سخن روز /
دستورالعمل نحوه برگزاری انتخابات هیات رئیسه و بازرس اتاق اصناف کشاورزی ایران
1402/04/17
به استناد مفاد قانون نظام صنفی کشور، «ماده 35» قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع-طبیعی و مفاد «مواد 6، 7 و 27» آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی موضوع تصویب نامه شماره130740/ت49235ﻫ مورخ 4/10/1397 هیات وزیران دستورالعمل انتخاب هیات رئیسه و بازرس اتاق اصناف کشاورزی ایران به شرح زیر است:

ماده1- مفاهیم و اختصارات:
آیین نامه اجرایی: آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی
هیات عالی نظارت: هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران
اتاق کشاورزی ایران: اتاق اصناف کشاورزی ایران
دبیرخانه هیات عالی نظارت: دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران
دبیر هیات عالی نظارت: دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران
اتاق کشاورزی شهرستان: اتاق اصناف کشاورزی شهرستان و شهرستان مرکز استان
هیات اجرایی: هیات اجرایی برگزاری انتخابات

ماده2- اتاق کشاورزی ایران مرکب از نمایندگان منتخب هیات رئیسه اتاق های کشاورزی شهرستان های سراسرکشور و نمایندگان وزارتخانه های جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیرو (هر دستگاه یک نفر با حق رای) ، در تهران تشکیل می شود.
ماده 3- تشکیل اتاق کشاورزی ایران در اولین دوره، منوط به تشکیل حداقل دو سوم اتاق های کشاورزی شهرستانهای کشور می باشد.
ماده4- به منظور برگزاری انتخابات هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران ،هیات اجرایی با ترکیب نماینده دبیرخانه هیات عالی نظارت بعنوان رئیس، نماینده وزارت کشور و یک نفر از اعضای هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران مشروط بر اینکه فرد مذکور داوطلب عضویت در هیات رئیسه و بازرس نباشند، تشکیل می گردد.
تبصره1- در اولین دوره انتخاب هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران، اعضای هیات اجرایی از بین اعضای هیات رئیسه موقت اتاق کشاورزی ایران تعیین می شوند.
تبصره 2- چنانچه تمامی اعضای هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران، داوطلب عضویت در هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران در دوره بعدی باشند، اتاق کشاورزی ایران موظف است نمایندگان خود را از بین اعضای اجلاس اتاق کشاورزی ایران به دبیرخانه هیات عالی نظارت جهت عضویت در هیات اجرایی معرفی نمایند.

تبصره 3- محل استقرار هیات اجرایی در دبیرخانه هیات عالی نظارت می باشد.
ماده5- دبیرخانه هیات عالی نظارت موظف است پس از انتخاب و معرفی نمایندگان حداقل دو سوم هیات رئیسه اتاق های کشاورزی شهرستان های کشور در اتاق کشاورزی ایران، دستور برگزاری انتخابات هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران را به هیات اجرایی صادر نماید.
تبصره1- هیات اجرایی موظف است ظرف مدت 10 روز از زمان دستور برگزاری انتخابات توسط دبیر هیات عالی نظارت اقدامات لازم را برای صدور فراخوان ثبت نام (حاوی زمان ومکان ثبت نام) از داوطلبان به عمل آورد.
تبصره2- وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های مرتبط در صورت نیاز و درخواست هیات اجرایی امکانات لازم را برای برگزاری انتخابات فرآهم می آورند.

ماده 6- داوطلبان عضویت در هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران موظفند فرم درخواست ثبت نام خود را تکمیل و ظرف مدت 20 روز قبل از برگزاری انتخابات به دبیرخانه کمیسیون نظارت شهرستان مرکز استان تحویل نمایند.
تبصره - هیات اجرایی موظف است دو هفته قبل از برگزاری انتخابات لیست نهایی داوطلبین را پس از بررسی به دبیرخانه هیات عالی نظارت ارسال نماید.
ماده7- افراد زیر نمی توانند در اولین دوره انتخابات بعدی هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران داوطلب شوند:
1- اعضای هیات رئیسه و یا بازرس معزول به استناد بند (ج) «ماده 12» آیین نامه اجرایی
2- اعضای مستعفی هیات رئیسه، در صورتی که به تشخیص دبیر هیات عالی نظارت به منظور اخلال در انتخابات استعفا داده باشند.
3- داوطلب بازرسی که مفاد «ماده 8» این دستورالعمل را نقض کرده باشد.

ماده 8- بازرس اتاق کشاورزی ایران نمی تواند از اقوام نسبی و سببی درجه 1 اعضای هیات رئیسه باشد. در این صورت بازرس علی البدل جایگزین می گردد.
تبصره - انتخاب بازرس در ادوار بعد بلا مانع می باشد.
ماده 9- فراخوان ثبت نام از داوطلبان عضویت در هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران از طریق روزنامه کثیر الانتشار و ارسال پیامک توسط هیات اجرایی صورت می گیرد.
تبصره- حداقل تعداد داوطلبان برای انتخابات هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران 10 نفر و بازرس 2 نفر می باشد.

ماده 10- دبیر هیات عالی نظارت مکلف است تاریخ تشکیل اجلاس اتاق کشاورزی ایران با موضوع انتخاب هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران را 10 روز قبل از برگزاری انتخابات طی نامه کتبی به همراه لیست نهایی داوطلبان، به رئیس هیات عالی نظارت اعلام نماید.
ماده11- هیات اجرایی موظف است لیست داوطلبان عضویت در هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران را بر اساس حروف الفبا تهیه و در محل اجلاس اتاق کشاورزی ایران نصب نماید.
ماده12- به استناد بند (1) «ماده 12» اساسنامه اتاق کشاورزی ایران، انتخابات اتاق مذکور با حضور حداقل دو سوم اعضای اجلاس رسمیت می یابد.
تبصره - چنانچه انتخابات به نصاب مقرر دراین ماده نرسد برای بار دوم به فاصله یک ماه بعد به همان ترتیب مقرر در ماده 12 اساسنامه اتاق کشاورزی ایران دعوت صورت خواهد گرفت.
ماده13- هیات اجرایی موظف است در محل برگزاری جلسه اجلاس اتاق کشاورزی ایران صندوق آرای شفاف و قابل رویت را ممهور به مهر دبیرخانه هیات عالی نظارت نماید.
تبصره- تعرفه های آرا طبق فرم پیوست و با امضاء رئیس هیات اجرایی و ممهور به مهر دبیرخانه هیات عالی نظارت می باشد.

ماده14- در صورت عدم حضور هر یک از اعضای هیات اجرایی، عضو حاضر موظف است موضوع را به دبیر هیات عالی نظارت اعلام نماید تا نسبت به تعیین جایگزین اقدام گردد.
ماده15- هیات اجرایی موظف است به هر یک از اعضای اجلاس اتاق کشاورزی ایران بعد از احراز هویت برابر لیست حاضرین و رؤیت کارت شناسایی معتبر، تعرفه رای را جهت رأی گیری مخفی و مستقیم تحویل نماید.
تبصره 1- هر یک از اعضای اجلاس اتاق کشاورزی ایران می توانند اسامی حداکثر تا 6 نفر از داوطلبان هیات رئیسه و یک نفر بازرس در تعرفه آرا، درج نماید.
تبصره2- وکالت برای دادن رای در انتخابات هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران ممنوع می باشد.
تبصره 3- حضور داوطلبان عضویت در هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران در روز انتخابات الزامی است.

ماده 16- باز نمودن صندوق، شمارش آراء مأخوذه و اعلام نتیجه انتخابات پس از پایان مهلت اخذ رای و تنظیم صورتجلسه نهایی مشتمل بر تعداد آراء مأخوذه هر یک از داوطلبان توسط رئیس هیات اجرایی صورت می گیرد.
تبصره1- هیات اجرایی موظف است صورتجلسه انتخابات هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران را حداکثر ظرف مدت 3 روز پس از پایان برگزاری انتخابات به دبیرخانه هیات عالی نظارت و اتاق کشاورزی ایران ارسال نماید.
تبصره2- در صورتی که اسامی نوشته شده در تعرفه رای بیشتر از تعداد درج شده باشد اسامی اضافه به ترتیب از آخر حذف خواهد شد.
تبصره3- در صورت جابجا نوشتن اسامی بازرس و یا هیات رئیسه در برگه آرا، رای فرد مذکور خوانده نمی شود.
تبصره4- چنانچه تعداد آراء مأخوذه کمتر از تعداد رأی دهندگان باشد نتیجه در صورتجلسه منعکس می شود.
ماده17- تعرفه آرای باطله، جز آرای مأخوذه محسوب می گردد و هیأت اجرایی مکلف است ضمن ابطال تعرفه های زیر نسبت به تنظیم صورتجلسه و ضمیمه آن اقدام نماید.
الف– اسامی ناخوانا.
ب – آرای حاوی اسامی غیر از داوطلبان.
ج – آرای سفید.
تبصره 1- در صورتی که نام یک داوطلب در برگه رأی مکرر نوشته شده باشد فقط یک رأی برای او محسوب می شود.


تبصره 2- در صورتی که نام خانوادگی دو یا چند نفر از داوطلبان یکی باشد و در برگ رأی فقط نام خانوادگی قید شده باشد، مجموع این گونه آراء به طور مساوی بین داوطلبان هم نام تقسیم و در مورد رأی یا آراء باقی مانده غیر قابل تقسیم به حکم قرعه توسط هیات اجرایی و با حضور داوطلبان ذینفع اقدام خواهد شد.

ماده18- در صورت تساوی آراء دو یا چند نفر از داوطلبان، انتخاب از طریق قرعه کشی توسط هیات اجرایی در حضور آنان انجام می شود.
ماده19- تأیید انتخابات پس از دریافت مدارک، مستندات، صورتجلسات و گزارشات انتخابات از هیات اجرایی برعهده دبیر هیات عالی نظارت می باشد.
ماده20- چنانچه هر یک از داوطلبان نسبت به نحوه برگزاری انتخابات معترض باشند می توانند ظرف مدت حداکثر 3 روز پس از برگزاری انتخابات شکایت خود را طبق فرم پیوست مطرح و دلایل و اسناد مثبته را به هیات اجرایی تسلیم نمایند.
تبصره 1- هیات اجرایی موظف است ظرف مدت حداکثر سه روز بعد از دریافت شکایت، موضوع را به دبیرخانه هیات عالی نظارت ارسال نماید.
تبصره 2– دبیرخانه هیات عالی نظارت موضوع را با حضور اعضای هیات اجرایی مورد بررسی قرار می دهد و نتیجه حاصله را ظرف مدت دو روز بعد از اعلام گزارش شکایت به متقاضی ابلاغ می نماید. تصمیمات صورت گرفته قطعی و لازم الاجرا می باشد.

ماده 21- در صورت احراز هرگونه قصور یا تقصیر اعضای هیأت اجرایی در ایفای وظایف محوله مخصوصاً برگزاری به موقع انتخابات که منجر به تضییع حقوق اشخاص گردد، موضوع جهت اتخاذ تصمیم به هیات عالی نظارت ارسال می گردد.

ماده22- در صورت عدم اعتراض داوطلبان به نحوه برگزاری انتخابات ظرف مدت 3 روز پس از برگزاری انتخابات، دبیرخانه هیات عالی نظارت موظف است با دعوت کتبی از منتخبین اعضای هیات رئیسه و بازرس و نماینده وزارت جهاد کشاورزی در هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران نسبت به تعیین سمت و تحویل اعتبارنامه آنها با امضای دبیر هیات عالی نظارت اقدام نماید.
تبصره1- نماینده وزارت جهاد کشاورزی در هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران با معرفی وزیر جهاد کشاورزی و تصویب هیات عالی نظارت به عضویت هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایرا ن در می آید.
تبصره2- انتخاب بازرس اتاق کشاورزی ایران در ادوار بعد با رعایت مفاد مندرج در «ماده 7» و تبصره آن در این دستورالعمل بلا مانع می باشد.
ماده 23– به استناد «ماده 8» آیین نامه اجرایی، هیات رئیسه منتخب از میان اعضای غیردولتی خود یک نفر را بعنوان رئیس انتخاب و برای صدور حکم به وزیر جهاد کشاورزی معرفی می نماید.

ماده24- در صورت غیبت هر یک از اعضای منتخب هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران در جلسه تعیین سمت، دبیر هیات عالی نظارت موظف است پس از بررسی موضوع و تأیید غیر موجه بودن آن، حداکثر ظرف مدت ده روز از اعضای منتخب و نماینده وزارت جهاد کشاورزی در هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران و اعضای علی البدل برای تعیین سمت دعوت بعمل آورد.


ماده 25- پس از اتمام دوره تصدی هیات رئیسه و بازرس، دبیرخانه هیات عالی نظارت موظف است حداکثر ظرف سه روز با حضور اعضاء هیات رئیسه و بازرس جدید و قدیم نسبت به تحویل اموال اتاق اعم از منقول و غیر منقول و کلیه اسناد و مدارک طی صورتجلسه¬ طبق فرم پیوست به هیات رئیسه جدید اقدام نماید.

ماده 26- پس از انتخاب اعضای هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران و ثبت در اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری، دبیر هیات عالی نظارت موظف است ضمن صدور پروانه تاسیس در اولین دوره تشکیل اتاق کشاورزی ایران، نسبت به معرفی هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران به دستگاه های مربوطه در سطح کشور اقدام نماید.

ماده 27- اتاق کشاورزی ایران موظف است پس از صدور اعتبار نامه های منتخبین با ارائه نسخه اساسنامه که تمام صفحات آن به امضای اعضای هیات رئیسه رسیده نسبت به ثبت اتاق کشاورزی ایران در اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری و دریافت پروانه فعالیت اقدام نماید.
ماده 28- به استناده «ماده 9» آیین نامه اجرایی مدت عضویت اعضای غیر دولتی اتاق اصناف کشاورزی ایران در هیات رئیسه نمی تواند بیش از مدت باقیمانده از عضویت آنها در هیات رئیسه اتاق اصناف کشاورزی شهرستان باشد. با پایان یافتن مدت عضویت هر عضو عضو علی البدل جایگزین خواهد شد.
ماده 29- این دستورالعمل در 29 ماده و 23تبصره در تاریخ.......................................... توسط هیات عالی نظارت به تصویب رسید.


تعداد مشاهده خبر235 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal