ابلاغ طرح هر شرکتیا اتحادیه یک پروژه مهم و اثر گذار
1400/04/23


مدیرکل دفتر تجهیز و توسعه زیرساختها از ابلاغ طرح هر شرکت یا اتحادیه یک پروژه مهم و اثرگذار توسط رئیس محترم هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی خبر داد.

انصاری منش با اعلام اینکه بهترین راه تقویت شرکت‌ها و اتحادیه‌ها که متضمن بقا و استمرار حیات اقتصادی و اطمینان بخش توانایی آنان در پرداخت همیشگی حق و حقوق کارکنان و ارائه دهنده خدمات به کشاورزان و سودآوری برای سهامداران باشد، مشارکت تشکلها در تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد نیاز حوزه عمل خود می‌باشد.دو گام اصلی در این طرح را:

· گردآوری اطلاعات مربوط به توان تولید منطقه در حوزه کشاورزی، صنایع تبدیلی و یا تکمیلی موجود و احصاء خلاها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری(شناسایی مزیت‌های اقتصادی منطقه)

· شناسایی اموال و املاک غیرمولد شبکه برای فروش و راه‌اندازی صنایع تبدیلی مورد نظر دانست.

ایشان همچنین اینگونه اضافه نمود که سازمان مرکزی تعاون روستایی بر اساس تجربیات استان‌های پیشرو و موفق در امر احداث و یا تملک زیرساخت‌ها و صنایع مرتبط با بخش کشاورزی در نظر دارد طرحی تحت عنوان "هر شرکت یا اتحادیه حداقل یک پروژه مهم و اثرگذار" را برای تشکلهای متقاضی اجرا نماید.

انصاری منش با اشاره به اقداماتی که مدیریت تعاون روستایی استان ها می‌بایست با هماهنگی معاونت امور فنی و بازرگانی سازمان مرکزی به شرح ذیل به عمل آورند:

1- برگزاری جلسات توجیهی برای کارکنان سازمان بویژه روءسای محترم شهرستانها و کارشناسان خدمات فنی و بازرگانی و تبیین ضرورت اجرای این طرح.

2-برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران عامل و هیات مدیره تشکلهای مستقر در استان و اطلاع‌رسانی طرح به آنان و تبیین ضرورت‌های اجرای آن و درخواست مشارکت تشکلها در اجرای پروژه‌های زیرساختی و مورد نیاز منطقه.

3- شناسایی تشکلهای واجد شرایط که بلحاظ وضعیت اقتصادی مشکل خاصی ندارند و واجد اموال و املاک غیرمولد هستند و می‌توانند با اخذ تسهیلات، فروش اموال مازاد یا تلفیقی از هر دو روش یا از طریق مشارکت با سایر شرکت‌ها، اتحادیه‌های تحت پوشش سازمان یا بخش خصوصی نسبت به اجرای این طرح در حوزه عمل خود یا سایر مناطق اقدام نمایند.

4- احصاء مدیران عامل و اعضای هیات مدیره تحصیل کرده، با انگیزه، پرتوان و علاقمند این تشکلها برای ایجاد صنایع تبدیلی یا تملک صنایع تبدیلی راکد یا سایر پروژه‌های اثرگذار در منطقه که حیات اقتصادی تشکل را تضمین نماید.

5-برگزاری جلسات توجیهی اختصاصی برای مدیران عامل و هیات مدیره تشکلهای موضوع بند4 با حضور اعضای محترم هیات مدیره سازمان مرکزی یا همکاران مربوطه در معاونت امور فنی و بازرگانی سازمان مرکزی.

6- انجام بازدیدهای میدانی از شرکت‌ها و اتحادیه موفق و پیشرو در سایر استانها.

7- اخذ مشورت از کارشناسان صنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و عندالزوم اتخاذ مشاور برای شناسایی و پیشنهاد پروژه منطبق بر مزیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه.

8- تهیه طرح توجیهی فنی - اقتصادی برای پروژه مورد نظر و احصاء اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن. بدیهی است اولویت با خرید طرح‌های نیمه‌تمام یا راکد و بویژه پروژه‌های تملیک شده از سوی بانک‌ها و شهرک‌های صنعتی می‌باشد.

9- بررسی شیوه‌های تهیه اعتبار مورد نیاز از طریق اخذ تسهیلات بانکی از منابع استانی یا ملی و فروش اموال مازاد و غیرمولد تشکلهای مجری وفق دستورالعمل سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و بهینه‌سازی زیرساختها در سطح تشکلهای تحت پوشش برای احداث، تملک و راه‌اندازی پروژه‌ها.

10- برای تسریع در اجرای این طرح و امکان مشارکت دادن کارشناسان سازمان مرکزی در امر شناسایی تشکلهای واجد شرایط و احصاء مزیت‌های اقتصادی حوزه عمل آنان و تهیه پیشنهاد فنی دارای صرفه اقتصادی، برای استان اطلاعات اموال و دارایی‌های غیر منقول کل شبکه تحت پوشش مدیریت استان اعم از اموال مولد و غیرمولد، در غالب " شناسنامه اموال و دارایی های غیرمنقول تشکلهای کشور" گردآوری گردد.

گفتنی است برای تبیین بیشتر موضوع با همکاری دفتر توسعه و آموزش تعاونی ها و تشکها، جلسه وبینار آنلاین برای مدیران و همکاران سازمان و شبکه در سطح استانها با حضور معاون امور فنی و بازرگانی و کارشناسان معین دفتر تجهیز و توسعه زیرساختها و سرمایه گذاری در این ارتباط برگزار و ضمن تشریح چگونگی و ابعاد طرح به سئوالات مطروحه نیز پاسخ لازم ارائه گردید.

ایشان در خاتمه ابراز امیدواری نمود که این طرح می‌تواند بزرگترین یادگاری دوران مدیریت مدیران محترم تعاون روستایی استانها و شهرستان‌ها باشد و دعای خیر کارکنان و سهامداران، روستائیان و کشاورزان را بصورت همیشگی برای آنان در پی داشته باشد و همکاران این دفتر تمام توان خود را در پشتیبانی و مانع‌زدایی از حرکت ارزشمند مدیران خلاق و زحمت‌کش سازمان بکار خواهد بست تا نتیجه نهایی و مورد انتظار حاصل گردد.



تعداد مشاهده خبر2148 بار
تصاویر مرتبط
tempShowtool_dorsaetoolsenews_sample_main_block11
Powered by DorsaPortal