معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی :
کاهش50 درصدی تولید زعفران خراسان رضوی نسبت به میانگین بلند مدت
1401/09/01

به گزارش روابط عمومی تعاون روستایی استان ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مصاحبه با ایسنا گفت : در سال زارعی 97-98 حدود 320 تن زعفران در استان تولید شد اما در سال 1400 که با یک دوره بازگشت 52 ساله خشکسالی مواجه شدیم ،میزان تولید زعفران با 50 درصد کاهش به 149تن رسید.پیش‌بینی می‌شودبه دلیل ادامه خشکسالی ها امسال نیز با کاهش50 درصدی تولید زعفران نسبت به میانگین بلند مدت روبرو خواهیم بود.

مهندس ساربان افزود :  نخستین محصول مهم بخش باغبانی استان پسته و دیگری زعفران است، با اشاره به کاهش بارندگی‌ها و تاثیر آن بر تولید دو محصول در خراسان رضوی گفت: طی 20 سال گذشته حدود 114 هزار هکتار از کشت گندم، 15 هزار هکتار از مساحت کشت جو، 31 هزار هکتار از اراضی کشت چغندر قند و 26 هزار هکتار از زمین‌های مربوط به کشت پنبه در استان کم شده و کشاورزان سراغ محصولات باغی رفته‌اند؛ به طوری که در حال حاضر 96 هزار هکتار به مساحت کشت پسته و حدود 56 هزار هکتار به اراضی کشت زعفران استان اضافه شده است.

وی  اضافه کرد: در حال حاضر از مجموع 121 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در کشور، میزان 91 هزار هکتار در حدود 76 درصد متعلق به خراسان رضوی است.هم‌اکنون 119هزار  خانوار در استان زعفران‌کار هستند. زعفران محصولی است که در استان عمدتا در اختیار خرده‌مالکان قرار دارد؛ اگرچه در یک سال اخیر برخی این محصول را در سطح وسیع کشت کرده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: البته فرصت‌های خوبی از نظر صادرات و صنایع مرتبط با زعفران در استان ایجاد شده و کشت این محصول به صورت عادی در هر هکتار 220 نفرروز شغل ایجاد می‌کند. از این جهت زعفران برای  خراسان رضوی اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر ظرفیت فرآوری زعفران در خراسان رضوی 405 تن است و بالغ بر 121 واحد فرآوری این محصول در استان فعال است. همچنین اقدامات خوبی در حوزه بسته‌بندی و مارکتینگ زعفران در  استان و مشهد  انجام شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون طرح خرید حمایتی زعفران توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده، بیان کرد: بالاترین رقم خرید مربوط به نگین‌های صادراتی است که 41 میلیون و 350 هزار تومان و پایین‌ترین رقم نیز مربوط به زعفران دسته به قیمت 25 میلیون تومان به ازای هر کیلو است. به طور کلی 6 گرید برای نگین زعفران تعریف شده که قیمت آن بین این 2 نرخ قرار می‌گیرد

ساربان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حل مشکلات صادرکنندگان زعفران در سطح وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: برای حل مشکلات صادرکنندگان زعفران جلساتی در سطح وزارتخانه برگزار شده است. یکی از اشکالات کنونی این است که باید ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد و صادرکننده از این بابت متضرر می‌شود. همچنین قیمت پایه صادراتی عددی بالاتر از آنچه مد نظر صادرکننده است، تعیین شده و همین موضوع برای صادرکننده آزاردهنده است. درباره گلایه‌های مربوط به موضوع حق آب مجازی نیز باید توجه داشت که زعفران و پسته به ازای هر متر مکعب آب درآمد بیشتری ایجاد می‌کند. براساس محاسبات برای تولید چهار کیلو زعفران 3500 تا 4000 متر مکعب آب باید مصرف شود. بنابراین نباید زعفران را ارزان به دنیا فروخت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره حل مشکل تعهد ارزی صادرکنندگان عنوان کرد: به طور مثال می‌توان زعفران را صادر کرد و معادل ارز آن را نهاده دامی، تکنولوژی و ماشین‌آلات وارد کشور نمود. دولت باید این فرصت را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد تا گرهی از بخش کشاورزی  گشوده شود.

ساربان اضافه کرد: در حال حاضر زعفران 20 درصد درآمد ناخالص بخش کشاورزی استان را تشکیل می دهد؛ از همین رو این محصول اهمیت زیادی دارد. خراسان می‌تواند در تولید این محصول همچنان رتبه نخست کشور را در اختیار داشته باشد؛ به شرط آنکه همه برای این محصول دلسوزی کنیم. همچنین بهره‌وری از اراضی زعفران باید به شدت افزایش پیدا کند. علاوه بر این تاکنون زعفران عمدتا به عنوان یک ادویه و چاشنی تولید می‌شده است. باید در مسیری حرکت کنیم که بتوان از این محصول فرآورده‌هایی نظیر کروسین نیز تولید کرد. زعفران می‌تواند در صنعت داروسازی در سطح کشور و دنیا برای ما درآمد خوبی ایجاد کند. در صنعت غذا و آرایشی نیز این محصول می‌تواند مفید و مورد استفاده باشد.

 


تعداد مشاهده خبر1271 بار
تصاویر مرتبط
tempShow
Powered by DorsaPortal