سخن روز /
برگزاری دهمین جلسه شورای مشترک مـدیران ســازمـان مرکزی تعاون روســــتایی ایران
1401/06/21
دهمین جلسه شورای مـدیران ســازمـان مرکزی تعاون روســــتایی ایران روز یکشـــنبه 20 شهریورماه بـا حضور رئیس هیئت‌مدیره و مـدیرعامـل سازمـان، معـاونین و مـدیران ســـتادی و استانی به‌صورت وبینـاری برگزار شد.

به گزارش پات، در ابتدای این نشست دکتر رضا نامنی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان که مدیریت این نشست را بر عهده داشت بر فقدان جایگاه مناسب سازمان و شبکه تعاونی‌ها و تشکل‌های تحت پوشش در اسناد و قوانین برنامه‌های توسعه پنج‌ساله کشور تأکید کرد و دستیابی سازمان و شبکه به جایگاه مناسب در برنامه هفتم توسعه و قوانین بودجه سنواتی را یک ضرورت عنوان کرد.

وی در ادامه سخنان خود مروری کوتاه بر اقدامات و پیگیری‌های سازمان در فرآیند تهیه و تدوین لایحه و قانون بودجه سال 1401 کل کشور داشت و به بیان مشکلات موجود در این زمینه و بر ضرورت اهتمام همکاری تمامی سطوح کارشناسی و مدیریتی سازمان به‌ویژه هیئت‌مدیره و معاونین سازمان و مدیران استانی و مدیران عامل اتحادیه‌ها و تشکل‌های تعاونی تحت پوشش بر احیاء و تحقق مطالبات به‌حق سازمان در بودجه سال 1402 تأکید ورزید.

در ادامه مهندس محمدعلی نیکبخت مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ماهیت و هویت سازمان تعاون روستایی بر اساس اساسنامه خوبی که دارد با دیگر سازمانها متفاوت است.

وی گفت: بر اساس این فرق، نگاه مدیریتی نیز باید متناسب با شرایط سازمان مرکزی تعاون روستایی باشد و بر اساس اساسنامه این ماهیت و هویت گره به تشکل‌های بخش کشاورزی خورده است.

نیکبخت تصریح کرد: داشتن برنامه برای هر بخش برای ایجاد برنامه‌ای برای ارتقای و توفیق سازمان ضروری است؛ باید جایگاه تشکل‌ها و سازمان مرکزی تعاون روستایی در برنامه‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی مانند برنامه توسعه مشخص شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم به سمت تجهیز منابع حرکت کنیم یا به سمت خریدهای توافقی و اقتصادی پیش برویم و از خریدهای تضمینی فاصله بگیریم باید این نقش را به تشکل‌ها بدهیم، افزود: حذف واسطه‌ها، رساندن محصول تولیدی کشاورز با کمترین واسطه به دست مصرف‌کننده، فرآوری محصولات کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی تکمیلی، دوری از ضایعات و صادرات محصولات نیز درگرو تشکل‌های قدرتمند بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد.

وی با تأکید بر قوی دیدن نقش تشکل‌ها در سازمان مرکزی تعاون روستایی، تصریح کرد: برای شبکه‌سازی و حرکت هماهنگ از روستا تا سطح ملی هماهنگ راهی جز حمایت کردن تشکل‌ها نداریم.

به گفته نیکبخت؛ در سایه اقتدار و قدرتمند سازی تشکل‌ها است که می‌توانیم کارهای اقتصادی بزرگی را انجام دهیم و باید به سمت نقش‌آفرینی بیشتر تشکل‌ها حرکت کنیم.

رئیس هیئت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بابیان اینکه تشکل‌های ما نیز باید دارای برنامه باشند، یادآور شد: داشتن برنامه تشکل‌ها به دلیل آن است که تشکل‌ها بیشتر از سازمان مرکزی تعاون روستایی با مشکلات اعضای خود آشنایی دارند.

وی با تأکید بر اینکه در برنامه توسعه ششم ردپای سازمان مرکزی تعاون روستایی وجود نداشته است، یادآور شد: در برنامه توسعه هفتم باید تشکل‌های تعاون روستایی حضورداشته باشند و سازمان مرکزی تعاون روستایی باید در برنامه پنج‌ساله توسعه هفتم دیده شود.

رئیس هیئت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان از مدیران سازمان‌های تعاون روستایی استان‌های مختلف کشور خواست تا پروژه‌ و طرح‌های مختلف تعاون روستایی را در سفرهای استانی سران قوا به استان‌هایشان بگنجانند.

همچنین در این جلسه حجت‌الاسلام سید حسن هاشمی معاون مدیر استان‌های این سازمان با تأکید برافزایش بهره‌وری و استفاده از فرصت‌ها، گفت: انسان‌های هوشمند و آینده‌نگر، از سرمایه عمر خوب بهره‌وری می‌کند.

وی افزود: باید نهایت توجه را، در بهره‌وری فرصت‌ها داشته باشیم زیرا نیروها، نشاط و سلامتی و فرصت‌هایی که اکنون فراهم است، همیشه باقی نمی‌ماند.

در ادامه سید رضا پور نقی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی سازمان به تبیین فضای مفهومی برنامه‌ریزی پرداخت و گفت: برخورداری سازمان و شبکه تحت پوشش از برنامه‌های توسعه‌ای به‌ویژه برنامه میان‌مدت و برنامه استراتژیک (راهبردی) بسیار اهمیت داشته و یک ضرورت است.

وی با اشاره به الزامات ساختاری و فرآیندی برنامه‌ریزی در سازمان و ضرورت تشکیل کمیته‌های مرکزی و استانی، یادآور شد: برنامه‌ریزی با مشارکت فعال تعاونی و تشکل‌های تحت پوشش سازمانی و بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نقطه نظرات فعالان بخش کشاورزی به‌ویژه صنایع غذایی باید در دستور کار قرار گیرد.

پورنقی همچنین در این جلسه به ارائه روش‌ها و مدل‌های برنامه‌ریزی با تأکید بر روش برنامه‌ریزی مسئله محور و روش برنامه‌ریزی مبتنی بر مدل کسب‌وکار پرداخت و گفت: اصلاح مدل‌ها و فعالیت‌های موجود سازمان با رویکرد درآمدزایی باید به‌عنوان یک ضرورت دیده شود.

در پایان مدیران ستادی و استانی در این نشست به بیان اقدامات، عملکرد و برنامه‌های آتی حوزه مسئولیت خود پرداختند.
تعداد مشاهده خبر2183 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal