سخن روز /
نظام صنفی کشاورزی می تواند حوزه نرم افزاری و فکرافزایی بخش کشاورزی برای نظام برنامه ریزی و توسعه کشور باشد
1402/09/22

نظام صنفی کشاورزی، حوزه نرم افزاری و فکرافزایی بخش کشاورزی بوده و می تواند بستری برای تولید فکر، خرد و برنامه برای نظام برنامه ریزی و توسعه کشور باشد.

به گزارش پات و به نقل از دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد، معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جلسه کمیته مشورتی استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی ضمن بیان این مطلب، تاکید کرد: هم اکنون در مرحله ای قرار داریم که می بایست از مرحله ایجاد و تثبیت اولیه ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی عبور نماییم و در لایه های بعدی، وضعیت و چگونگی نقش آفرینی این ساختار در نظام برنامه ریزی توسعه کشاورزی در حوزه های بالادستی نظیر اصلاح فرآیندها، چارچوب ها و قوانین و میزان اثر بخشی آنها در برنامه های توسعه کشور تحلیل و تاکید گردد، چرا که هدف قانونگذار از ایجاد این ساختار، ارتقای جایگاه کشاورزان و فراهم سازی زمینه های حضور موثر اصناف بخش کشاورزی در نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری بخش کشاورزی بوده است.

آقای علیزاده مقدم در ادامه تصریح کرد: مشارکت دادن جدی و بیش از پیشِ بدنۀ سازمان های جهاد کشاورزی استان ها در روند استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی از جمله مواردی است که با تدبیر، فکر و مشارکت همگانی مورد اهتمام قرار گرفته تا این موضوع بعنوان یک موضوع با اولویت برای جهادکشاورزی دارای جایگاه شود.

وی افزود:حوزه حاکمیتی برای تشکیل، حمایت و راهبری ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی، نیازمند اعتباراتی در قالب هزینه های جاری است. در این خصوص، تدبیری کنیم که به چه نحوی می توان صاحب یک ردیف اعتباری مشخص شد تا بتوان مسائل استقرار این ساختار را به عنوان ساختاری پویا و کارآمد مرتفع نمود.

معاون سازمان مرکزی تعاون روستایی در ادامه اظهار داشت: موضوع ساختار نظام مالی شبکه نظام صنفی کشاورزی از زمان تشکیل ساختار نخست و سپس اصلاحیه آن، همواره حلقه مفقوده ای بوده است. بر اساس اسناد بالادستی، اتحادیه های صنفی اگرچه دارای شخصیت مالی و تشکیلاتی اداری مستقل می باشند اما ملزم هستند در انتهای هر دوره مالی گزارش ارائه دهند و همچنین نسبت به اعضاء و نهادهای ذیربط پاسخگو باشند. برای موضوع هایی از این گونه، ضروری دستور کار گذاشته شود و طی جلساتی به آنها پرداخته شود تا بتوان ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی را با قوام و دوام لازم تشکیل داده و مسائل آن را دنبال شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مباحث و پروژه های اجتماعی به دلیل مردمی بودن، پیچیدگی های خاص خود را دارد. بنابراین با این موضوعات، صبورانه و با تدبیر برخورد کنیم و به دلیل طرف بودن با جامعه انسانی، باید انواع نظرات و نگرش ها مورد توجه قرار داده شود.

پنجمین جلسه کمیته مشورتی استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی در سال1402، روز چهارشنبه 15 آذر ماه با حضور مسئولان امور تشکلهای کشاورزی سازمان تعاون روستایی استان های آذربایجان شرفی، البرز، بوشهر، جنوب کرمان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، گلستان و هرمزگان در محل دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران مستقر در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد.

تعداد مشاهده خبر1406 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :3 :2
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal