افزایش هزینه‌ها، دامداران را به کشتار دام مولد واداشته است!!!
1400/04/28


رییس اتحادیه دامداران استان البرز گفت: اگر مشکلات دامداران با همین روند ادامه داشته باشد و آنها مجبور به کشتار دام مولد شوند سال آینده کشور باید برای واردات شیر خشک و گوشت برنامه‌ریزی کند.

به گزارش «تابناک البرز» ابراهیم ثابت با اشاره به افزایش شدید قیمت خوراک دام و مشکلاتی که برای تولیدکنندگان شیر ایجاد شده است، گفت: سال گذشته قیمت کاه 300 تومان بود اما امسال دامداران مجبور هستند کاه را هر کیلو 3100 تومان بخرند. این افزایش قیمت در دیگر علوفه‌ها هم رخ داده است به طوری که یونجه سال گذشته 1800 تومان خریداری می‌شد اما امسال قیمت آن به 5100 تومان رسیده است و ذرت علوفه‌ای که سال گذشته 650 تومان بود امسال به 1800 تومان رسیده است.

وی ادامه داد: با وجود این افزایش قیمت‌ها در خوراک اما قیمت خرید شیر از دامدار تا ابتدای خرداد امسال همان قیمت پارسال یعنی 4600 تومان بود. در خرداد ماه این قیمت به 6400 تومان افزایش پیدا کرد و قرار شد پایان خرداد ستاد تنظیم بازار قیمت 6400 تومان را اعلام و اعمال نماید اما کارخانجات و صنایع لبنی تمایلی به خرید شیر با این قیمت ندارند چون تا حدودی در انبارهای خود شیر خشک دارند.

ثابت افزود: صنایع لبنی در حالی به صراحت اعلام کرده‌اند که تمایلی به خرید شیر با قیمت 6400 تومان ندارند که همین شیر در حال حاضر با محاسبه قیمت یونجه و کاه حدوداً 7570 تومان برای دامدار هزینه دارد.

وی با بیان اینکه سرانه سالانه مصرف شیر در ایران 85 کیلوگرم برای هر نفر بود، گفت: با افزایش قیمتی که طی از ابتدای اسفند از سوی صنایع اعمال شد، سرانه مصرف شیر در کشور کاهش پیدا کرد و صنایع لبنی شیر خام مازاد را تبدیل به شیر خشک نموده‌اند و الان به خاطر همین ذخایر شیر خشک اعلام کرده‌‍اند که تمایلی به خرید شیر با قیمت 6400 تومان را ندارند.

ناهمخوانی قیمت خرید شیر با قیمت تمام شده، دامداران را مجبور به کشتار دام مولد کرده است

ثابت در ادامه با بیان اینکه دامداران با این شرایط توان ادامه دادن ندارند، گفت: همه این عوامل باعث شده بسیاری از گاوداری‌ها مجبور به کشتار دام خود شوند. مثلاً یک مجموعه هزار رأسی مجبور می‌شود برای تهیه خوراک 200 رأس دام مولد را به کشتارگاه بفرستد تا از پس نگهداری 800 رأس دیگر بر آید.

رئیس اتحادیه دامداران البرز به رایزنی‌هایی که با دولت برای واردات یونجه انجام شده اشاره و اعلام کرد: دولت به ما اعلام کرد که برای واردات با ارز نیمایی اقدام شده است اما ایراد کار آنجاست که اگر یونجه با ارز نیمایی وارد شود هر کیلو 9000 تومان تمام می‌شود و واردات با این قیمت، باعث افزایش بیشتر قیمت یونجه داخلی هم خواهد شد.

تعداد مشاهده خبر562 بار
تصاویر مرتبط
tempShowtool_dorsaetoolsenews_sample_main_block3031
Powered by DorsaPortal