سخن روز /
چرا صادرات محصولات کشاورزی آمریکا کاهش یافته است؟
1402/03/17
وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد صارات مزارع این کشور، به دلیل سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی در سراسر جهان و افزایش ریسک تولید محصولات کشاورزی، حدود هشت درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش پات، این در حالی بود که پس از پایان نسبی پاندمی کوید-19، در سال گذشته شاهد افزایش صادرات محصولات کشاورزی و آثار سوء ناشی از آن برای دولت و کشاورزان این کشور بودیم. کاهش 15.4 میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی، بیشتر معطوف به محصولاتی مانند ذرت، پنبه، گوشت گاو و سویا است.

⬅️برای سال‌های طولانی، صادرات محصولات کشاورزی تبدیل به یک سرمایه‌گذاری و تجارت کم ریسک و قابل اعتماد در ایالات متحده شده بود اما اکنون آمار و ارقام منتشر شده، نشان از بحران‌هایی دارد که کشاورزان و صاحبان مزارع آن را در آمریکا و سایر نقاط دنیا لمس می‌کنند. البته برخی تحلیلگران می‌گویند این روند محدود به حوزه کشاورزی نبوده و به سایرحوزه‌ها نیز تسری پیدا کرده است به‌عنوان مثال، ارزش صادرات نفت خام آمریکا در سال مالی 2023 میلادی حدود 181 میلیارد بوده که نسبت به سال گذشته ( با 196.4 میلیارد دلار) کاهشی محسوس داشته است. کسری تجاری آمریکا در حوزه‌های کشاورزی و نفتی، موضوعی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت!

⬅️تحلیلگران وزارت کشاورزی آمریکا می‌گویند: "تورم در آمریکا همچنان روندی آهسته اما پیوسته دارد، اما چالش‌های رشد اقتصادی با سخت‌تر شدن شرایط پولی در حال تحقق است و باید برای این روند چاره‌ای اساسی اندیشید."

⬅️چینی‌ها، مشتری شماره یک محصولات کشاورزی آمریکا در سال گذشته 36.4 میلیارد دلار از این کشور خرید کردند، اما این رقم در سال 2023 (در مقایسه با سال مالی قبل) به 34.1 میلیارد دلار رسیده است. در این میان، سویا کماکان اصلی‌ترین محصولی است که مورد توجه کشورهای وارد کننده محصولات کشاورزی آمریکاست و در مراتب بعدی، ذرت، گندم و گوشت گاو قرار دارند. مکزیک با 28.5 میلیارد دلار دومین خریدار بزرگ و کانادا با 27.8 میلیارد دلار سومین خریدار محصولات کشاورزی ایالات متحده آمریکا خواهند بود.
امسال اولین باری است که مکزیک به‌عنوان خریدار از کانادا پیشی می‌گیرد. وزارت کشاورزی آمریکا، میزان صادرات ذرت را در سال 2023 میلادی، 14.5 میلیارد دلار تخمین می‌زند، یعنی پنج میلیارد دلار نسبت به سال گذشته کمتر! این قاعده در خصوص سایر محصولات کشاورزی از جمله پنبه نیز صدق می‌کند. لازم به ذکر است که سه کشور چین، مکزیک و کانادا به تنهایی نیمی از محصولات صادراتی حوزه کشاورزی در آمریکا را خریداری کرده و نیمی دیگر از این محصولات، به کشورهای دیگر جهان اختصاص دارد. در این میان، موضوعی دیگر نیز رخ داده که منجر به نگرانی کشاورزان آمریکایی شده است! این موضوع، مربوط به تولید رقابتی‌تر و به صرفه‌تر ذرت در برزیل است. برزیل به واسطه ارتقای سطح تولیدات ذرت خود و ارائه آن با قیمتی کمتر به بازارهای جهانی، بازار صادرات ذرت در آمریکا را در آینده‌ای نزدیک به چالش خواهد کشید. یک پنجم تولیدات کشاورزی ایالات متحده در بازار بین‌المللی به فروش می‌رسد.

تعداد مشاهده خبر1163 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal