چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت ملی محصولات زراعی در قم
1402/02/24
چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت ملی محصولات زراعی با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیر تعاون روستایی استان ، محققان و خبرگان کشاورزی برخی نمایندگان کشاورزان پیشرو در محل مزارع موقوفات مرحوم آیت الله گلپایگانی برگزار شد .

 به گزارش پات، در این مراسم مجید حمیدی مدیر تعاون روستایی استان قم در زمینه نقش تشکل های تعاونی در اصلاح الگوی کشت سخن گفت.

 وی با اشاره به اینکه در این طرح ظرفیت‌های شرکت های تعاونی و دانش بنیان را در بخش زراعت به کار گیری کرده ایم، افزود: کاشت ارقام جدیدی مانند گیاه تریتیکاله و ارقام جدید گندم و جو که منطبق با اقلیم استان ترویج می‌شود. که با به کارگیری ارقام جدید میانگین نرخ برداشت محصول به 5 تن در هکتار افزایش پیدا می‌کند . بدیهی است با ارتقا بهره‌وری و استفاده صحیح از نهاده‌ها،‌ میزان تولید محصولات بخش کشاورزی استان افزایش یافته و توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز بالا می رود.

مدیر تعاون روستایی استان قم اظهار داشت:‌ طی سال‌های اخیر، اجرای برنامه‌های عملیاتی همچون راهبرد تغییر الگوی کشت، در قالب کشت قراردادی با حمایت و مشارکت فعال تشکل های تعاونی روستایی و تولید برای توسعه پایدار کشاورزی قم در دستور کار قرار گرفته که در این زمینه علاوه برافزایش ظرفیت تولید محصولات، بالا بردن سطح اشتغال در بخش کشاورزی استان نیز موردتوجه بوده است.

⬅️مجید حمیدی بیان کرد: ورود تشکل های تعاونی به طرح الگوی کشت کاهش مصرف آب دربخش کشاورزی و نقش موثری در حفظ منابع آبی زیرزمینی استان و تقویت حجم سفره‌ها، خواهد داشت.

⬅️وی ادامه داد: اجرای طرح تغییر الگوی کشت درقم علاوه برکاهش میزان مصرف آب،‌ اهداف مهم دیگری را نیز دنبال می‌کند که ازجمله آن‌ها، فراهم شدن شرایط تولید حداقل 50 درصد علوفه‌ موردنیاز دامداری‌های استان درمزارع کشاورزی داخل قم است.

⬅️در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: طرح کاروان ترویج الگوی کشت با هدف افزایش بهره وری از منابع آب و افزایش برداشت محصول از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است.

⬅️محمدرضا حاجی رضا در جریان برگزاری چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت که در روستای قشلاق البرز بخش مرکزی قم برگزار شد گفت: یکی از اولویت‌های امسال جهاد کشاورزی استان قم اصلاح الگوی کشت با هدف استفاده بهینه از منابع آب و رسیدن به حداکثر بهره وری و حفاظت از منابع کشاورزی است که بر همین اساس طرح کاروان ترویج الگوی کشت اجرایی می‌شود.

⬅️وی با اشاره به اینکه طرح کاروان ترویج الگوی کشت به مدت یک هفته است که در روستا‌های شهرستان جعفریه و روستا‌های بخش مرکزی قم در حال اجرا است، گفت: در اجرای این طرح قرار است 100 دوره ترویجی آموزشی، بازدید و حضور کارشناسان و زارعان در مزارع برگزار شود.

⬅️محمدرضا حاجی رضا اضافه کرد: در طرح کاروان ترویج الگوی کشت محصولات کم آب بر، مقاوم به خشکی شوری و متناسب با مناطق استانی در دو بخش زراعی و باغی استفاده خواهد شد.

⬅️در پایان کشاورزان پیشرو قمی از مزارع نمونه کشت تریتیکاله و ارقام جدید گندم و جو که منطبق با اقلیم استان است بازدید کردند .
تعداد مشاهده خبر735 بار
تصاویر مرتبط
tempShow
Powered by DorsaPortal