سخن روز /
تا پایان تیرماه سال 1400 بیش از یک هزار و 500 تن محصول گندم از کشاورزان یزدی در 9 مرکز خرید تعاونی های تحت نظارت مدیریت تعاون روستایی استان یزد خریداری شده است
1400/05/13


به گزارش روابط عمومی تعاون روستایی استان یزد، "یداله جوادپور" مدیر تعاون روستایی یزد در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری ایرنا با اشاره به آغاز خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان از اوایل تیرماه اظهار داشت: تا پایان تیرماه سال 1400 بیش از یک هزار و 500 تن محصول گندم با قیمت تضمینی هرکیلوگرم پنج هزار تومان از کشاورزان یزدی در 9 مرکز خرید تعاونی های تحت نظارت مدیریت تعاون روستایی استان یزد خریداری شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دارد. وی در ادامه اذعان داشت: کاهش بارندگی در سال زراعی جاری، تداوم پدیده خشکسالی و کمبود آب از مهم ترین عوامل کاهش تولید محصول استراتژیک گندم در سال جاری است و البته بالا بودن قیمت خرید گندم در بازار آزاد از سوی دلالان از دلایل عمده کاهش رغبت تولیدکنندگان به فروش آن به دولت و کاهش تحویل گندم به مراکز خرید تعاون روستایی می باشد. این در حالی است که 95 درصد از پول گندم خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است.

مدیر تعاون روستایی استان یزد با اشاره به وضعیت کشت گندم در استان اظهار داشت: در سال جاری در هشت هزار و 350 هکتار اراضی کشاورزی استان یزد گندم کشت و متوسط تولید در واحد سطح 2 تن و 600 کیلوگرم اعلام شده در حالی که سال های گذشته این مقدار چهار تن و 200 کیلوگرم بوده است. وی در ادامه افزود: خرید گندم با همکاری 9 مرکز خرید تعاونی های تحت نظارت مدیریت تعاون روستایی استان یزد در سطح شهرستان های ابرکوه، خاتم، بهاباد تا آبان ماه ادامه دارد و پیشبینی می شود با توجه به شرایط آب و هوایی و وضعیت تولید در سال جاری، بیش از چهار هزار و 250 تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خریداری شود.

"یداله جوادپور" مدیر تعاون روستایی یزد از کشاورزان یزدی خواست تا برای جلوگیری از ریزش گندم و پیشگیری از برخی حوادث هرچه زودتر محصول را با همکاری کارشناسان و مدیریت جهاد کشاورزی مناطق خود برداشت کنند و با توجه به تحریم اقتصادی دشمنان علیه نظام و انقلاب و طرح خودکفایی کشور، گندم مازاد بر مصرف خود را به مراکز خرید شرکت های تعاونی روستایی که عمده آن در شهرستان های ابرکوه و خاتم قرار دارد، تحویل دهند. وی با بیان اینکه کشاورزان یزدی گندم را با استفاده از روش های نوین آبیاری و استفاده از بذر اصلاح شده که مقاوم با شرایط اقلیمی استان است، کشت کردند، یادآور شد: ظرفیت سیلوی یزد 85 هزار تن است که این عدد ظرفیت خوبی برای خرید گندم مازاد کشاورزان یزد و استان های همجوار است به طوری که سال گذشته پنج هزار و 400 تن گندم از کشاورزان خریداری شد. وی در پایان از مسوولان شرکت های تعاونی خواست به نمایندگی از اداره کل غله، کما فی السابق خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را برای تولید آرد با کیفیت به خوبی مدیریت کنند.

تعداد مشاهده خبر199 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal