرفی تعاونی های موفق
برنامه عملیاتی سازمان در سال 1403
خدمات شناسه دار
ادارات شهرستانهای تابعه
اداره تعاون روستایی شهرستان کرمان
اداره تعاون روستایی شهرستان ارزوئیه
اداره تعاون روستایی شهرستان سیرجان
اداره تعاون روستایی شهرستان رفسنجان
اداره تعاون روستایی شهرستان بم
اداره تعاون روستایی شهرستان انار
اداره تعاون روستایی شهرستان بافت
اداره تعاون روستایی شهرستان بردسیر
اداره تعاون روستایی شهرستان رابر
اداره تعاون روستایی شهرستان راور
اداره تعاون روستایی شهرستان ریگان
اداره تعاون روستایی شهرستان زرند
اداره تعاون روستایی شهرستان شهربابک
اداره تعاون روستایی شهرستان فهرج
اداره تعاون روستایی شهرستان کوهبنان
اداره تعاون روستایی شهرستان نرماشیر
ارتباط با ما
ارتباط با مدیر سازمان
ارتباط الکترونیکی با مدیر
سامانه ارتباط مردمی سامد
ارتباط با ادارات و واحدهای سازمان
ارتباط از طریق ایمیل
نظرسنجی الکترونیک
راهبرد مشارکت
حفظ حریم خصوصی
دستورالعمل بروز رسانی سایت
سوالات متداول
نقشه استان
پیوند به دستگاههای مرتبط
پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
استانداری کرمان
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان
سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان
سامانه تدارکات الکترونیکی دولت(ستاد)
سامانه خدمات دولت به مردم
میزخدمت الکترونیک
بسته اطلاع رسانی مرتبط با خدمت
میزخدمت الکترونیک ویژه ارباب رجوع
فرم انتقادات و پیشنهادات
نظرسنجی خدمات
بیانیه سطح توافق خدمات
بسته اطلاع رسانی مرتبط باخدمات
معرفی خدمات
مشارکت الکترونیک
راهبرد مشارکت
سکوی رایزنی دیجیتال
تالار گفتگو
نظرسنجی الکترونیک
جمع آوری الکترونیک نظرات مردمی(رای گیری برخط) |
شفافیت عمومی دستگاه
انتشارات اطلاعات قابل استفاده برای کسب و کارها
انتشار اطلاعات تفصیلی هزینه کرد سالانه دستگاه
انتشار فهرست مناقصات ومزایدات
انتشار مستندات مناقصات ومزایدات
انتشار جزئیات مرتبط با قراردادها
انتشار فهرست مجوز های اعطایی توسط دستگاه
انتشار مستندات مجوز های اعطایی توسط دستگاه
اپلیکیشین برگزاری مجامع
پشتیبان از افراد کم توان
صفحه خوان برای افراد کم بینا و نابینا
زبان انگلیسی سایت
دوباره تلاش کنید
سخن روز /
یادداشتی از: حسین شیرزاد مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اتحاد استراتژیک اتحادیه های تعاونی روستایی برای تعدیل ریسک در بخش کشاورزی بکمک رهیافت کشاورزی قراردادی
1398/03/24
کشاورزی قراردادی نیازمند نهادسازی و حضورتشکلها و اتحادیه های پرقدرت روستایی و کشاورزی می باشد.
فشار ناشی از نوسانات قیمتی و فراز و نشیب عرضه نهاده ها در کنار افزایش حاشیه بازار، رشد هزینه های عملیات و هزینه مبادله،طی یکسال اخیر نشان داد که اولا، نظامهای مناسب قیمت گذاری نهاده ها و محصولات و شبکه توزیع مویرگی منصف برای محصولات کشاورزی در داخل کشور دچار ضعف بوده و ثانیا، توازن در زنجیره تامین بخش کشاورزی تنها با استراتژیهای مداخلهگری دولت در مدیریت ریسک امکان پذیر نیست و لزوم توسعه مکانیزمهای مبتنی بر بازار به کمک افراد، شرکتها، تشکل ها، اتحادیه ها و نهادهایی که از طریق قراردادهای تامین نهاده ها ، قراردادهای مدیریت تولید و قراردادهای بازاریابی و ورود به بازار مدیریت ریسک در زنجیره های کشاورزی برای خود ارزش اقتصادی ایجاد میکنند ضروری است.در کشورهای توسعه یافته نهادهای درگیر زنجیره کشاورزی از سه طریق مشارکت در ریسک، پذیرش مستقیم ریسکهای محتمل و حتی انتقال ریسک به پایداری قراردادها و انسجام زنجیره کمک میکنند و نهادهها توسط شرکتهای بخش تعاونی ها اتحادیه های تخصصی روستایی و بخش خصوصی تامین شده ودر نتیجه عدم قطعیت ناشی از دسترسی به هنگام به نهادهها، کیفیت و تامین هزینه آنها کاهش مییابد. مشکلات مربوط به بازار نهادهها به دلیل تامین آنها توسط شرکت و صرفههای مقیاس ناشی از خرید حجم زیادی از آنها بهصورت یکجا(و با قیمت پایین تر) تا حد زیادی رفع میشود.
کیفیت نهادهها و تناسب آنها با محصولات نیز در این رابطه بیشتر رعایت شده و منجر به افزایش تولید و درآمد میشود. اما در حال حاضر زنجیره تامین دچار نواقص و چالشهایی است.در کشاورزی ایران ناگزیر از ایجاد قراردادهایی نظیر قرارداد کنسرسیوم، جوینت ونچر شرکتی و قراردادی ، قراردادهای معاوضه ، قرارداد سلف ،قرارداد نسیه، قرارداد آتی، قرارداد اختیار خرید و فروش و قراردادهای تکامل یافته نقدی جهت سرمایه گذاری در امور واردات نهاده، صادرات مازاد فصلی محصولات و عرضه وفروش کالا هستیم چون بسیاری از قرار دادهای سنتی از منظر حقوقی شفاف ، رسمی و الزامآور نیستند و باعث سوء استفاده از کشاورزان توسط طرف های قرار داد می شوند. از سوی دیگر فاقد سند ملی اعتبار رسانی، تضامین و بیمه کشاورزی قراردادی میباشیم.
در فقدان این عناصر، توسعه کشت قراردادی در سطح ملی با همکاری نظام مالی و اعتباری(شامل بانکها و موسسات اعتباری و صندوق ها و موسسات خدمات تامین سرمایه) تا کنون امکان پذیر نگشته است. تجارب گذشته کشاورزی قراردادی در ایران بویژه صنعت قندو شکر، توسعه صنعت پنبه، زنجیره گوشت مرغ در ایران، دانه های روغنی و طرح جامع مدیریت یکپارچه شیرخام با اندکی اصلاحات و به روز رسانی قابل الگو برداری است و باید سریعا برنامه ریزی شده و آمایشی در قطب های رشد تکثیر یابد. تجارب جهانی نشان داده، تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی از طریق اعطای کمکهای فنی ـ اعتباری و تسهیلات یارانه دار به تشکلهای فراگیر کشاورزی و روستایی امکان پذیر است.
درسال 2017 حدود 57 درصد از کل ارزش تولیدات کشاورزان ایالات متحده آمریکا بر پایه اکوسیستم کشاورزی قراردادی استمرار داشته است و پیش بینی می شود تا سال 2020 به بیش از 68 درصد ارتقا یابد نکته قابل توجه آن است که نظام ترویج تعاونی در این کشور مهمترین رکن پیشبرد کشاورزی قراردادی میباشد. وقت آن رسیده تا تشکلها(تعاونیها، اتحادیه ها و...) به عنوان نماینده کشاورزان و روستائیان نقطه تماس و تعامل مطمئن دولت با بخش غیردولتی محسوب شوند چون تعاونی ها نقش مهمی در فهم مضامین و ترجمان محتوای عادلانه قراردادهای منعقده و لزوم بستن قرار داد با کشاورزان دارند بویژه امروزه کشاورزان در شرایطی نیستند که قدرت چانی زنی بالایی داشته باشند و چون نظارت بر اجرای قراردادها ضعیف است. بنابراین، در برخی از موارد طرفهای قرارداد پول کشاورزان را پرداخت نمی کنند یا با تأخیر پرداخت می کنند.
وقوع بیشمار پدیده هایی از این دست شاهد محکمی بر این مدعی است که کشاورزی قراردادی در ایران تنها در پرتو اتحادیه های تعاونی پرقدرت ملی قابل گسترش است. بنابراین دولت باید حمایت لازم از زیرساختهای اتحادیه های تعاونی روستایی از قبیل ایجاد و احداث باراندازهای مدرن، انبارها و ظرفیتهای ذخیرهسازی، سردخانهها، امکانات حمل ونقل، اماکن و عرصههای مناسب برای عرضه نهادهها و محصولات کشاورزی، تشکیل شرکتهای بازرگانی بازاررسانی (حمل و نقل)محصولات با تأکید بر اتحادیهها ی تعاونی و تشکلهای تخصصی تولیدکنندگان در اولویت قرار دهد. امری که با حذف ردیف کمکهای فنی از بودجه سازمان مرکزی تعاون روستایی دچار چالش گردیده است.
حتی دولت باید مجوزهای واردات نهاده ها و مشوقهای صادراتی جهت تشویق تولید و توسعه بازار محصولات کشاورزی را با توجه به ظرفیتهای بخش کشاورزی به اتحادیهای تعاونی های روستایی و کشاورزی اعطاء نماید. مسئله ای که چندان جدی گرفته نشده است و اولویتی برای اتحادیه ها در نظر گرفته نشده است.حتی در تزریق اعتبارات بانکی و تسهیلات نیز اتحادیه های تعاونی های روستایی دارای هیچ گونه جهت گیری ترجیحی از سوی نظام بانکی نیستند.در طول سالیان گذشته فقدان ممارست در امور بازرگانی خارجی، اطلاعات ضعیف و نامتقارن بازاری، و دسترسی محدود به منابع مالی و محیط نهادی ضعیف، امکان ورود اتحادیهای تعاونی های روستایی و کشاورزی را به مدیریت تجاری زنجیره عرضه کشاورزی سخت نموده است طرفه اینکه طی 6 سال گذشته منابع درآمدی این اتحادیه ها نیز با وجود شرکتهای متنفذ و مورد حمایت دولتی رقیب محدود و مباشرت بسیاری از خریدهای تضمینی و حتی توزیع آرد روستایی هم از آنها دریغ شده و آنها ناگزیر به حمایت دولت برای جبران قلت منابع درآمدی و عقب ماندگی های ساختاری-کارکردی میباشند.
انباشت بدهی ها به سیستم بانکی( پرداخت روزانه بیش از 220 میلیون تومان هزینه سود و کارمزد و جریمه تاخیر تسهیلات اخذ شده متاخر) از سوی شبکه تعاون روستایی کشور به بانکها، و دو دهه فشارهای پردامنه جهت ورود به خرید و فروش های پرریسک، زیان انباشته جبران نشده، وفور داراییهای غیر مولد و انباشت ناکارآمدی ها، اتحادیه های تعاونی روستایی کشور را به یکی از بزرگترین شرکتهای بدهکار سیستم بانکی کشورمبدل نموده است.
با همه این تفاسیر، نیازهای امروزین بخش کشاورزی مبین این واقعیت عینی است که ما نیازمند نوعی دکترین، خط مش گزاری و سیاستگزاری ویژه در برخورد و سلوک با تشکلهای کشاورزی پرقدرت، اتحادیه های متنفذ و قوی بنیه و نظامات صنفی کشاورزی هویت بخش در حوزه کشاورزی میباشیم. بی تردید رهیافت کشاورزی قراردادی با سردمداری اتحادیه های تعاونی روستایی و کشاورزی باید به عنوان گزینه ای برای تقویت پیوند کشاورزان و صنایع وابسته مورد توجه سیاست¬گزاران و برنامه ریزان بخش کشاورزی قرار گیرد.
تعداد مشاهده خبر
767
بار
تصاویر مرتبط
RatingTitle
:3 :1
مشاهده نظرات
(
تعداد نظرات
0
)
نظرات کاربران
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به
سازمان تعاون روستایی استان کرمان
می باشد.
Powered by
Dorsa
Portal