سخن روز /
بخش کشاورزی می‌تواند مقوله توسعه پایدار در کشور را رقم بزند
1402/08/17
توسعه پایدار کشاورزی در گرو حضور و مشارکت موثر بهره برداران در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های بخش کشاورزی و همکاری منسجم دستگاه های دولتی مرتبط است و بخش کشاورزی می‌تواند کل مقوله توسعه پایدار را در کشور رقم بزند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران، جلسه آموزشی حضوری و مجازی تبیین دستورالعمل توسعه مدیریت مشارکتی آب با حضور مدیران و کارشناسان ذیربط از سازمان‌های جهاد کشاورزی، شرکت های آب منطقه ای و مدیریت تعاون روستایی استان‌ها و اعضاء کارگروه ملی توسعه مدیریت مشارکتی آب درمحل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تشکیل گردید.
⬅️در این دوره عوض علیزاده مقدم معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: حوزه کشاورزی کاملاً مردمی و غیر دولتی ‌می باشد و توسعه کشاورزی وقتی محقق می‌شود که کار توسعه‌ای به دست مردم و برای مردم صورت گیرد و این اتفاق مقدور نمی‌باشد مگر در قالب مشارکت.
⬅️علیزاده مقدم با اشاره به انواع نظام‌های بهره‌برداری در بخش کشاورزی بر ضرورت توجه ویژه به مباحث آب و خاک به عنوان منابع اصلی تولید تاکید کرد که در صورت مدیریت و ساماندهی می‌تواند منجر به پایداری منابع و بهبود و ارتقاء شرایط تولید و نهایتاً خودکفایی گردد.
⬅️ وی اظهار امیدواری کرد: سند مشترک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو برای توسعه مدیریت مشارکتی آب بتواند زیرساخت‌های مردمی را در قالب الگوهای نظام بهره‌برداری برای یک توسعه پایدار فراهم آورد.
⬅️در ادامه مدیر کل دفتر نظام های بهره برداری و دبیرکارگروه ملی توسعه مدیریت مشارکتی آب نیز در این جلسه طی سخنانی خاطر نشان کرد: توسعه پایدار منابع آب و خاک ایجاب می کند که کشاورزان به عنوان متولیان اصلی، نقش محوری خود را در مدیریت و حفاظت از منابع آب و شبکه های آبیاری و زهکشی بر عهده گیرند و در تصمیم سازی، تصمیم گیری، برنامه ریزی، طرح ریزی، اجرا، پایش، ارزیابی، ارزشیابی و نظارت، در قالب الگوهای نظام بهره برداری تومان آب و زمین حضور فعال داشته باشند و موجبات پایداری را فراهم نمایند.
⬅️وی تصریح کرد: در راستای اجرای دقیق این دستورالعمل ضرورت دارد سه رکن اصلی اجرای آن شامل جامعه دولتی مرتبط، جامعه محلی مرتبط و جامعه متخصصین مرتبط کاملا هماهنگ و در راستای هدف مشترک هم افزا باشند.
⬅️ گفتنی است در این برنامه آموزشی که با حضور بیش از 400 مخاطب برگزار شد، مبحث جایگاه و الزامات قانونی و سازمانی، اهداف و شرح وظایف توسط رئیس السادات مدیر کل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی ایران، روش شناسی و فرایند اجرایی دستورالعمل توسط حیدریان مسئول کارگروه توسعه مدیریت مشارکتی شبکه های آبیاری کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران و حب وطن رئیس گروه توسعه حکمرانی اب شرکت مدیریت منابع آب ایران و تجارب عملی مدیریت مشارکتی آب توسط پاک نیا دبیر کارگروه سرمایه گذاری و تسهیل گری اجتماعی شرکت مدیریت منابع آب ایران و شریفی مقدم مجری ملی کشاورزی پایدار معاونت آموزش و ترویج سازمان تات ارائه گردید.
 در پایان این دوره آموزشی به سوالات مخاطبین پاسخ گفته شد و تاکید شد که به استناد دستورالعمل توسعه مدیریت مشارکتی آب ابلاغی ازسوی وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو در تنظیم و مبادله قرارداد های پروژه های تدوین و پیاده سازی نظام های بهره برداری و مدیریت مشارکتی آب کشاورزی و ظرفیت سازی در کشاورزان و ذینفعان محلی، این سند مبنای کار قرار گرفته و دستگاه های اجرایی زیرمجموعه دو وزارتخانه، کلیه امکانات سازمانی خود را برای اجرا و حمایت از پروژه های مدیریت مشارکتی آب در چارچوب سازمان کار و روش شناسی و گام های اجرایی پیش بینی شده در این دستورالعمل و شرح خدمات پیوست آن بکار گیرند.
تعداد مشاهده خبر2289 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :4 :1
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal