سخن روز /
برای نخستین بار آغاز شد:
کشت قراردادی گیاهان دارویی در همدان
1401/09/07
⬅️مدیرعامل اتحادیه سراسری گیاهان دارویی از کشت قراردادی گیاهان دارویی در استان همدان خبر داد.

✅به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران؛ میثم مجیدی زاده مدیرعامل اتحادیه سراسری گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار ما از جهش تولید کشت گیاهان دارویی در دیمزارهای استان همدان خبر داد و گفت: در راستای اهداف مشخص شده برای سازمان مرکزی تعاون روستایی در نقشه راه اجرایی سازی سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، اتحادیه ملی گیاهان دارویی ایران با مباشرت اتحادیه تعاونی روستایی استان همدان و تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان کشت قراردادی گیاهان دارویی را آغاز کرده است.

⬅️وی با اشاره به توان بالقوه ای این استان در کشت و تولید گیاهان دارویی، افزود: پس از بررسی در کمیته تولید و تایید سازمان جهاد کشاورزی استان همدان و همچنین طرح موضوع در شورای مدیران سازمان مرکزی تعاون روستایی و تاکید رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص اجرای کشاورزی قراردادی در تمامی حوزه ها، اتحادیه ملی تعاونی های کشاورزی گیاهان دارویی ایران با مباشرت اتحادیه تعاونی روستایی استان همدان اقدام به عملیاتی کردن کشت گیاهان دارویی در سطح 2000 هکتار کرده است.

⬅️وی ادامه داد: در فاز اول مطالعات مورد نیاز انجام و طرح مربوطه تهیه شد و پس از تائید کلیات طرح توسط سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، تامین نهاده های مورد نیاز در دستور کار قرار گرفت و با تلاش اتحادیه تعاونی روستایی استان همدان و تشکلهای ذیل این اتحادیه در اختیار بهره برداران قرارگرفته است.

⬅️به گفته مجیدی‌زاده؛ محصولات پیش بینی شده در این طرح سیاهدانه، خاکشیر، زیره سبز، بابونه آلمانی ، خارمریم و گل محمدی است که تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و رو به افزایش است.

⬅️میثم مجیدی زاده ضمن تشکر از عوامل اجرایی استان که با جدیت و پیگیری ویژه در حال پشتیبانی، آموزش بهره برداران و خدمت رسانی به منظور تحقق اهداف پیش بینی شده هستند، اظهار امیدواری کرد: با عملیاتی شدن این مهم بیش از هزار تن محصولات گیاهان دارویی به تولید استان در سال جدید اضافه خواهد شد که در همین خصوص نیز جلساتی با مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تشکل شده که در زمان برداشت محصول تمهیدات لازم برای خرید محصولات کشاورزان اندیشیده شود .

⬅️مجیدی زاده با توجه به حمایت صندوق تعاون روستایی ایرانیان در زمینه تامین نقدینگی مورد نیاز برای تامین نهاده ها مورد نیاز طرح از مسئولین درخواست کرد در زمینه افزایش سرمایه این صندوق چاره اندیشی کنند تا در زمان برداشت محصول بتوانیم با مشارکت این مجموعه مطالبات بهره برداران که به نوعی در قالب مشارکت اقدام به انعقاد کشاورزی قراردادی کرده اند را پرداخت و توسعه کشاورزی قراردادی را در این استان نهادینه کنیم.

⬅️به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری گیاهان دارویی، قطعا با هدایت بخشی از یارانه های موجود جهت توسعه کشت گیاهان دارویی از طریق این صندوق تحقق اهداف مشخص شده در سند ملی گیاهان دارویی برای سازمان تسهیل خواهد شد.

⬅️وی تصریح کرد: در نقشه اجرایی سازی سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی بخش عمده ای از اقدامات مورد نیاز جهت تکمیل زنجیره گیاهان دارویی به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران محول شده که تشکیل اتحادیه ملی گیاهان دارویی نیز به منظور اجرایی سازی و تحقق همین اهداف انجام شده و بر همین اساس انتظار میرود وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تخصیص اعتبارات و یارانه های مربوط به تکمیل زنجیره گیاهان دارویی در سطح تشکلهای سازمان نگاه ویژه تری داشته باشد .

💢کشت قراردادی با مباشرت تشکل ها در کشور و تکمیل زنجیره های تولید

✅مجیدی زاده افزود: یکی از برنامه های جدی هیئت مدیره این اتحادیه اجرای کشاورزی قراردادی با مباشرت تشکل های موجود در استانهای مختلف کشور است که میتواند ضمن مشارکت تشکل های موجبات تکمیل زنجیره های تولید در سطح شبکه را فراهم کنیم.

⬅️وی با اشاره به اینکه شناسایی اراضی مستعد تولید محصولات ارگانیک جهت کشت و توسعه صادرات محصولات گیاهان دارویی به صورت قراردادی یکی دیگر از برنامه های این اتحادیه است، گفت: این مهم میتواند برای تولید کنندگان این محصولات ارزش آفرینی بیشتری داشته باشد.
مجیدی زاده در پایان تصریح کرد: با توجه به پتانسیل های موجود در سطح شبکه پیش بینی میشود در سنوات آتی تولید و فرآوری بذور مورد نیاز گیاهان دارویی نیز توسط این اتحادیه صورت پذیرد.
تعداد مشاهده خبر1876 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :2 :1
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal