سخن روز /
برگزاری جلسه تبیین و تشریح طرح توانمندسازی شرکتهای تعاونی تولید در فاز اول طرح مقام معظم رهبری در خوزستان
1401/11/11
جلسه تبیین و تشریح طرح توانمندسازی شرکتهای تعاونی تولید در فاز اول طرح مقام معظم رهبری در خوزستان با حضور عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، ریاست سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکلها و نظامهای بهره‌برداری، مدیرکل دفتر نظامهای بهره برداری، تعاونی های تولید و شرکتهای سهامی زراعی سازمان تعاون روستایی کشور، سرپرست تعاون روستایی استان خوزستان و معاونین تعاون روستایی خوزستان، معاونین سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، معاون سازمان آب و برق خوزستان و همچنین مدیر فاز اول طرح مقام معظم رهبری در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شد.

✅به گزارش روابط عمومی مدیریت تعاون روستایی خوزستان در ابتدای این جلسه مهندس رحمت اله پریچهر رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: فاز اول طرح مقام معظم رهبری در خوزستان با فعالیت موسسه جهاد نصر آغاز و 248 هزار هکتار به زیر فعالیت های عمرانی رفت و قرار شد با تشکیل تعاونی های تولید موضوع حجمی آب به تعاونی های آب بران و در نهایت به بهره برداران برسد تا شاهد تقسیم و توزیع عادلانه آب باشیم.

⬅️وی ادامه داد: با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی در خوزستان یکی از اولویت ها در طرح مقام معظم رهبری کشت بر اساس الگوی کشت و سازگار با شرایط خوزستان است و اینکه در نظر بگیریم برای هر هکتار چه میزان آب مصرف و از این میزان چگونه بتوانیم بهترین و بیشترین تولید را داشته باشیم.

⬅️پریچهر بیان داشت: در سفر رئیس جمهور به خوزستان فاز دوم طرح مورد تصویب قرار گرفت و با پیگیری های مناسب تامین اعتبار طرح انجام خواهد پذیرفت ، اما در فاز اول با توجه به فعالیت های سخت افزاری که به خوبی صورت گرفت، بعضا شاهد گلایه مندی ها و نواقصی هستیم که می طلبد موسسه جهاد نصر در این زمینه ورود و نواقص را مرتفع نماید، همچنین اینکه یکی از اولویت ها در فاز دوم این باشد که ابتدا نظام های بهره برداری تشکیل و سپس به سراغ تسطیح، تامین آب و ... برویم، زیرا در فاز دوم فعالیت در 4 فاز و در جای جای استان انجام خواهد پذیرفت.

⬅️وی در پایان گفت: امیدواریم سازمان تعاون روستایی و همچنین جهاد نصر طبق برنامه ریزی مناسب و زمانبندی مشخص فاز دوم طرح را به خوبی پیش ببرند و همچنین در راستای توانمندسازی تعاونی های تولید نهایت تلاش خود را به کار گیرند، زیرا مهمترین نگرانی و دغدغه ما این است که تعاونی های تولید بتوانند به خوبی از طرح فوق استفاده و باعث تامین غذای مردم شوند.

⬅️همچنین دکتر مسلمی عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی کشور گفت: طرح 550 هزار هکتاری بزرگترین پروژه زمین در کشور است که بزرگترین فعالیت در راستای مدیریت آب، بهره وری، تولید، امنیت غذایی، کنترل و مدیریت حوادث و بلایای طبیعی و در نهایت کشاورزی پایدار و اشتغال و تولید ثروت را برای استان خوزستان و کشور به ارمغان می آورد.

⬅️وی ادامه داد: از این رو عملکرد و فعالیت ما در این طرح زیر ذره بین تمامی مسئولین ارشد کشوری به خصوص مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و هیئت دولت می باشد و امیدواریم با همراهی و همدلی همه ی ارکان به نتیجه مطلوب و دلخواه برسیم.

⬅️مسلمی بیان داشت: یکی از مسائلی که باید در خصوص این طرح مد نظر قرار گیرد، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی خوزستان است که با توجه به چنین شرایطی نیاز به پشتیبانی و همراهی سایر مسئولین برای به سرانجام رسیدن این طرح است.

⬅️در ادامه این جلسه مهندس جمیل زرگانی سرپرست تعاون روستایی خوزستان گفت: در طرح فوق سازمان آب و برق متولی اصلی شبکه های 1 و 2 است و هزینه های هنگفتی برای راه اندازی آنها انجام داده است، اما حجم متراژ شبکه های 3 بسیار زیاد است که نگهداری از این شبکه بر عهده ماست، از این رو برای توانمندسازی 83 تعاونی ، اعتبار 50 میلیارد تومان نمی تواند اعتبار مناسب آن هم برای 248 هزار هکتار اراضی کشاورزی باش و امیدواریم در این زمینه تجدید نظری صورت گیرد.

⬅️وی ادامه داد: اغلب شرکت های تعاونی تولید ما شرکت های نوپایی هستند و تازه شروع به کار کرده اند و نیاز به حمایت دارند و قطعا برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به انها زمان داد.
زرگانی بیان داشت: فعالیت جهاد نصر فعالیتی عظیم و بزرگ و ملی است ولی هنوز تشکلها از این فعالیت ها منتفع نشده اند و کار جهاد نصر هنوز تمام نشده است و هیچ کارگاهی تغییر کاربری داده نشده است و هنوز فعالیت های مستندسازی و سندی در اختیار ما قرار نگرفته است.

⬅️سرپرست تعاون روستایی خوزستان در پایان با اشاره به اینکه عملیاتی کردن تحویل حجمی آب یکی از اصلی ترین نیازهای طرح 550 هزار هکتاری و راه نجات کشاورزی خوزستان است گفت: برای موفقیت در طرح 550 هزار هکتاری نیاز به برنامه های عملیاتی داریم و قطعا با حضور فال می توانیم هم برنامه های عملیاتی را اجرایی و هم به توانمندسازی تعاونی ها برسیم.

⬅️همچنین در ادامه علیرضا رئیس السادات مدیر کل دفتر نظامهای بهره برداری، تعاونی های تولید و شرکتهای سهامی زراعی تعاون روستایی سازمان مرکزی، پوررکنی معاون جهاد کشاورزی استان خوزستان و سایر حاضرین به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
تعداد مشاهده خبر1224 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal