💢مشاور وزیر جهاد کشاورزی:
رفع موانع بخش کشاورزی نیازمند اقدامات تحولی و بنیادی است
1400/04/10
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اینکه رفع مشکلات با راه حل‌های جزئی انجام نمی‌شود، گفت: رفع موانع بخش کشاورزی نیازمند اقدامات تحولی و بنیادی است.

✅ به گزارش پات، «مرتضی حنیفه‌ زاده»  عصر چهارشنبه در نشست با مدیر عامل اتحادیه‌های سراسری کشاورزی و دامپروری با تشریح مشکلات و موانع بخش کشاورزی برای تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی» افزود: مقام معظم رهبری از سال 75 بر رونق تولید تاکید داشتند بنابراین هر ساله پس از اعلام شعار سال که در جهت حمایت از تولید است. در بخش کشاورزی می‌توان از اتحادیه‌ ها و تشکل‌های تعاونی برای ایجاد تحول استفاده کرد، زیرا آنها به صورت مردمی فعالیت می‌کنند.

⬅️حنیفه‌ زاده با اشاره به اینکه همواره سعی می‌شود با کمک وزیر جهاد کشاورزی و هیات مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار مانع‌های موجود را در تولید بخش کشاورزی مرتفع کنیم، تصریح کرد: کشاورزان حافظان امنیت غذایی هستند و باید خود با کمک تعاونی‌هایشان برای بهبود و عزت‌مندی بخش تلاش کنند.

⬅️وی با بیان اینکه اکنون در بخش کشاورزی برخی تصمیم گیرندگان تفاوت بین گندم و جو را نمی‌دانند، گفت: این افراد هر روز  یک مصوبه می‌دهند و نمی‌دانند که با هر مصوبه جدید چه بر سر کشاورزان می‌آورند.

💢تشکیل کمیته بخش خبرگان کشاورزی در بدنه جهاد کشاورزی

✅مشاور وزیر جهاد کشاورزی از پیشنهاد تشکیل «کمیته بخش خبرگان کشاورزی در بدنه جهاد کشاورزی» خبر داد و افزود: برخی سواد آکادمیک دارند و برخی دیگر تجربی کار، بنابراین اینها می‌توانند در کنار یکدیگر برای بخش کشاورزی سودمند باشند.

⬅️وی از اتحادیه و تشکل‌های تعاونی بخش کشاورزی خواست روحیه مطالبه‌گری داشته باشند و از مسوولان حق خود را مطالبه کنند.

⬅️حنیفه‌زاده همچنین از اتحادیه وتشکل‌های تعاونی بخش کشاورزی خواست که از رسانه‌ها به عنوان اهرم فشار برای مطالبه‌گریشان از مسوولان استفاده کنند، افزود: همچنین از مسوولان گزارش عملکرد بخواهید و آنها را در مورد آنچه انجام داده‌اند مسوول بدانید.

💢سرانه مصرف ذرت برای مرغداران تخمگذار در سامانه بازارگاه به 37.5 رسید

✅«صدرا علی‌اکبرخانی » مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن با بیان اینکه از هر 6 نفر در کشور یک نفر عضو تعاونی است، گفت: 10 درصد مردم دنیا از بخش تعاونی‌ ها درآمد دارند و تعاونی‌ ها عامل اشتغال پایدار هستند.

⬅️وی ترویج و توسعه تعاونی‌ها به عنوان یک مدل ترویجی مردم محور در دل روستاها می‌توانند به حوزه اقتصاد و معیشت آنها کمک کنند.

⬅️علی‌اکبرخانی با تاکید بر اینکه حمایت از مردم در روستاها با تعاونی روستایی امکان‌پذیر خواهد بود، افزود: حمایت از مردم روستایی با تعاونی‌های روستایی مثمرثمر است به شرط آنکه موانع پیش روی تعاونی‌ها برداشته شود.

⬅️مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن با اشاره به برخی مشکلات و موانع تولید در مرغ تخمگذار گفت:‌ در حوزه صنعت مرغ تخمگذار موانعی نیز پیش روی تخصیص نهاده‌ها وجود دارد که برای رفع آنها نیاز به پشتیبانی از سوی مسوولان داریم.

⬅️علی‌اکبرخانی یادآور شد: یکی از نهاده‌ هایی که تولیدکنندگان ما در تامین آن با مشکل روبرو بودند، ذرت است که اخیرا با کمک مسوولین توانستیم سهم مرغدران را در دریافت این نهاده به شکل دولتی افزایش دهیم.

⬅️به گفته وی، سرانه مصرف ذرت هر مرغ تخمگذار 36.5 کیلوگرم است در حالی که تنها 31.5 کیلوگرم به هر مرغ تخصیص داده می‌شد، بنابراین مرغداران مجبور بودند باقی نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند که با توجه به جمعیت مرغ تخم گذار کشور که بیش از 53 میلیون قطعه است 250 میلیون تن ذرت از بازار آزاد به ارزش هفت میلیارد تومان طی یک دوره تهیه می‌شد.

⬅️مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن از افزایش سهم ذرت مرغ‌های تخم گذار با موافقت وزیر جهاد کشاورزی از روز گذشته به 36.5 کیلوگرم به ازای هر مرغ خبر داد که می‌تواند بار مالی زیادی را از دوش مرغداران بردارد.

⬅️«آرش نبی زاده » مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: برای واردات نهاده‌ها ارز 4200 تخصیص پیدا می کند اما سهم بخش‌های مختلف تولید با یکدیگر متفاوت است در حالی که تولیدکنندگان در تمامی بخش ها با مشکل جدی و تامین نهاده‌ها و گرانی آنها مواجه هستند.

⬅️به گفته وی، تنها 15 درصد از نهاده های وارداتی با ارز 4200 سهم ماهیان سردآبی است که آن نیز در شرایط بحران بازار مرغ از تولیدکنندگان این بخش گرفته و به مرغداران داده می شود.

⬅️مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی تحمیل هزینه‌های تعرفه‌ای، دریافت مالیات  و بی‌توجهی به اصلاح نژاد در آبزی پروری را از دیگر موانع و مشکلات این بخش برشمرد.

💢مشکل اصلی بخش کشاورزی عدم ارتباط تشکل ها با بخش دولتی در تصمیم گیری هاست

✅« افشین صدردادرس» مدیر عامل اتحادیه دام سبک کشور مهمترین مانع را عدم ارتباط مستمر و موثر بین بخش های تصمیم گیری و تصمیم سازی با تشکل ها دانست و افزود: این عدم ارتباط در حالی است که تشکل ها نماینده مستقیم تولیدکنندگان هستند و می توانند مسایل و مشکلات را به دولت و مجلس منتقل کنند.

⬅️وی افزود: ما شاهد تصمیم گیری های  غیر کارشناسی در این بخش هستیم که نتیجه عدم توجه به تشکل های تخصصی و فعال در حوزه است.

⬅️صدردادرس با تاکید عدم فعالیت های پژوهشی یکی از مشکلات اصلی ما در بخش توسعه تولید است، افزود: لازم است برای توسعه تولید همراه با فعالیت های پژوهشی، علوم جدید به بخش تزریق شود تا شاهد تولید اقتصادی و کاهش ضرر و زیان باشیم.

⬅️مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور افزود: نبود زیرساخت‌ها، بهره وری پایین و خرده مالکی از دیگر مشکلات و موانع توسعه بخش پژوهشی است.
تعداد مشاهده خبر1258 بار
تصاویر مرتبط
tempShow
Powered by DorsaPortal