سخن روز /
اساسنامه اتاق اصناف کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان
1401/08/23
به استناد مفاد قانون نظام صنفی کشور، ماده (35) قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و مواد (3)و(4)و(5)و(27) آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی، اتاق اصناف کشاورزی شهرستان تشکیل می گردد.
ماده1-نام اتاق، اتاق اصناف کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان می باشد که در این اساسنامه به اختصار اتاق کشاورزی شهرستان نامیده می شود.
ماده2- اتاق کشاورزی شهرستان مرکب از اعضای هیات مدیره اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان است که دارای شخصیت حقوقی غیردولتی می باشد که پس از تایید وزارت جهاد کشاورزی رسمیت می یابد و در چارچوب مواد (584) و (585) قانون تجارت در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری استان ثبت می شود.
ماده3- مدت فعالیت اتاق کشاورزی شهرستان از تاریخ ثبت نامحدود می باشد.
ماده4- محدوده فعالیت اتاق کشاورزی شهرستان در شهرستان.................................................................. می باشد.
مرکز اصلی اتاق کشاورزی شهرستان به نشانی: استان..................................... مرکز شهرستان ...................................... خیابان ............................کوچه.......................پلاک.............کدپستی.........................................شماره تلفن ................................ شماره نمابر............................. پست الکترونیک................................................ می باشد.
ماده5– برای تشکیل اتاق کشاورزی شهرستان تشکیل حداقل 2 اتحادیه صنفی کشاورزی شهرستان الزامی است.
تبصره- در شهرستان هایی که امکان تشکیل 2 اتحادیه صنفی کشاورزی میسر نباشد، اتحادیه تحت پوشش اتاق کشاورزی شهرستان مجاور قرار می گیرد.
ماده6- اهداف:
1- هویت بخشی به شاغلین و مشاغل بخش کشاورزی و منابع طبیعی و ارتقای جایگاه حرفهای بخش کشاورزی و منابع طبیعی.
2- دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفهای و پیگیری مطالبات قانونی و صنفی شاغلین بخش کشاورزی.
3- حضور در مجامع سیاستگذاری و برنامه ریزی بخش کشاورزی و منابع طبیعی و زمینه سازی حضور فعالان بخش در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی.
4- تعامل با دستگاه ها و سازمان های دولتی در راستای الگوی کشت و ساماندهی زنجیره تولید و تامین محصولات کشاورزی.
5- تعامل با دستگاه ها و سازمان های دولتی در جهت تنظیم بازار،قیمت گذاری محصولات کشاورزی وتعیین وتنظیم تعرفه های خدمات کشاورزی.
6- نظارت وکنترل بر تولید محصول سالم وبهبود شرایط تولید،صادرات و واردات محصول.
7- همکاری با وزارت جهاد کشاورزی جهت ارتقای سطح دانش و آگاهی ومهارت تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی و ترویج شیوه های نوین کشاورزی.
ماده7- وظایف:
1- ایجاد هماهنگی بین اتحادیه های صنفی کشاورزی ومنابع طبیعی شهرستان و نظارت بر عملکرد آنها .
2- نظارت بر اجرای مقررات و دستورالعمل های مصوب هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و اتاق اصناف کشاورزی ایران وکمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان.
3- نظارت بر عملکرد اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان در خصوص صدور، تمدید، تغییر، تعلیق و ابطال پروانه کسب کشاورزی.
4- اجرای وظایف ناشی از آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی، اساسنامه ها، دستورالعمل ها و مصوبات هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران، کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان واتاق اصناف کشاورزی ایران.
5- ابلاغ مصوبات هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران، کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان، اتاق اصناف کشاورزی ایران و اتاق کشاورزی شهرستان به اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان.
6- رسیدگی به شکایات و اعتراضات افراد و واحد های صنفی نسبت به تصمیمات اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان.
7- پیشنهاد درجه بندی واحدهای صنفی کشاورزی شهرستان مطابق ضوابط ومقررات.
8- پیشنهاد اصلاح یا تغییر ضوابط صدور پروانه کسب به اتاق اصناف کشاورزی ایران.
9- تهیه و تنظیم برنامه و بودجه پیشنهادی سالانه و ارایه آن تا پایان دی ماه هرسال به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان جهت تصویب و نظارت بر اجرای آن.
10- تنظیم ترازنامه و صورت های مالی سالانه اتاق کشاورزی شهرستان و ارایه آن تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد، پس از تأیید اجلاس اتاق به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان جهت تصویب.
11- برگزاری گردهمایی ،همایش، دورههای آموزشی، علمی و فرهنگی و به کارگیری فناوری های نوین به منظور ارتقای سطح دانش، مهارت و تواناییهای اعضای نظام صنفی کشاورزی مطابق دستورالعمل آموزشی اتاق کشاورزی ایران .
12- حضور و عضویت در کار گروهها و کمیته های تنظیم بازار و قیمت گذاری محصولات کشاورزی شهرستان.
13 - همکاری و تعامل با اتاق اصناف کشاورزی سایر شهرستان ها، اتاق اصناف شهرستان، اتاق بازرگانی صنایع، معادن وکشاورزی، اتاق تعاون شهرستان و اتاق اصناف کشاورزی ایران.
14- معرفی نمایندگان اتحادیه ها ی صنفی کشاورزی شهرستان به اداره امور مالیاتی، هیات های حل اختلاف مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی، اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی، شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی، کارگروه موضوع ماده (11) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، ماده (2) قانون تمرکز وظایف واختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی (ستاد تنظیم بازار)، کارگروه آئین نامه اجرائی ماده (16) قانون بهبود محیط کسب وکار، شورای اداری شهرستان و سایرمراجعی که به موجب قوانین موضوعه معرفی نماینده صنوف به عمل می آید.
ماده8- اجلاس اتاق کشاورزی شهرستان با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان برای انجام وظایف و مسئولیت های مندرج در آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی و این اساسنامه تشکیل می گردد.
تبصره1- مسئولیت اداره اجلاس اتاق کشاورزی شهرستان به عهده هیات رئیسه اتاق می باشد.
تبصره2- مدت ماموریت اعضای هیات مدیره اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان دراجلاس اتاق کشاورزی شهرستان تا پایان مدت ماموریت آنان در هیات مدیره اتحادیه ها می باشد.با پایان یافتن ماموریت هر عضو ،عضو علی البدل جایگزین می گردد.
ماده9- وظایف و اختیارات اجلاس:
1-انتخاب اعضای هیات رئیسه اتاق کشاورزی شهرستان.
2-تصویب تشکیل کمیسیون های تخصصی اتاق کشاورزی شهرستان به پیشنهاد هیات رئیسه اتاق کشاورزی شهرستان.
3- اظهارنظر درمورد ضوابط خاص داخلی اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان برای صدور پروانه کسب کشاورزی جهت بررسی و تصویب در کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان.
4- پیشنهاد تشکیل اتحادیه صنفی کشاورزی جدید، ادغام یا تفکیک اتحادیه ها به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان جهت بررسی وتصویب.
5-پیشنهاد نرخ محصولات و قیمت گذاری خدمات کشاورزی برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان و اعلام مصوبه کمیسیون مذکور به اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان برای ابلاغ به افراد و واحد های صنفی.
6- تنظیم ساعات کار و ایام تعطیلی واحدهای صنفی خدمات رسان با پیشنهاد هیات رئیسه اتاق کشاورزی شهرستان و اعلام آن به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان جهت بررسی وتصویب و ابلاغ مصوبه به واحدهای صنفی مربوطه.
7- تصویب بودجه، تراز نامه و صورت های مالی اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان و نظارت برعملیات مالی اتحادیه ها.
8- تائید ترازنامه و صورت های مالی سالانه اتاق کشاورزی شهرستان برای ارسال به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان جهت تصویب.
9- تائید بودجه سالانه اتاق کشاورزی شهرستان و ارسال به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان جهت تصویب.
10- انتخاب و معرفی نماینده اتاق کشاورزی شهرستان در هیات اجرایی انتخابات و کمیته نظارت بر انتخابات.
ماده10- نحوه تشکیل جلسات اجلاس:
1- اجلاس اتاق کشاورزی شهرستان حد اقل هرماه یکبار تشکیل و با حضور نصف بعلاوه یک اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با آرای موافق نصف بعلاوه یک حاضرین معتبر خواهد بود.
2- دعوت نامه مشتمل بر دستور جلسه، ساعت، تاریخ و محل تشکیل جلسه به همراه یک نسخه از گزارش های کمیسیون ها، می بایست حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه توسط دبیر برای اعضاء ارسال گردد. موضوعاتی که در دستور جلسه اعلام نشده باشد، قابل طرح در جلسه نخواهد بود.
3- موضوعات دارای اولویت خارج از دستور جلسه به پیشنهاد رئیس اتاق کشاورزی شهرستان وتصویب اجلاس ویا پیشنهاد یک پنجم اعضاء در همان جلسه قابل طرح خواهد بود.
4- بودجه پیشنهادی، ترازنامه و صورت های مالی اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان و اتاق کشاورزی شهرستان خارج از نوبت در دستور جلسه اجلاس قرار می گیرد، گزارش های مربوطه باید قبل از جلسه در اختیار اعضا قرار داده شود.
5- هر یک از اعضا می بایست رئوس مطالب را به صورت مکتوب برای طرح در جلسه اتاق کشاورزی شهرستان به دبیر ارائه کند. هیات رئیسه موظف است درصورت تشخیص عدم اولویت طرح موضوع در اجلاس اتاق کشاورزی شهرستان، دلایل آنرا کتباً به عضو اعلام کند.
6- اجلاس فوق العاده حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از دریافت دستور رییس کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان یا در خواست اکثریت اعضای هیات رئیسه یا یک سوم اعضای اجلاس اتاق کشاورزی شهرستان با ارسال دعوت نامه تشکیل می گردد.
7- در هر جلسه قبل از قرائت دستور جلسه سه نفر از اعضا می توانند بارعایت مقررات آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی و این اساسنامه به ترتیب نوبت ثبت شده هرکدام حداکثر به مدت ده دقیقه در رابطه با مسایل صنفی صحبت کند. سپس دستور جلسه قرائت و پس ازگزارش هیات رئیسه یا نماینده کمیسیون ها حداقل یک نفر موافق و یک نفر مخالف هر یک به مدت ده دقیقه می توانند صحبت کنند، سپس در مورد دستور مطرح شده رای گیری می شود.
8- نحوه رأی گیری به صورت مخفی یا علنی با تصویب اکثریت اعضای اجلاس تعیین می گردد.
9- چنانچه دستور جلسه در ارتباط با هر یک از اتحادیه های صنفی باشد ارائه نظر نماینده آن اتحادیه قبل از رای گیری ضروری می باشد.
10- در صورت تشخیص اکثریت هیات رئیسه یا درخواست یک سوم اعضای اجلاس اتاق کشاورزی شهرستان موضوع دستور جلسه برای بررسی و تحقیق بیشتر به کمیسیون یا کمیسیونهای مربوطه ارجاع می شود.
11- درصورتی که هریک از اعضای اجلاس اتاق کشاورزی شهرستان سه جلسه متوالی و یا پنج جلسه متناوب طی یک سال غیبت کند موضوع در اولین جلسه هیات رئیسه مطرح و درصورت تشخیص غیرموجه بودن غیبت، موضوع به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان جهت رسیدگی واتخاذ تصمیم اعلام می گردد
12- شرح تصمیمات متخذه ، تاریخ و اسامی حاضر و غایب جلسه می بایست در صورت جلسه درج و پس از امضای حاضرین در اختیار اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان و کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان قرار می گیرد.
ماده11- اعضای اجلاس اتاق کشاورزی شهرستان از بین خود با رای مخفی و مستقیم هیات رئیسه ای مرکب از پنج نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل را برای مدت چهار سال انتخاب می نماید. هیات رییسه نمی تواند بیش از دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب در هیات رییسه اتاق کشاورزی شهرستان عضویت داشته باشند.
ماده12- همزمان با برگزاری انتخابات هیات رئیسه، اعضای اتاق کشاورزی شهرستان از بین خود و با رای مخفی و مستقیم، دو نفر بازرس (اصلی و علی البدل) برای مدت 4 سال انتخاب می نمایند. انتخاب افراد مذکور به عنوان بازرس در ادوار بعد بلامانع است.
ماده13- هیات رئیسه منتخب اتاق کشاورزی شهرستان در اولین جلسه خود حداکثر 15 روز پس از تائید انتخابات و با حضور رئیس یا نماینده کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان نسبت به تعیین سمت وانتخاب رئیس، نایب رئیس، دبیر و خزانه دار و عضو هیات رئیسه اقدام و صورت جلسه تعیین سمت تنظیمی را به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان و اتاق اصناف کشاورزی ایران و اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان ارسال می نماید.
تبصره- در صورت غیبت غیر موجه هر یک از منتخبین به تشخیص رئیس کمیسیون نظارت در جلسه تعیین سمت عدم حضور بعنوان انصراف تلقی شده و مطابق مقررات عضو علی البدل جایگزین می شود.
ماده14 - چنانچه هریک از اعضای هیات رئیسه اتاق کشاورزی شهرستان سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب طی یک سال در جلسات غیبت نماید مراتب در اولین جلسه هیات رئیسه مطرح و در صورت تشخیص غیر موجه بودن غیبت موضوع به رئیس کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان جهت معرفی فرد جایگزین اعلام می گردد.
ماده15- درصورت فوت، عزل، بیماری، حجر، محرومیت از حقوق اجتماعی اعضای هیات رئیسه، جایگزین آنها از بین اعضای علی البدل برای مدت باقیمانده توسط رئیس کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان معرفی و مطابق ماده (13) این اساسنامه تعیین سمت مجدد انجام می شود.
ماده16– درصورتیکه هریک از اعضای هیات رئیسه اتاق کشاورزی شهرستان با تشخیص اکثریت هیات رئیسه نسبت به انجام وظیفه خود ناتوان گردند، از بین اعضای علی البدل به ترتیب تقدم میزان آراء جایگزین عضو یا اعضای مذکورخواهند شد.
ماده17- در صورت استعفای هریک از اعضای هیات رئیسه اتاق کشاورزی شهرستان موضوع در اولین جلسه اجلاس اتاق کشاورزی شهرستان ترجیحا با حضور عضو مستعفی مطرح ودر صورت قبول استعفا نسبت به جایگزینی اعضای علی البدل اقدام و نتیجه به رییس کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان برای تعیین سمت مجدد اعلام می گردد.
تبصره: مسئولیت عضو مستعفی تا زمان پذیرش استعفاء و معرفی فرد جایگزین به قوت خود باقی است.
ماده18- وظایف هیات رئیسه :
1- پیگیری واجرای وظایف موضوع ماده (7) این اساسنامه و مفاد آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی و مصوبات هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران، اتاق اصناف کشاورزی ایران وکمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان و فراهم آوردن الزامات و مستندات مورد نیاز.
2- برنامه ریزی برای اداره اتاق کشاورزی شهرستان، تهیه برنامه مدون برای ارتقای فعالیت های آن، انجام مقدمات تشکیل کمیسیون ها، پیگیری و اجرای مصوبات اجلاس اتاق کشاورزی شهرستان.
3- تشکیل جلسه هیات رئیسه اتاق کشاورزی شهرستان حداقل دو هفته یکبار
4- تلاش در جهت افزایش بهره وری فعالیت های تولیدی و خدماتی اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان .
5- بررسی پیش نویس برنامه و بودجه و ترازنامه وصورت های مالی اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان جهت تصویب در اجلاس.
6- تنظیم برنامه و بودجه ، ترازنامه سالیانه و صورت های مالی اتاق کشاورزی شهرستان به اجلاس اتاق برای تایید وارسال آن به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان جهت تصویب و نظارت بر اجرای ان.
7- شناسائی آسیب ها و موانع صدور، تمدید و تغییر پروانه کسب کشاورزی و سایر فعالیت های اتحادیه و ارائه پیشنهادهای اصلاحی به اتاق اصناف کشاورزی ایران جهت ارسال به دبیر خانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران.
8- رسیدگی و پاسخ نسبت به اعتراض متقاضیان اخذ پروانه کسب کشاورزی حداکثر ظرف مدت ده روز از دریافت اعتراض.
9- دعوت از اشخاص ذیصلاح وصاحب نظر در صورت ضرورت، بدون داشتن حق رای برای حضور در جلسات اجلاس اتاق کشاورزی شهرستان.
10 - نظارت بر استقرار و بهره برداری سامانه متمرکز بانک اطلاعات نظام صنفی کشاورزی ومنابع طبیعی اتاق اصناف کشاورزی ایران توسط اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان.
11- انتخاب مدیر اجرایی و تصویب و بکارگیری مشاوران، کارشناسان وکارکنان اتاق کشاورزی شهرستان و اعضای کمیسیون های تخصصی در صورت نیاز.
12- انتخاب و معرفی نماینده اتاق کشاورزی شهرستان در هیات های بدوی و تجدیدنظر.
13- شرکت در جلسات کمیسیون نظارت براصناف شهرستان.
14- سایر وظایف و اختیارات پیش بینی شده در آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی، این اساسنامه و مصوبات هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران، اتاق اصناف کشاورزی ایران، کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان.
ماده19- وظایف اعضای هیات رئیسه:
الف –رئیس:
1- نظارت برانجام امور اجرایی اتاق کشاورزی شهرستان و اداره جلسات هیات رئیسه و اجلاس.
2- شرکت در جلسات مرتبط با نمایندگی اتاق کشاورزی شهرستان
3- امضای کلیه اسناد مالی و تعهدآور پس از امضای خزانه دارو ممهور کردن آن به مهر اتاق کشاورزی شهرستان.
4- ارائه گزارش عملکرد اتاق کشاورزی شهرستان و هیات رئیسه به اجلاس.
5- پیگیری فعالیتها وبرنامه های آموزش و پژوهشی اتاق کشاورزی شهرستان .
6- پیگیری برنامه های مدون اتاق کشاورزی شهرستان.
7- امضای مکاتبات اتاق کشاورزی شهرستان.

9- ارائه گزارش ها و نظرهای تخصصی برای اصلاح قوانین و مقررات به اتاق اصناف کشاورزی ایران برای انعکاس به مراجع ذیربط.
10-انتصاب مدیر اجرایی ومشاوران پس از تائید و تصویب هیات رئیسه.
11- اخذ تضامین لازم از صاحبان امضای اتحادیه ها ی صنفی کشاورزی شهرستان (رییس، نایب رییس و خزانه دار)
12- اخذ تضامین لازم از کارکنان و مدیر اجرایی اتاق کشاورزی شهرستان.
13- موافقت با مرخصی و ماموریت رؤسای اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان و اعضای هیات رئیسه.
تبصره: رییس اتاق کشاورزی شهرستان موظف است موافقت مرخصی و ماموریت کاری خود را از رئیس کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان اخذ نماید.
ب- نایب رئیس:
1- انجام وظایف رییس اتاق کشاورزی شهرستان در زمان مرخصی و ماموریت .
2- شرکت در جلسات با هماهنگی رئیس اتاق کشاورزی شهرستان.
3- پیگیری و انجام وظایف محوله وتفویض شده رئیس اتاق کشاورزی شهرستان.
ج- دبیر:
1- تهیه، تنظیم وارسال دعوتنامه، دستور جلسه و صورتجلسات هیات رئیسه و اجلاس و پیگیری اجرای مصوبات.
2- بررسی نامه ها و درخواست ها جهت طرح در جلسات هیات رئیسه و اجلاس با هماهنگی رئیس اتاق کشاورزی شهرستان.
3- هماهنگی امورکمیسیون های تحت نظارت رئیس اتاق کشاورزی شهرستان.
د- خزانه دار:
1- نظارت برامور مالی اتاق کشاورزی شهرستان.
2- تهیه پیش نویس بودجه ، ترازنامه و صورت های مالی سالانه اتاق کشاورزی شهرستان.
3- ارائه گزارش عملکرد مالی اتاق کشاورزی شهرستان به هیات رئیسه به صورت ماهانه.
4- ارائه نظرهای مشورتی به اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان در تهیه و تنظیم بودجه، تراز نامه و صورت های مالی سالانه.
5- پیگیری جذب منابع مالی ودرآمد های اتاق کشاورزی در چارچوب آیین نامه اجرایی نظام صنفی وسایر مقررات.
6- امضای اسناد و اوراق مالی اتاق کشاورزی شهرستان.
7- افتتاح حساب بانکی اتاق کشاورزی شهرستان
8- پیگیری وصول مطالبات ودرآمد های اتاق کشاورزی شهرستان.
ماده20- وظایف بازرس:
بررسی تهیه گزارش از عملکرد هیات رئیسه در حیطه وظایف محوله از جمله:
1- رسیدگی بر فعالیت ها و انجام وظایف قانونی اتاق کشاورزی شهرستان.
2- امور مالی اعم از درآمد،هزینه وبودجه مصوب و وجوه دریافتی در ازای خدمات غیر موظف و کمکهای دریافتی از اشخاص حقیقی یا حقوقی.
3- نظارت برنحوه تشکیل کمیسیون ها، برگزاری دوره های آموزشی، اجرای مصوبات اجلاس و کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان.
4- نحوه واریزسهم 15درصد از منابع دریافتی اتحادیه به صورت برخط به حساب اتاق کشاورزی شهرستان.
ماده21- الزامات بازرس:
1- بازرس حق دخالت در امور اجرایی اتاق کشاورزی شهرستان را ندارد.
2- بازرس نمی تواند در معاملاتی که با اتاق کشاورزی شهرستان یا به حساب اتاق مذکور انجام می گیرد به طور مستقیم یا غیر مستقیم ذینفع شود.
3- بازرس مکلف است در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعضای هیات رییسه در حیطه وظایف آنان، مراتب را به صورت مکتوب به رییس اتاق کشاورزی شهرستان اعلام نماید و چنانچه رییس ترتیب اثر ندهد موضوع را کتباً و محرمانه به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان گزارش نماید.
4- بازرس می تواند بدون حق رأی در جلسات هیات رییسه شرکت نماید.
5- بازرس مکلف است هر سه ماه یکبار گزارشی از نحوه انجام وظایف محوله به هیات رییسه موضوع ماده 18 این اساسنامه را به اتاق کشاورزی شهرستان ارائه نماید.
تبصره- به استناد ماده (147) قانون تجارت بازرس نمی تواند از اقوام نسبی و سببی اعضای هیات رئیسه باشد.
ماده22- تکالیف هیات رییسه اتاق کشاورزی شهرستان در خصوص وظایف بازرس:
1- هیات رییسه اتاق کشاورزی شهرستان موظف است اسناد، مدارک و اطلاعات مورد نیاز بازرس را در حدود وظایف اتاق در اسرع وقت در اختیار وی قرار دهد.
2- هیات رییسه اتاق کشاورزی شهرستان، حق دخالت در امور مربوط به وظایف و اختیارات بازرس را ندارد و در صورت تخلف بازرس، اتاق کشاورزی شهرستان می تواند موضوع را کتباً و محرمانه به رئیس کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان اعلام نماید تا نسبت به رفع مشکل اقدام شود.
3- هیات رئیسه اتاق کشاورزی شهرستان موظف است در صورت نیاز بازرس به استفاده از نقطه نظرات کارشناس تخصصی نسبت به تأمین کارشناس اقدام نماید.
ماده23- در صورت استعفاء، فوت، عزل، بیماری، حجر یا محرومیت از حقوق اجتماعی بازرس مراتب توسط هیات رئیسه اتاق کشاورزی شهرستان جهت اتخاذ تصمیم به رئیس کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان منعکس می گردد.
ماده24- کمیسیون بازرسی و رسیدگی به شکایات:
اتاق اصناف کشاورزی موظف به تشکیل کمیسیون بازرسی و رسیدگی به شکایات با شرح وظایف زیر می باشد.
1- بازرسی امور مربوط به اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان، به منظور حصول اطمینان از رعایت ضوابط و مقررات صنفی و تنظیم و ارائه گزارشهای لازم به هیات رئیسه اتاق کشاورزی شهرستان وکمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان.
2- بازرسی و رسیدگی به شکایات و اعتراضات افراد و واحد های صنفی و ارائه گزارش به هیات رئیسه اتاق کشاورزی شهرستان.
ماده 25- درصورت استعفای هریک از اعضای کمیسیون های اتاق کشاورزی شهرستان، موضوع در اولین جلسه هیات رئیسه مطرح تا نسبت به انتخاب عضو جایگزین اقدام گردد.
ماده26- اتاق کشاورزی شهرستان می تواند در راستای انجام وظایف خود وبر حسب ضرورت نسبت به تشکیل کمیسیون های تخصصی مورد نیاز مطابق دستورالعمل تشکیل کمیسیون های تخصصی اقدام نماید.


ماده27- مدیر اجرایی
هیات رییسه می تواند از خدمات یک نفر با داشتن حداقل مدرک کارشناسی بصورت تمام وقت یا پاره وقت به عنوان"مدیر اجرایی"خارج از ترکیب اعضای هیات رییسه و بازرس با وظایف زیر استفاده کند:
1- انجام امور جاری اتاق کشاورزی شهرستان و سایر امور محوله از طرف هیات رییسه
2- تهیه برنامه سالیانه اتاق کشاورزی شهرستان و ارائه آن به هیات رییسه جهت بررسی و تایید.
3- تهیه گزارش عملکرد سه ماهه و سالانه اتاق کشاورزی شهرستان و ارائه آن به هیات رییسه.
4- حفظ و نگهداری اموال، اسناد و مدارک اتاق کشاورزی شهرستان.
5- پیشنهاد بکارگیری نیروی انسانی مورد نیاز جهت تصویب در هیات رییسه.
6- مدیریت امور کارکنان اتاق کشاورزی شهرستان.
7- نظارت بر مراحل صدور، تمدید، تغییر، تعلیق و ابطال پروانه کسب از طریق سامانه.
تبصره 1- مدیر اجرایی مجری مصوبات هیات رییسه است و با جایگزین شدن هیات رییسه جدید مستعفی تلقی می گردد. استفاده از خدمات همان مدیر اجرایی در ادوار بعد با تصویب هیات رییسه جدید بلامانع است
تبصره2- مدیر اجرایی نماینده اتاق کشاورزی شهرستان برای طرح و دفاع از دعاوی له و علیه اتاق کشاورزی شهرستان با حق تعیین وکیل می باشد.
تبصره3- مدیر اجرایی نمی تواند از اقوام نسبی و سببی اعضای هیات رییسه و بازرس باشد.
تبصره4- مدیر اجرایی موظف است در جلسات هیات رییسه بدون حق رای شرکت نماید.
ماده28– منابع مالی:
1- پانزده درصد از درآمد اتحادیه های صنفی کشاورزی شهرستان موضوع ماده (26 ) آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی.
2- وجوه دریافتی در ازای ارایه خدمات غیر موظف از قبیل خدمات فنی ،کارشناسی، آموزشی، پژوهشی، فروش نشریات و برگزاری هم اندیشی ها و نمایشگاهها.
3- وجوه حاصل از سود سپرده و جوایز بانکی.
4- کمکهای اعطایی دولت، اشخاص حقیقی وحقوقی.
5- کمکهای خارجی وبین المللی با هماهنگی مراجع ذیربط در چهار چوب قوانین و مقررات.
ماده29- ضوابط و مقررات مالی:
1- ابتدای سال مالی اتاق کشاورزی شهرستان اول فروردین ماه و پایان آن آخر اسفند ماه همان سال می باشد. به استثناء سال اول تاسیس آن از تاریخ تشکیل تا آخر اسفندماه همان سال است.
2- اتاق کشاورزی شهرستان مجاز به داشتن یک حساب جاری به همراه یک حساب پشتیبان و یک حساب سپرده در بانک عامل تعیین شده توسط اجلاس اتاق اصناف کشاورزی ایران می باشد. با پیشنهاد رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران و تصویب هیات رئیسه امکان تجمیع حساب های مزبور وجود خواهد داشت.
3 - در صورت نیاز به افتتاح سایر حسابهای سپرده، اتاق کشاورزی شهرستان می تواند با موافقت هیات رئیسه اتاق اصناف کشاورزی ایران نسبت به افتتاح حساب اقدام نماید.
4-هرگونه تغییرحساب بانکی منوط به اخذ مجوز از اجلاس اتاق اصناف کشاورزی ایران و اعلام آن به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان می باشد.
5- اسناد و اوراق مالی اتاق کشاورزی شهرستان مانند چک ها، بروات، سفته ها، اسناد تعهدآور مالی با امضای رئیس هیات رییسه و خزانه دار و در غیاب رئیس با تفویض اختیار با امضای نایب رئیس و ممهور به مهر اتاق کشاورزی شهرستان معتبر می باشد.
6-ارائه خدمات غیرموظف به اشخاص حقیقی و حقوقی صرفاً از طریق عقد قرارداد انجام می شود، وجوه دریافتی بابت عقد قرارداد می بایست به حساب اتاق کشاورزی شهرستان واریز گردد.
7 - اعضای هیات رئیسه نباید در معاملات و قرار داد های اتحادیه و اتاق شهرستان ذینفع باشند.
8- به منظور بهره مندی از معافیت های مالیاتی وفق بند (ی) ماده (139) قانون مالیات های مستقیم اتاق کشاورزی شهرستان موظف است اظهار نامه مالیاتی را همه ساله تنظیم و به اداره مالیاتی شهرستان ارائه کند.
9-کلیه اسناد و مدارک اداری و مالی می بایست در محل اتاق کشاورزی شهرستان نگهداری گردد.
10- دریافت وجوه حاصل از کلیه منابع درآمدی صرفاً از طریق واریز به حساب جاری اتاق کشاورزی شهرستان می باشد.
ماده 30- اتاق کشاورزی شهرستان مکلف است 5 درصد از کل وجوه دریافتی موضوع تبصره ماده ( 26 ) آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی را به صورت برخط به حساب اتاق اصناف کشاورزی ایران واریز کند.
ماده31- اتاق کشاورزی شهرستان موظف است بیست درصد از درآمد سالانه خالص خود را مطابق دستورالعمل آموزشی اتاق اصناف کشاورزی ایران با رعایت استاندارد های آموزشی وزارت جهاد کشاورزی در جهت ارتقای توانمندی های علمی، مهارت های تخصصی و افزایش بهره وری اعضای اجلاس، کارکنان اتحادیه ها ی صنفی کشاورزی شهرستان و اتاق کشاورزی شهرستان هزینه نماید.
ماده32- اتاق کشاورزی شهرستان موظف است حسابرسی سالانه خود را از طریق حسابرسان مورد تایید اتاق اصناف کشاورزی ایران انجام و گزارش آن را به کمیسیون نظارت شهرستان ارائه نماید.
ماده33- اتاق کشاورزی شهرستان موظف است عملیات مالی، درآمد و هزینه های خود را در دفاتر قانونی ثبت نماید و گزارش حسابرسی و صورت های مالی مربوطه را به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان و اتاق اصناف کشاورزی ایران ارسال کند.
ماده34- صاحبان امضا در اتاق کشاورزی شهرستان(رئیس، نایب رئیس و خزانه دار) موظفند تضامین لازم را طبق دستورالعمل مالی و معاملاتی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی به کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان ارائه نمایند.
ماده35 - هر یک از اعضای هیات رئیسه اتاق کشاورزی شهرستان نسبت به وجوه و اموال اتاق کشاورزی شهرستان و وجوهی که دراجرای این قانون و سایر قوانین و مقررات دراختیار‌آنان قرار می‌گیرد، امین محسوب می‌شوند.
ماده36- اتاق کشاورزی شهرستان موظف است مطابق دستورالعمل نظارت نظام صنفی کشاورزی، اسناد و مدارک مورد نیاز جهت بررسی و نظارت بر عملکرد اتاق کشاورزی شهرستان را با اخذ رسید فهرست اسناد در اختیار رییس یا نماینده کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان قرار دهد.
ماده37- هرگونه تغییرات هیات رئیسه، بازرس و آدرس پستی اتاق کشاورزی شهرستان پس از تایید کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان توسط مدیریت جهاد کشاورزی به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری ارسال می گردد.
ماده38- اتاق کشاورزی شهرستان دارای مهر وآرم متحد الشکل خواهد بود که الگوی آن توسط اتاق اصناف کشاورزی ایران با همکاری دبیر خانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی تهیه وابلاغ خواهد شد.
ماده39- اتاق کشاورزی شهرستان مجاز است با رعایت مقررات نسبت به انتشار نشریه مرتبط با فعالیت اتاق کشاورزی شهرستان اقدام نماید.
ماده40- سایر موارد پیش بینی نشده در این اساسنامه مطابق قانون نظام صنفی کشور، آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی و دستورالعمل های مصوب هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و اتاق اصناف کشاورزی ایران خواهد بود.
ماده41- نظارت بر نحوه اجرای آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی، این اساسنامه و دستورالعمل های مصوب هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران بر عهده هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران می باشد..
ماده42- این اساسنامه در(42) ماده، و (11) تبصره تهیه و در جلسه مورخ 22/7/1399 هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران به تصویب رسیده است.
تعداد مشاهده خبر1499 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :3 :9
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal