سخن روز /
اساسنامه اتاق اصناف کشاورزی و منابع طبیعی ایران
1401/08/23
به استناد مفاد قانون نظام صنفی کشور، ماده (35) قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و ماده (6) و(7)و(8)و(9)و(10)آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی، اتاق اصناف کشاورزی ایران تشکیل می گردد.
ماده1- نام اتاق، اتاق اصناف کشاورزی ومنابع طبیعی ایران می باشد که در این اساسنامه به اختصار اتاق کشاورزی ایران نامیده می شود.
ماده2- برای اداره امورکلان نظام صنفی کشاورزی، اتاق کشاورزی ایران مرکب از نمایندگان منتخب هیات رئیسه اتاق های اصناف کشاورزی شهرستان های کشور و نمایندگان وزارت خانه های جهاد کشاورزی، تعاون کار و رفاه اجتماعی و نیرو (هردستگاه یک نفر) در تهران تشکیل می شود و بعنوان بالاترین مرجع برنامه ریزی و تصمیم گیری نظام صنفی کشاورزی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط عمل می کند.
تبصره - تعداد نمایندگان اتاق اصناف کشاورزی شهرستان های هر استان در اتاق کشاورزی ایران یک نفر می باشد که توسط اتاق اصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان و با نظارت کمیسیون نظارت براصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان انتخاب و به دبیر خانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران معرفی می گردد. به ازای هر چهل هزار عضو اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان های هر استان یک نماینده به سهمیه آن استان اضافه می شود ولی درهر حال تعداد نمایندگان هر استان حداکثر پنج نفر خواهد بود.
ماده3- اتاق کشاورزی ایران دارای شخصیت حقوقی غیردولتی می باشد که پس از تایید وزارت جهاد کشاورزی رسمیت می یابد و در چارچوب مواد (584) و (585) قانون تجارت در اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ثبت می شود.
ماده4- مدت فعالیت اتاق کشاورزی ایران از تاریخ ثبت نامحدود می باشد.
ماده5-مرکز اصلی اتاق کشاورزی ایران در شهرستان تهران به نشانی: خیابان...................................کوچه............................. پلاک.......................، کدپستی................................... شماره تلفن...........................،شماره نمابر......................... پست الکترونیکی..................................... می باشد.
ماده6- اهداف:
1- هویت بخشی به شاغلین و مشاغل بخش کشاورزی و منابع طبیعی و ارتقای جایگاه حرفهای بخش کشاورزی و منابع طبیعی.
2- دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفهای و پیگیری مطالبات قانونی و صنفی شاغلین بخش کشاورزی و منابع طبیعی.
3- حضور در مجامع سیاستگذاری و برنامه ریزی بخش کشاورزی و منابع طبیعی و زمینه سازی حضور فعالان بخش در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی.
4- تعامل با دستگاه ها و سازمان های دولتی در راستای الگوی کشت و ساماندهی زنجیره تولید و تامین محصولات کشاورزی.
5- تعامل با دستگاه ها و سازمان های دولتی در جهت تنظیم بازار،قیمت گذاری محصولات کشاورزی وتعیین وتنظیم تعرفه های خدمات کشاورزی.
6- نظارت وکنترل بر تولید محصول سالم وبهبود شرایط تولید،صادرات و واردات محصول.
7- همکاری با وزارت جهاد کشاورزی جهت ارتقای سطح دانش و آگاهی ومهارت تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی و ترویج شیوه های نوین کشاورزی.
ماده7- وظایف:
1- ایجاد هماهنگی بین اتاق اصناف کشاورزی شهرستان ها .
2- همکاری و تعامل با اتاق اصناف ایران، اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی، اتاق تعاون و سایرتشکل های صنفی.
3- اجرای مقررات ودستورالعمل های مصوب هیات عالی نظارت براصناف کشاورزی ایران.
4- نظارت برعملکرد اتاق اصناف کشاورزی شهرستان ها .
5- ابلاغ مصوبات و دستورالعمل های اجرایی و نظارتی مصوب هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران به اتاق های اصناف کشاورزی شهرستان.
6- پیگیری و اجرای وظایف ناشی از آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی، اساسنامه ها ،دستورالعمل ها و مصوبات هیات عالی نظارت براصناف کشاورزی ایران واجلاس اتاق کشاورزی ایران.
7- ساماندهی امور مرتبط با اصناف و مشارکت در تنظیم بازار.
8- رعایت کامل قوانین، مقررات ومصوبات مرتبط با وظایف اتاق کشاورزی ایران.
9- برنامه ریزی در جهت افزایش بهره وری در فعالیت های تولیدی و خدماتی اصناف کشاورزی.
10- همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در تدوین و اجرای سیاستها و برنامه های بخش کشاورزی ومنابع طبیعی با حضور و عضویت در کار گروهها، کمیسیونها، جلسات و سایر مجامع مربوط به بخش کشاورزی.
11- ارائه مشاوره و رهنمود به اتاق اصناف کشاورزی شهرستان ها، اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان، ارائه برنامه برای ارتقای کیفیت وکمیت تولید محصولات کشاورزی و کاهش هزینه های مبادلاتی از تولید به مصرف.
12- معرفی نمایندگان اتاق کشاورزی ایران به سازمان امور مالیاتی، هیات های حل اختلاف ، سازمان بیمه تامین اجتماعی، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ، کارگروه موضوع آئین نامه اجرائی ماده (11) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوب 1379، ماده (2) قانون تمرکز وظایف واختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی (ستاد تنظیم بازار)، کارگروه آئین نامه اجرائی ماده (16) قانون بهبود محیط کسب وکار مصوب1394 و سایرمراجعی که به موجب قوانین موضوعه معرفی نماینده صنوف به عمل می آید.
13- طراحی و استقرار سامانه جامع بانک اطلاعات نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی اتاق کشاورزی ایران با همکاری دبیرخانه هیات عالی نظارت.
14- برنامه ریزی واقدام جهت انجام حسابرسی وتهیه گزارش عملکرد سالانه اتحادیه ها واتاق اصناف کشاورزی شهرستان ها.
15- بررسی در خواست اتحادیه های شهرستان های هر استان مبنی بر تشکیل مجمع استانی در هیات رئیسه و تصویب وارسال آن به کمیسیون نظارت شهرستان مرکز استان.
ماده8- اجلاس اتاق کشاورزی ایران با حضور نمایندگان منتخب اتاق اصناف کشاورزی شهرستان ها و نمایندگان وزارتخانه های جهاد کشاورزی،تعاون کار رفاه اجتماعی و نیرو برای انجام وظایف و مسئولیت های مندرج در آیین نامه نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی، این اساسنامه و سایر ضوابط و مقررات تشکیل می گردد.
تبصره1- مسئولیت اداره جلسات اجلاس به عهده هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران می باشد.
تبصره2- مدت عضویت اعضای غیر دولتی اتاق کشاورزی ایران در اجلاس نمی تواند بیش از مدت باقیمانده از عضویت آنها در هیات مدیره اتحادیه صنفی کشاورزی شهرستان و هیات رئیسه اتاق اصناف کشاورزی شهرستان باشد. با پایان یافتن مدت عضویت هرعضو، عضو علی البدل جایگزین خواهد شد.
ماده9- درصورت فوت، عزل ،بیماری،حجر یا محرومیت از حقوق اجتماعی اعضای اجلاس اتاق کشاورزی ایران، نماینده جایگزین بر اساس مفاد ماده (2)این اساسنامه انتخاب می شود.
ماده10- چنانچه استان جدیدی طبق قانون تقسیمات کشوری ایجاد گردد. نمایندگان فعلی استان های مربوطه دراجلاس اتاق کشاورزی ایران تا پایان دوره به عضویت و فعالیت خود ادامه می دهند.
ماده11- وظایف واختیارات اجلاس:
1- انتخاب اعضای هیات رئیسه و بازرس اتاق کشاورزی ایران.
2- تصویب کمیسیون های اتاق کشاورزی ایران و پیشنهاد به هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران.
3- بررسی و تایید برنامه وبودجه پیشنهادی سالانه، ترازنامه و صورت های مالی سالانه اتاق کشاورزی ایران برای ارسال به هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران جهت تصویب.

4- سایر وظایف و اختیارات پیش بینی شده در قوانین و مقررات مرتبط.
ماده12- نحوه تشکیل جلسات اجلاس:
1- اجلاس اتاق کشاورزی ایران هر سه ماه یکبار تشکیل و با حضور دو سوم اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با آرای نصف بعلاوه یک حاضرین معتبر خواهد بود.
2- دعوت نامه مشتمل بر دستور جلسه، ساعت، تاریخ و محل تشکیل جلسه به همراه یک نسخه از گزارش های هیات رئیسه، مقررات و ضوابط و دستورالعمل های تدوین شده قابل طرح در اجلاس می بایست حداقل 15روز قبل از تشکیل جلسه توسط دبیر برای اعضاء ارسال گردد. موضوعاتی که در دستور جلسه اعلام نشده باشد قابل طرح در جلسه نخواهد بود.
3- موضوعات دارای اولویت خارج از دستور جلسه به پیشنهاد رئیس اتاق کشاورزی ایران وتصویب اجلاس ویا پیشنهاد یک پنجم اعضاء در همان جلسه قابل طرح خواهد بود.
4- بودجه پیشنهادی، ترازنامه و صورت های مالی اتاق کشاورزی ایران خارج از نوبت در دستور جلسه اجلاس قرار می گیرد، گزارش های مربوطه باید قبل از جلسه در اختیار اعضا قرار داده شود.
5- هر یک از اعضا می بایست رئوس مطالب را به صورت مکتوب برای طرح در جلسه اتاق کشاورزی ایران به دبیر ارائه کنند. هیات رئیسه موظف است درصورت تشخیص عدم اولویت طرح موضوع در اجلاس ، دلایل آنرا کتباً به عضو اعلام کند.
6- اجلاس فوق العاده حداکثر ظرف مدت یک هفته به درخواست اکثریت اعضای هیات رئیسه یا درخواست کتبی یک سوم اعضای اجلاس با ارسال دعوت نامه تشکیل می گردد.
7- در هر جلسه اجلاس قبل از قرائت دستور جلسه سه نفر از اعضاء می توانند در چهارچوب مقررات، آیین نامه اجرایی و این اساسنامه به ترتیب نوبت ثبت شده حداکثر به مدت ده دقیقه در رابطه با مسایل صنفی استان خود صحبت کند. سپس دستور جلسه قرائت و پس ازگزارش هیات رئیسه یا نماینده گان کمیسیون ها یک نفر موافق و یک نفر مخالف به مدت ده دقیقه صحبت کنند، سپس در مورد دستور مطرح شده رای گیری می شود.
8- نحوه رای گیری به صورت مخفی یا علنی با تصویب اکثریت اعضای حاضر در اجلاس تعیین می گردد.
9- چنانچه دستور جلسه مربوط به یکی از اتاق های اصناف کشاورزی شهرستان باشد ارائه نظر نماینده آن استان قبل از رای گیری ضروری می باشد.
10- در صورت تشخیص اکثریت هیات رئیسه یا درخواست یک سوم اعضای اجلاس موضوع دستور جلسه برای بررسی و تحقیق بیشتر به کمیسیون یا کمیسیونهای مربوطه ارجاع می شود.
11- درصورتی که هریک از اعضای اجلاس اتاق کشاورزی ایران دو جلسه متوالی طی یک سال غیبت کند مراتب در اولین جلسه هیات رئیسه مطرح و درصورت تشخیص غیرموجه بودن غیبت، موضوع به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان جهت معرفی فرد جایگزین اعلام می گردد.
12- شرح تصمیمات متخذه جلسه اجلاس با ذکر تاریخ و اسامی حاضر و غایب جلسه توسط دبیر در صورت جلسه درج و به امضای حاضرین جلسه می رسد.
13-یک نسخه از صورت جلسه تنظیمی به دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران توسط دبیر ارسال می گردد.
ماده13- هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران مرکب از هفت عضو اصلی و چهار عضوعلی البدل است که شش عضو اصلی و چهار عضو علی البدل و دو نفر بازرس (اصلی وعلی البدل) از بین اعضا ی غیر دولتی اتاق و با رای مخفی اعضای اتاق یاد شده برای مدت چهار سال انتخاب می شوند و عضو اصلی هفتم هیات رئیسه به پیشنهاد وزیر جهادکشاورزی وبا تصویب هیات عالی نظارت براصناف کشاورزی ایران از بین افراد متعهد وآگاه به مسائل صنفی تعیین می شود.
ماده14- هیات رئیسه منتخب اتاق کشاورزی ایران موظف است حداکثر15 روز پس از تائید انتخابات در اولین جلسه خود وبا حضور نماینده دبیرخانه هیات عالی نظارت نسبت به انتخاب رئیس، دو نایب رئیس(اول و دوم)، دبیر و خزانه دار اقدام وصورت جلسه تنظیمی را به دبیرخانه به هیات عالی نظارت براصناف کشاورزی ایران ارسال نماید.
تبصره1- در صورت غیبت غیر موجه هر یک از منتخبین در جلسه تعیین سمت ، عدم حضور بعنوان انصراف تلقی شده و مطابق مقررات عضو علی البدل جایگزین می شود.
تبصره2- چنانچه هریک از اعضای هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب طی یک سال در جلسات غیبت نماید مراتب در اولین جلسه اجلاس مطرح و در صورت تشخیص غیر موجه بودن،نسبت به انتخاب فرد جدید برابر مقررات اقدام می گردد.
ماده15- هیات رییسه منتخب از میان اعضای غیردولتی خود یکنفر را بعنوان رییس انتخاب و به وزیر جهادکشاورزی برای صدور حکم معرفی می نماید.
ماده16 - در صورت استعفای رییس یا هریک ازاعضای هیات رئیسه موضوع در اولین جلسه اجلاس مطرح و در صورت قبول استعفا نسبت به جایگزینی اعضای علی البدل اقدام و مراتب به دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران جهت تعیین سمت اعلام میگردد. در صورتی که هیات رئیسه حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از اعلام وصول استعفا اقدام موثری انجام ندهد فرد مستعفی می تواند مراتب را جهت تصمیم گیری به دبیرخانه هیات عالی نظارت اعلام نماید.
تبصره- مسئولیت فرد مستعفی تا زمان پذیرش استعفاء و معرفی فرد جایگزین به قوت خود باقی است.
ماده17- وظایف هیات رئیسه:
1- پیگیری واجرای وظایف مرتبط با این اساسنامه و آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی و مصوبات هیات عالی نظارت براصناف کشاورزی ایران واجلاس اتاق کشاورزی ایران.
2- برنامه ریزی در اجرای سیاست های کلان اقتصادی، برنامه چشم انداز نظام صنفی، برنامه های پنج ساله توسعه کشور با ملحوظ نظر داشتن لزوم شفافیت و روان سازی فعالیت های تولیدی، ارائه خدمات فنی، خدمت رسانی به اعضای اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان، در راستای ارتقای سطح کیفیت وکمیت تولید محصولات کشاورزی و کاهش هزینه های مبادلاتی از تولید به مصرف.
3- برنامه ریزی برای اداره اتاق کشاورزی ایران و تهیه برنامه مدون برای ارتقای فعالیت های آن و انجام مقدمات تشکیل کمیسیون ها و پیگیری و اجرای مصوبات اجلاس.
4-تهیه وتدوین برنامه و بودجه سالانه و ارسال آن تا پایان دی ماه هرسال به اجلاس برای تایید و ارسال به هیات عالی نظارت براصناف کشاورزی ایران برای تصویب.
5-پیگیری تنظیم ترازنامه و صورت های مالی سالانه تا پایان اردیبهشت سال بعد و ارائه آن به اجلاس برای تایید و ارسال به هیات عالی نظارت برای تصویب .
6- تشکیل جلسه هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران حداقل هر یک ماه یکبار.
7- شناسایی موانع و مشکلات مربوط به صدور، تمدید، تغییر پروانه کسب کشاورزی واقدام جهت رفع آنها.
8-شرکت در جلسات هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران.
9- دعوت از اشخاص ذیصلاح و صاحب نظر درصورت ضرورت بدون داشتن حق رای، برای حضور در جلسات اجلاس اتاق کشاورزی ایران.
10- نظارت بر عملیات مالی اتاق کشاورزی ایران.
11- انتخاب مدیر اجرایی وکارکنان اتاق کشاورزی ایران و انتخاب اعضای کمیسیون های تخصصی.
12- وظایف ناشی از سایر قوانین، مقررات و مصوبات مرتبط با وظایف اتاق کشاورزی ایران.
تبصره: هیات رئیسه می تواند برای انجام هرچه بهتر وظایف قانونی خود از خدمات مشاورین وکارشناسان استفاده کند.
ماده18- وظایف اعضای هیات رئیسه:
الف – رئیس:
1- نظارت بر انجام امور اجرایی اتاق کشاورزی ایران و اداره جلسات هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران و اجلاس.
2- نمایندگی یا معرفی نماینده نظام صنفی کشاورزی در مراجع داخلی و بین المللی.
3- مسئولیت اجرای مصوبات اتاق کشاورزی ایران وهیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران.
4- ارایه پیشنهاد برای تحقق اهداف مندرج درقانون نظام صنفی کشور، آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی واین اساسنامه و ارائه آن به هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران.
5- ابلاغ دستور العمل چگونگی صدورپروانه فعالیت کشاورزی پس از تصویب هیات رئیسه.
6- ابلاغ دستورالعمها، مصوبات و بخش نامه ها جهت اجرا.
7- انجام سایر امور محوله از طرف اجلاس وهیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران.
8- امضای اسناد مالی و تعهدآور پس از امضای ثابت خزانه دار
9- امضای مکاتبات اتاق کشاورزی ایران.
10- ارائه گزارش عملکرد اتاق کشاورزی ایران به اجلاس.
11-پیگیری برنامه ها و فعالیت های آموزش،پژوهشی، اتاق کشاورزی ایران.
12- صدور احکام اعضای کمیسیون ها.
13- ارائه گزارش ها و نظرتخصصی برای اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با بخش کشاورزی و منابع طبیعی و پیگیری در مراجع ذیربط.
15- انتصاب مدیر اجرایی پس از تایید صلاحیت علمی وعملی توسط هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران.
16- -اخذ تضامین لازم از مدیر اجرایی وکارکنان اتاق کشاورزی ایران.
17- موافقت با مرخصی و مأموریت اعضای هیات رئیسه.
تبصره:رییس اتاق کشاورزی ایران موظف است برای مرخصی و ماموریت کاری خود موافقت دبیرهیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران را اخذ نماید.
ب-نواب رئیس:
11- انجام وظایف رییس اتاق کشاورزی ایران در زمان مرخصی و ماموریت .
2- شرکت در جلسات با هماهنگی رئیس اتاق کشاورزی ایران.
3- پیگیری و انجام وظایف محوله وتفویض شده رئیس اتاق کشاورزی ایران.
ج-دبیر:
1- تهیه، تنظیم وارسال دعوتنامه، دستور جلسه و صورتجلسات هیات رئیسه و اجلاس و پیگیری اجرای مصوبات.
2- بررسی نامه ها و درخواست ها جهت طرح در جلسات هیات رئیسه و اجلاس با هماهنگی رئیس اتاق اصناف ایران.
3- هماهنگی امورکمیسیون های تحت نظارت رئیس اتاق اصناف ایران.
د- خزانه دار:
1- نظارت بر امور مالی اتاق کشاورزی ایران.
2- تهیه پیش نویس بودجه، ترازنامه و صورت های مالی سالانه اتاق کشاورزی ایران.
3- ارائه گزارش عملکرد مالی اتاق کشاورزی ایران به هیات رئیسه به صورت ماهیانه.
4- ارائه نظرات مشورتی به اتاق اصناف کشاورزی شهرستان ها در تهیه و تنظیم بودجه، تراز نامه وصورت های مالی سالانه.
5- پیگیری جذب منابع و درآمدهای اتاق کشاورزی ایران در چارچوب آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی ومنابع طبیعی.
6- افتتاح حساب بانکی اتاق کشاورزی ایران.
7- امضای اسناد و اوراق مالی اتاق کشاورزی ایران
8- پیگیری وصول مطالبات ودرآمد های اتاق کشاورزی ایران
ماده19- وظایف بازرس:
بررسی، تهیه گزارش از عملکرد هیات رئیسه در حیطه وظایف محوله به شرح زیر می باشد:
1- رسیدگی بر فعالیت ها و انجام وظایف قانونی اتاق کشاورزی ایران.
2- امور مالی اعم از درآمد،هزینه وبودجه مصوب و وجوه دریافتی در ازای خدمات غیر موظف و کمکهای دریافتی از اشخاص حقیقی یا حقوقی.
3- نظارت برنحوه تشکیل کمیسیون ها، برگزاری دوره های آموزشی، اجرای مصوبات اجلاس وهیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی.
4- نحوه واریزسهم 5درصد از منابع دریافتی اتاق شهرستان به صورت برخط به حساب اتاق کشاورزی ایران.
ماده20- الزامات بازرس:
1- بازرس حق دخالت در امور اجرایی اتاق کشاورزی ایران را ندارد.
2- بازرس نمی تواند در معاملاتی که با اتاق کشاورزی ایران یا به حساب اتاق انجام می گیرد به طور مستقیم یا غیر مستقیم ذینفع شود.
3- بازرس مکلف است در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعضای هیات رییسه اتاق در حیطه وظایف آنان، مراتب را به صورت مکتوب به رییس اتاق کشاورزی ایران اعلام نماید و چنانچه رییس ترتیب اثر ندهد موضوع را کتباً و محرمانه به دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران گزارش نماید.
4- بازرس می تواند بدون حق رأی در جلسات هیات رییسه شرکت نماید.
5- بازرس مکلف است هر سه ماه یکبار گزارشی از نحوه انجام وظایف محوله به هیات رییسه موضوع ماده 15 این اساسنامه را به اتاق کشاورزی ایران ارائه نماید.
تبصره- به استناد ماده (147) قانون تجارت بازرس نمی تواند از اقوام نسبی و سببی اعضای هیات رئیسه باشد.
ماده21- تکالیف هیات رییسه اتاق کشاورزی ایران در خصوص وظایف بازرس:
1- هیات رییسه اتاق کشاورزی ایران مکلف است اسناد، مدارک و اطلاعات مورد نیاز بازرس را در حدود وظایف اتاق در اسرع وقت در اختیار وی قرار دهد.
2- هیات رییسه اتاق، حق دخالت در امور مربوط به وظایف و اختیارات بازرس را ندارد و در صورت تخلف بازرس، اتاق کشاورزی ایران می تواند موضوع را کتباً به دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران اعلام نماید تا نسبت به رفع مشکل اقدام شود.
3- هیات ریسه اتاق کشاورزی ایران مکلف است در صورت نیاز بازرس به استفاده از نقطه نظرات کارشناس تخصصی نسبت به تأمین کارشناس اقدام نماید.
ماده22- در صورت استعفاء، فوت، عزل،حجر، بیماری یا محرومیت از حقوق اجتماعی بازرس هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران با هماهنگی دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران نسبت به جایگزینی بازرس علی البدل اقدام نماید.
ماده23- اتاق کشاورزی ایران می تواند در راستای انجام وظایف خود وبر حسب ضرورت نسبت به تشکیل کمیسیون های تخصصی مورد نیاز مطابق دستورالعمل تشکیل کمیسیون های تخصصی اقدام نماید.
ماده24- مدیر اجرایی
هیات رییسه موظف است از خدمات یک نفر با داشتن حداقل مدرک کارشناسی بصورت تمام وقت یا پاره وقت به عنوان"مدیر اجرایی"خارج از اعضای هیات رییسه و بازرس با وظایف زیر استفاده کند:
1- انجام امور جاری اتاق کشاورزی ایران و سایر امور محوله از طرف هیات رییسه
2- تهیه برنامه سالیانه اتاق کشاورزی ایران و ارائه آن به هیات رییسه جهت بررسی و تایید
3- تهیه گزارش عملکرد سه ماهه و سالانه اتاق کشاورزی ایران و ارائه آن به هیات رییسه.
4- حفظ و نگهداری اموال، اسناد و مدارک اتاق کشاورزی ایران.
5- پیشنهاد بکارگیری نیروی انسانی مورد نیاز پس از تصویب در هیات رییسه.
6- مدیریت امور کارکنان اتاق کشاورزی ایران.
تبصره 1- مدیر اجرایی مجری مصوبات هیات رییسه است و با جایگزین شدن هیات رییسه جدید مستعفی تلقی می گردد. استفاده از خدمات همان مدیر اجرایی در ادوار بعد با تصویب هیات رییسه جدید بلامانع است
تبصره2- مدیر اجرایی نماینده اتاق کشاورزی ایران برای طرح و دفاع از دعاوی له و علیه اتاق کشاورزی ایران با حق تعیین وکیل می باشد.
تبصره3- مدیر اجرایی نمی تواند از اقوام نسبی و سببی اعضای هیات رییسه و بازرس باشد.
تبصره4- مدیر اجرایی موظف است در جلسات هیات رییسه بدون حق رای شرکت نماید.
ماده25 – منابع مالی:
1- پنج درصد از درآمد اتاق های اصناف کشاورزی شهرستان.
2- درصدی از محل وجوه ناشی از جرایم و تخلفات صنفی در چارچوب ماده (15) آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی.
3- درآمد حاصل از خدمات سامانه متمرکز بانک اطلاعات اعضای نظام صنفی کشاورزی اتاق کشاورزی ایران در چارچوب مصوبات هیات عالی نظارت.
4- وجوه دریافتی در ازای خدمات غیر موظف به اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله خدمات فنی، کارشناسی، آموزشی و پژوهشی، فروش نشریات، برگزاری هم اندیشی ها و نمایشگاهها
5- کمکهای اهدایی دولت و اشخاص حقیقی وحقوقی.
6- کمکهای بین المللی با هماهنگی مراجع ذیربط در چهارچوب قوانین ومقررات.
8-وجوه حاصل از سود سپرده و جوایز بانکی.
ماده26- ضوابط ومقررات مالی:
1- ابتدای سال مالی اتاق کشاورزی ایران اول فروردین ماه و پایان آن آخر اسفند ماه همان سال می باشد. به استثناء سال اول تاسیس آن از تاریخ تشکیل تا آخر اسفندماه همان سال است.
2- اتاق کشاورزی ایران صرفاً مجاز به داشتن یک حساب جاری به همراه یک حساب پشتیبان و یک حساب سپرده در بانک عامل تعیین شده توسط اجلاس اتاق می باشد. با پیشنهاد رییس اتاق کشاورزی ایران و تصویب هیات رئیسه امکان تجمیع حساب های مزبور وجود خواهد داشت.
3- در صورت نیاز به افتتاح سایر حسابهای سپرده، اتاق کشاورزی ایران می تواند با موافقت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر کشاورزی ایران نسبت به افتتاح حساب اقدام نماید.
4- هرگونه تغییرحساب بانکی منوط به اخذ مجوز از اجلاس اتاق کشاورزی ایران و اعلام آن به دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی می باشد.
5- اسناد و اوراق مالی اتاق کشاورزی ایران مانند چک ها، بروات، سفته ها، اسناد تعهدآور مالی با امضای رئیس اتاق و خزانه دار و در غیاب رئیس اتاق با تفویض اختیار با امضای نایب رئیس اول و ممهور به مهر اتاق کشاورزی ایران معتبر می باشد.
6- ارائه خدمات غیرموظف به اشخاص حقیقی وحقوقی صرفاً ازطریق عقد قرارداد انجام می شود وجوه دریافتی بابت عقد قرارداد می بایست به حساب اتاق کشاورزی ایران واریز گردد.
7- اعضای هیات رئیسه نباید در معاملات و قرار داد های اتحادیه ها، اتاق شهرستان و اتاق ایران ذینفع باشند.
8- به منظور بهره مندی از معافیت های مالیاتی وفق بند(ی) ماده (139) قانون مالیات های مستقیم اتاق کشاورزی ایران مکلف است اظهار نامه مالیاتی را همه ساله تنظیم و به اداره کل مالیاتی استان تهران ارائه کند.
9- کلیه اسناد و مدارک اداری و مالی می بایست در محل اتاق کشاورزی ایران نگهداری گردد.
10 - دریافت وجوه حاصل از کلیه منابع درآمدی صرفاً از طریق واریز به حساب جاری اتاق کشاورزی ایران می باشد.
ماده27- اتاق کشاورزی ایران موظف است حسابرسی سالانه خود را از طریق حسابرسان مورد تایید دبیر خانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی انجام و گزارش آن را به هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ارائه نماید.
ماده28- اتاق کشاورزی ایران موظف است عملیات مالی، درآمد و هزینه های خود را در دفاتر قانونی ثبت نماید و گزارش حسابرسی و صورت های مالی مربوطه را به دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران ارائه نماید.
ماده29- صاحبان امضاء در اتاق کشاورزی ایران (رییس، نایب رییس اول وخزانه دار) مکلف اند تضامین لازم را طبق دستورالعمل مالی و معاملاتی نظام صنفی کارهای کشاورزی به دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران بدهند.
ماده30 - هر یک از اعضای هیات رئیسه اتاق کشاورزی ایران نسبت به وجوه و اموال اتاق و وجوهی که دراجرای این قانون و سایر قوانین و مقررات دراختیار‌آنان قرار می‌گیرد، امین محسوب می‌شوند.
ماده31- اتاق کشاورزی ایران موظف است مطابق دستورالعمل نظارت نظام صنفی کشاورزی، اسناد و مدارک مورد نیاز جهت بررسی و نظارت بر عملکرد اتاق کشاورزی ایران را با اخذ رسید فهرست اسناد در اختیار دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران قرار دهد.
ماده32- هرگونه تغییرات هیات رئیسه، بازرس و آدرس پستی اتاق کشاورزی ایران پس از تایید دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران به اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری ارسال می گردد.
ماده33-اتاق کشاورزی ایران دارای مهر و آرم متحد الشکل خواهد بود که الگوی آن توسط اتاق با همکاری دبیر خانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی تهیه و ابلاغ خواهد شد.
ماده34- اتاق کشاورزی ایران مجاز است با رعایت مقررات نسبت به انتشار نشریه مرتبط با فعالیت اتاق اقدام نماید.
ماده35- سایر موارد پیش بینی نشده در این اساسنامه مطابق قانون نظام صنفی کشور، آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی و دستورالعمل های مصوب هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و اتاق کشاورزی ایران خواهد بود.
ماده36- نظارت بر نحوه اجرای آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی، این اساسنامه و دستورالعمل های مصوب هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران بر عهده هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران می باشد..
ماده37- این اساسنامه در(37) ماده، و (13) تبصره تهیه و در جلسه مورخ22/7/1399 هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران به تصویب رسیده است.
تعداد مشاهده خبر282 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal