مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد:
آغاز کشت قراردادی در 10 استان کشور
1400/08/19
مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد: آغاز کشت قراردادی در 10 استان کشور

⬅️رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خاطر نشان کرد: سیاست کشت قراردادی در 10 استان آغاز شده است و درحال تدارکات لازم برای انعقاد قرارداد با تشکل‌ها کشت و صنعت و مردم هستیم. کاهش پرداخت حق بیمه به 10 درصد، اعطای نهاده و کودهایی که کشاورز در طول زراعت به آن نیاز دارد و کسر کردن آن در زمان برداشت جزو بسته‌های حمایتی این سیاست هستند.
✅ به گزارش پات، اسماعیل قادری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به لزوم توسعه سردخانه‌ها در کشور، گفت: در زمان برداشت محصول میزان عرضه آن در بازار بالا می‌رود از این‌رو شاهد شکسته شدن قیمت‌ها در بازار هستیم. اما سردخانه‌های مدرن این امکان را برای کشاورزان ایجاد می‌کنند که محصولات خود را با توجه به یک نظام تدریجی مناسب وارد بازار کنند.
⬅️وی با اشاره به سیاست‌های راهبردی برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی، بیان کرد: وزارتخانه در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات و مشوق‌ها به سرمایه‌گذاران برای ایجاد سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی قدم گذاشته است. سازمان تعاون روستایی آمادگی خود را برای در اختیار گذاشتن انبارها و سردخانه‌های مستعمل خود به بخش‌خصوصی اعلام کرده است تا آنها با سرمایه‌گذاری در این بخش بتوانند ظرفیت‌های این بخش را ارتقا بدهند.
⬅️این مقام مسئول با اشاره به استقبال از ورود سرمایه‌گذاران در زمینه صنایع تبدیلی، گفت: بانک کشاورزی به‌عنوان بانک عامل در اعطای تسهیلات بلندمدت و ارزان قیمت برای توسعه سردخانه‌ها آمادگی خود را اعلام کرده است.
⬅️وی ادامه داد: سیب صنعتی اولین موضوعی بود که در روزهای آغاز فعالیت ساداتی نژاد در وزارت جهاد و من در سازمان مرکزی تعاون روستایی ما را به چالش کشاند. در 2 استان آذربایجان غربی و شرقی حدود 120 هزار تن سیب پا درختی تولید شد و بخش قابل توجهی از آن توسط تعاون‌های روستایی به قیمت 1460 تومان خریداری شد. این نرخ از سوی شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی تصویب شد.
⬅️رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به ظرفیت صنایع تبدیلی کشور، بیان کرد: در کشور توانایی تبدیل و کنسانتره کردن سیب درختی کمتر از 70 هزار تن در سراسر کشور است. ما با تمهیدات ضربتی مناسب اما دیرهنگام ناشی از تغییرات دولت وارد این حوزه شدیم و توانستیم این مسئله را به نتیجه برسانیم. باید از همین امروز به فکر سال زراعی آینده باشیم وتوان خود را در گسترش صنایع تبدیلی و ایجاد کارخانه‌های کنسانتره گیری گسترش دهیم.
⬅️وی ادامه داد: من کتمان مسئله و مشکل نمی‌کنم تلاش دارم بر اساس توان و ظرفیت‌های موجود مسائل را پیش ببرم. ما بخشی از سیب صنعتی تولید شده در این 2 استان را به سایر استان‌ها از جمله یزد، خراسان رضوی وسمنان منتقل کردیم. سیب درختی کشاورزان این 2 استان از سوی سازمان خریداری شد و در هفته‌های آینده وجه مالی آنها تقدیم خواهد شد.
⬅️این مقام مسئول کشت قراردادی را سیاست راهبردی ساداتی‌نژاد عنوان کرد و افزود: این سیاست در تمام دنیا و درهمه کشورهای پیشرفته به خدمت گرفته می‌شود تا بتواند بازار و تولید محصولات کشاورزی را به‌صورت هدفمند ببینند. متاسفانه این پرسش که امسال پیاز بکاریم یا سیب‌زمینی ضرب‌المثل عام شده است. اما با دنبال کردن این سیاست می‌توان این راهبرد را در اختیار کشاورز قرار داد که بر اساس نیاز بازار تولید را تنظیم کند.
⬅️قادری‌فر ادامه داد: کشاورزان درحال حاضر با مسائلی چون تنش‌های آبی، کمبود نهادها و گرانی‌ها درگیر هستند. اما با دنبال کردن سیاست کشت قراردادی دیگر در انتهای سال زارعی شاهد انباشت در تولید یک محصول و کاستی در یک محصول راهبردی نخواهیم بود و اینگونه بین تولید و نیاز بازار توازن ایجاد می‌شود.
⬅️این مقام مسئول شروع این سیاست را در محصولاتی چون گندم، کلزا و پنبه عنوان کرد و افزود: سیاست کشت قراردادی در 10 استان آغاز شده است و درحال تدارکات لازم برای انعقاد قرارداد با تشکل‌ها کشت و صنعت و مردم هستیم. کاهش پرداخت حق بیمه به 10 درصد، اعطای نهاده و کودهایی که کشاورز در طول زراعت به آن نیاز دارد و کسر کردن آن در زمان برداشت جزو بسته‌های حمایتی این سیاست هستند.
⬅️وی با اشاره به ضرورت استفاده از نظام‌های درست سیاستی در افزایش محصول، گفت: کشت قراردادی این امکان را فراهم می‌کند که در نهایت محصول با قیمتی که به نفع کشاورز، مردم و دولت (به عنوان حامی) خریداری و به بازار تزریق شود.
⬅️قادری‌فر با اشاره به بحث تنظیم بازار شب عید در 2 محصول پرتقال و سیب، گفت: یکی دیگر از سیاست‌هایی که هم‌اکنون درحال تدوین آیین‌نامه‌های آن هستیم تنظیم بازار شب عید است.
‍ ⬅️در پایان سال به دلیل کاهش اپیدمی کرونا طبیعی است که شاهد افزایش دید و بازدید مردم باشیم و این مسئله به معنی کشش بازار نسبت به 2 سال گذشته است از این‌رو باید از امروز برای ماه‌های آینده فکرکنیم تا با استفاده از ذخایر راهبردی این 2 محصول وجود دارد به‌صورت هوشمند وارد تنظیم بازار شب عید شویم.
⬅️این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که سیب و پرتقال شب عید به چه قیمتی در بازار عرضه خواهد شد؟ بیان کرد: هفته آینده قیمت آنها به تصویب شورای عالی قیمت‌گذاری خواهد رسید وبه  رسانه‌های خبری اعلام خواهد شد.
تعداد مشاهده خبر1042 بار
تصاویر مرتبط
tempShow
Powered by DorsaPortal