سخن روز /
توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در حوزه نظام‌های بهره‌برداری
1403/04/10
به گزارش پات و به نقل از خبرگزاری ایانا، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری چندجانبه ماشین­ها و صنایع تبدیلی غذایی کشاورزی در حوزه نظام‌های بهره‌برداری، با تأکید بر ضرورت استفاده از تشکل‌ها در مدیریت بخش کشاورزی بیان کرد: ما تا امروز به نظام مکانیزاسیون متناسب با اراضی خرد فکر نکرده‌ایم. از جمله مشکلات موجود، عدم بکارگیری دروگرهای کوچک مقیاس است. این دروگرها قدرت مانور بالاتری دارند. ما متناسب با این موضوعات پیشنهادات خود را مطرح کنیم و آمادگی داریم که با کمک حوزه دانشگاه و مؤسسات تحقیقاتی به این نیازها پاسخ داده دهیم.
دکتر فصاحت افزود: ما مشکلی درزمینه تأمین اعتبار نداریم و می‌توان هزینه موردنیاز تأمین این ماشین‌آلات را از طریق اتحادیه‌ها و بخش خصوصی تأمین کرد.
رسول سلگی، معاون مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کشور و قائم‌مقام مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و غذایی کشور در این نشست با اشاره به وجود متولی مستقل در حوزه صنایع و مکانیزاسیون در حوزه وزارتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: چیزی در حدود 5 همت تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون در اختیارداریم و همواره اولویت ما در اعطای تسهیلات، شرکت‌های خدمات مکانیزه و تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری هستند.
وی افزود: در حدود 30 درصد این تسهیلات و منابع در قالب سطح تسهیلاتی به استان‌ها ابلاغ می‌شود و در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی نیز مبنی بر تبصره 17 ماده 52 ردیف تسهیلاتی، همواره تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری که مجوز صنایع تبدیلی و غذایی داشته باشند در اولویت دریافت تسهیلات در مقایسه با اشخاص حقیقی هستند.
سلگی گفت: چیزی بالغ‌بر 1000 شرکت خدمات فنی مهندسی در کشور در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی فعالیت می‌کنند که جا دارد ساماندهی آن‌ها در قالب اتحادیه‌ای ذیل سازمان تعاون روستایی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.
وی با معرفی ظرفیت ایجاد مراکز اسقاط ماشین‌های کشاورزی، مراکز معاینه ماشین‌های کشاورزی و مراکز آموزشی رانندگی ماشین‌های کشاورزی، این حوزه‌ها را فضایی بکر برای ورود تشکل‌ها قلمداد کرد.
معاون مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کشور بیان کرد: سند تحول توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی غذایی کشور که با همکاری محققین و فرهیختگان دانشگاهی و همکاران در مؤسسات تحقیقاتی وزارت کشاورزی و نیز ستادهای اجرایی نظام‌های بهره‌برداری بر اساس ابلاغ وزیر در حال تنظیم است که امیدواریم تا پایان سال این سند رونمایی و آماده‌شده تا نظام‌های بهره‌برداری بتوانند در قالب این سند کمک دهنده توسعه حوزه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی باشند.
تعداد مشاهده خبر2451 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal