سخن روز /
معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:
مجمع هماهنگی حمایتی تشکلهای بخش کشاورزی می تواند جهت دهنده نقش آفرینی تشکلها در عرصه امنیت غذایی باشد
1401/06/22
⬅️رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جلسه مجمع ملی هماهنگی و حمایتی تشکل های بخش کشاورزی گفت: اعتبار تشکل های کشاورزی، ثروت و سرمایه اجتماعی آنان نزد بهره برداران، اعضاء و وزارت جهادکشاورزی است و می بایست از این ظرفیت ها استفاده شود تا بخش دولتی بتواند امورات خود را بدرستی به پیش ببرد.

✅به گزارش پات، محمدعلی نیکبخت مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این مطلب در جمع مدیران عامل مجامع، اتحادیه ها و انجمن های بخش کشاورزی گفت: مدیریت زنجیره تولید از تولید تا مصرف و نیز تامین و پشتیبانی کشور از طریق امنیت غذایی پایدار، نکته مهم امروز در جنگ اقتصادی محسوب می شوند و باید هم وزارتخانه و هم شبکه تشکل های کشاورزی بدون افتراق در یک راستا حرکت داشته باشند.

⬅️وی افزود: تشکل های کشاورزی باید در برنامه ها و تصمیم گیری های مهم سازمان، نقش فعال داشته باشند.

⬅️این مقام مسئول با اشاره به اینکه شرایط امروز برای انتقال تصدیگری های دولتی به تشکل ها مهیاست اظهار داشت: فرصت مناسبی در اختیار تشکل های کشاورزی است تا برای رفع مسائل در راستای سیاست های وزارت جهادکشاورزی نقش آفرین باشند و این موارد منوط به آن است که تشکل ها به معنای واقعی، مقتدر، دارای نقشه راه و برنامه باشند و بخش کشاورزی و کشاورزان را راهبری نمایند. اینگونه است که تاثیرگذار می شوند و تاثیرات مترتب آن را نیز مردم مشاهده می کنند.

⬅️نیکبخت افزود: اشاره به یکصدایی در حوزه فعالیت شبکه هماهنگی و حمایتی تشکل های بخش کشاورزی، به معنای راهبری و حمایت و همصدایی جمعی آنان در بازتاب مشکلات هر یک از حوزه های متعدد کشاورزی خطاب به دولت، مسئولین و مجلس است که نیاز نخست تحقق این مهم، رسیدن به یک فهم مشترک و سپس مطرح نمودن آن توسط یک مقام حقوقی و یک تشکل به مسئولین مرتبط می باشد.

⬅️در این جلسه مسعود عدل طلب مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد، در تشریح ضرورت های بازمهندسی ساختار تشکیلاتی مجمع هماهنگی و حمایتی به این موارد اشاره کرد: ساماندهی تشکل ها، صنوف، اتحادیه ها، انجمن های تخصصی و محصولی، سمن ها و سایر تشکل های فعال در حوزه های فعالیت بخش کشاورزی در قالب یک تشکل فراگیر به منظور ایجاد هم افزایی بین تشکل ها؛ رویکرد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت تشکل های بخش کشاورزی و نقش آفرینی آنان در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و حضور تشکل های تولیدی، توزیعی و خدماتی در سیاستگذاری و برنامه ریزی بخش کشاورزی؛ لزوم تغییر در اساسنامه مجمع جهت ایجاد زمینه های تعامل و همصدایی تشکل های متکثر در بخش کشاورزی.

⬅️در ادامه محسن سلمان مدیر کل دفتر توسعه، آموزش و ترویج تعاونی ها و تشکل ها گفت: آسیب شناسی کارکردهای مجمع جهت ایجاد وحدت رویه و انسجام درونی این تشکل از الزامات برنامه ای و نگاه سیستمی است که باید مورد توجه قرار داده شود.

⬅️مسعود اسدی مدیرعامل مجمع ملی هماهنگی و حمایتی تشکل های بخش کشاورزی نیز در این جلسه ضمن انتقاد از جذب منابع دولتی به بخش های غیر کشاورزی، بر همصدایی واحد از یک گروه و هر یک از تشکل ها برای بیان مشکلات آنها تصریح کرد.

⬅️در ادامه قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران ضمن اشاره به سابقه نقش آفرینی ضعیف کشاورزان و تشکلها در قانونگذاری ها که منجر به ایجاد مشکل و ضرر برای آنها شده است گفت: تشکل ها اگرچه منابع مستفل دارند اما منافع مشترک دارند و لازم است به جای تفریق، متشکل شویم تا بتوانیم از منافع جامعه دفاع کنیم.

⬅️بهرنگ رجبی مدیرعامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه تشکل های تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی، پیرو سیاست های این سازمان می باشند، تشکیل جلسات کارشناسی برای طرح و نقد مسائل درونی تشکل ها را جهت تسهیل امور آنها ضروری عنوان نمود.

⬅️محمد بلاغی رئیس اتحادیه گلخانه داران کشور نیز در این جلسه به تشریح عوامل بازدارنده عدم همگرایی تشکل ها در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و غفلت از ظرفیت سرمایه اجتماعی تشکل ها برای توسعه ملی و محلی پرداخت و پیشنهاد ورود تشکل ها به بورس و بازار سرمایه را مطرح کرد.

محمدعلی رضایی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان‌ گیاهان دارویی، فرآورده های غذایی و زعفران ایران گفت: سهم صادرات ایران از گیاهان دارویی و زعفران حدود 600 میلیون دلار است وجمع صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور از قبیل پسته ،کشمش ،خرما حدود 3/5 میلیون دلار درسال 1400 بوده که درسال جاری حدود 40 تا 50 درصد افت داشته وی با بیان اینکه آمار صادرات زعفران کشور نسبت‌ به‌ سال گذشته 35درصد افت داشته افزود: طبق آمار جهانی میزان گردش مالی و تجارت‌ گیاهان دارویی در سال 2020 میلادی به میزان 120 میلیارد دلار بوده‌ است که ‌درحال حاضر 30درصدافزایش یافته و پیش بینی شده که‌ تا سال 2050 میلادی به 500 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و متاسفانه سهم کشور ما در حال حاضرکمتر از نیم درصد تجارت جهانی است که امیدواریم با همت و برنامه ریزی های بلندمدت توسط مسئولان ،تولیدکنندگان وصادرکنندگان کشور بتوانیم سهم بالا وقابل توجهی را جهت خدمت به بخش کشاورزی کشور کسب نماییم

⬅️در پایان این جلسه مراد محمدی معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری ضمن تاکید بر تمرکز بیشتر تشکل ها در ارائه دستاوردها و نقاط قوت و همچنین تاثیرگذاری تشکل ها در سیاستگذاری های کلان کشاورزی کشور در جمعبندی مباحث جلسه برگزاری این جلسه را بعنوان مقدمه ای برای برگزاری مجمع عادی و مجمع عمومی فوق العاده جهت برگزاری انتخابات و اصلاح اساسنامه مجمع ملی هماهنگی و حمایتی تشکل های بخش کشاورزی عنوان نمود.

⬅️وی تشکیل کارگروه احیای مجمع ملی هماهنگی و حمایتی تشکل های بخش کشاورزی و هم افزایی بیشتر تشکل ها را جهت احیای این مجمع ضروری دانست.

⬅️گفتنی است مجمع هماهنگی و حمایتی تشکل‌های بخش کشاورزی به منظور سازماندهی و ساماندهی تشکل‌های بخش کشاورزی اعم از اتحادیه‌های کشاورزی، صنوف، انجمن‌های تخصصی و محصولی، فدراسیون و سمن‌ها، جهت حضور فعال در تصمیم گیری با دستگاه‌های اجرایی سیاستگذار و حمایت از حقوق تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی در سال 1384 با مجوز وزارت کشور تشکیل شده است.
تعداد مشاهده خبر2360 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal