700 تن گل زعفران از کشاورزان خراسان رضوی خریداری شد.
1397/08/28
700 تن گل زعفران از کشاورزان خراسان رضوی خریداری شد.
معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: از ابتدای فصل برداشت زعفران در سال جاری بیش از 700 تن گل زعفران از طریق 20 مرکز خرید تعاون روستایی و تعاونی تولید در خراسان رضوی از کشاورزان به قیمت توافقی هر کیلوگرم 800.000 – 1.200.000 ریال خریداری شده است.

علی برابری روز چهارشنبه در حاشیه برپایی همایش ملی زعفران در تربت حیدریه طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نحوه خرید توافقی و قیمت تعیین شده با در نظر گرفتن منافع کشاورز و حفظ تعادل بازار است بگونه ای که بازار زعفران از نظر ارزش زعفران در سطح بازار کم نشود و دلالان کنترل بازار را بدست نگیرند.

وی به اجرای طرح خرید حمایتی زعفران طی سال گذشته و عرضه و فروش آن از طریق بورس کالای کشاورزی که باعث کشف قیمت گردیده، اشاره و بیان کرد: در نتیجه اجرای این طرح امسال شاهد افزایش 100 درصدی قیمت زعفران در کف بازار هستیم و کشاورزان نیز موافق این روند هستند. هم اینک قیمت زعفران به نفع کشاورزان است اما اگر ظرف روزهای آینده قیمت این محصول کاهش یابد همچون پارسال طرح خرید حمایتی زعفران دوباره اجرا خواهد شد. زعفران شاخصترین محصول کشاورزی تربت حیدریه است که در ایران و جهان رتبه نخست را دارد. بر این اساس تولید زعفران یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد در این شهرستان است که برای حدود 400 هزار نفرروز طی مراحل کاشت، داشت و برداشت آن اشتغال ایجاد می کند. تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز 17 هزار تن است که بالغ بر 90 درصد آنها به کشت زعفران مشغول هستند. به ازای هر هکتار زمین زعفران در زاوه 220 نفرروز مشغول کار هستند که در مجموع برای 70 هزار نفر به صورت مستقیم و دو تا سه برابر این تعداد نیز به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است. پنجمین همایش ملی زعفران دیروز در تربت حیدریه آغاز شد. مرکز این شهرستان 225 هزار نفری در فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
تعداد مشاهده خبر737 بار
تصاویر مرتبط
tempShow
Powered by DorsaPortal