اتمام فرآیند تشکیل و استقرار نظام های بهره برداری در حوزه طرح های ملی
1400/08/18
مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: رشد جمعیت، تقاضای مواد غذایی و نگرش سیاسی و اقتصادی به بخش کشاورزی، ضرورت ساماندهی، تشکیل، استقرار و توانمندسازی نظام های بهره‌برداری کشاورزی را نمایان می سازد.
به گزارش پات، مهندس حمید زارع قنات‌نوی با بیان این مطلب اظهار کرد: نظام بهره‌برداری همواره یکی از اصلی ترین امور نظام کشاورزی است که با گسترش بهینه آن، شرایط مطلوب تری در راستای کاهش میزان اتلاف انرژی، تقلیل هزینه های تولید، بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری آب و خاک و کاهش وابستگی و توسعه علمی را ایجاد خواهد کرد.
وی اضافه کرد: دفتر نظام های بهره برداری در راستای افزایش بهره‌وری و دستیابی به توسعه پایدار در بخش کشاورزی و جلب مشارکت بهره‌برداران ذینفع، اقدام به ساماندهی، تشکیل و استقرار الگوهای نظام بهره‌برداری در سه طرح ملی « فاز اول طرح احیاء و توسعه 550 هزار هکتاری اراضی کشاورزی استان های خوزستان و ایلام »، «آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور» و « آبیاری دشت سیستان» نمود.
زارع افزود: طرح های مورد نظر با اعتبار حدود 176 میلیارد ریال عملیاتی شدند و در راستای اجرای این طرح ها، 305 الگوی نظام بهره برداری در مساحتی بالغ بر 695 هزار هکتار ایجاد و ساماندهی شد که این الگوها در 1582 روستا، حدود 94 هزار بهره بردار را تحت پوشش قرار می دهند.
وی از فاز اول طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سطح 295 هزار هکتار به عنوان یکی از بزرگترین طرح های کشاورزی نام برد و بیان کرد: این طرح به منظور تحقق وظایف حاکمیتی نظام بهره برداری و نیل به اهدافی از جمله حفظ و پایداری سرمایه‌گذاری کلان انجام‌شده در زمینه آب‌وخاک، کاهش هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی و از سویی مدیریت بهینه حوضه های آبریز و بهبود وضع معیشتی کشاورزان و اشتغال زایی تدوین و اجرا شده است.
زارع ادامه داد: طرح «آبیاری دشت سیستان» نیز با توجه به شرایط اجتماعی منطقه، پراکندگی اراضی کشاورزی و خرد بودن آن­ها تشکیل شد و مناسب­ترین الگوی نظام بهره­‌برداری به تعداد 17 الگو در مساحتی به وسعت 177هزار و245 هکتار در منطقه شرکت تعاونی تولید روستایی اجرا گردید.
او در خصوص طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور نیز گفت: این طرح در 6 استان و 27 شهرستان به مساحت 223هزار و 129 هکتار اجرا شده است که هدف از آن، افزایش راندمان آبیاری با مهار آب های مرزی، تثبیت جمعیت در مناطق مرزی، افزایش تولید، اشتغال­­‌زایی موثر و درنهایت، افزایش درآمد و رفاه روستائیان می باشد که تحقق آن­ها نقش بسزایی در توسعه مناطق اجرای پروژه دارد.
وی با اشاره به اینکه در قالب الگوهای نظام بهره برداری، تعداد 7925 گروه هم آب نیز برای این سه طرح تشکیل شده است خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز به منظور توانمندسازی الگوهای نظام بهره برداری و پایدارسازی الگوهای نظام بهره برداری، هریک به ترتیب با 7 زیر پروژه و 3 زیر پروژه و در مجموع با بیش از 200 برنامه اقدام، به انجام خواهد رسید.
تعداد مشاهده خبر487 بار
تصاویر مرتبط
tempShow
Powered by DorsaPortal