سخن روز /
مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان فارس به عنوان تشکل نمونه ملی در سال 98
1399/12/02
لطفا خودتان را معرفی کنید و در خصوص ظرفیت زنبورداری در کشور توضیح بفرمائید:

⬅️سید محمدرضوی هستم مدیرعامل اتحادیه شرکت های زنبورداران استان فارس ظرفیت صنعت زنبورداری در کشور با 25 اتحادیه استانی و 220 تعاونی شهرستان تحت نظارت اتحادیه سراسری زنبورداران کشور مشغول فعالیت است و در ایران بیش از یکصد هزار نفر به رشته زنبورداری اشتغال دارند.

⬅️صنعت زنبور داری کشور با 259کارخانه و کارگاه بسته بندی عسل ،127 کارگاه ساخت کندو ، 52 کارگاه عاج موم ، 11 کارگاه تولید لوازم جانبی زنبورداری و 8 ایستگاه دولتی و 60 مرکز خصوصی پرورش ملکه در مجموع 400 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده است .

⬅️ ایران به جهت برخورداری از منابع غنی و پوشش‌های گیاهی گوناگون با دارا بودن 10 میلیون کلنی زنبور عسل رتبه سوم در جهان را داراست و با تولید یکصد و 12 هزار تن عسل رتبه چهارم جهان را داراست.

✅ظرفیت زنبورداری در استان فارس چگونه است؟

⬅️استان فارس به دلیل چهارفصل بودن و دارای گونه های گیاهی شهدزا یکی از برترین استانها در تولید عسل با کیفیت، مرغوب و منحصربفرد می باشد و دارای جایگاه ویژه ای در کشور است. به لحاظ شرایط اقلیمی و یکی از مناطق خاص کشور برای پرورش زنبور عسل با تعداد 7500 بهره بردار و یک میلیون و 130 هزار کلنی زنبور عسل است.

⬅️فارس با تولید 12 هزار تن عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل دارای رتبه سوم در کشور است

✅ آیا از صنعت زنبورداری فارس تنها محصول عسل تولید می شود؟

⬅️اتحادیه زنبورداران استان با انتقال دانش فنی تولید انبوه ژل رویال، زهرزنبورعسل، بره موم و گرده گل با دعوت از اساتید مجرب داخل و خارج از کشور بصورت حضوری و مجازی، صنعت زنبورداری استان از حالت تک محصولی یعنی فقط عسل خارج کرده است و در حال حاضر در استان علاوه بر میزان 12000 تن عسل سالیانه بیش از 500 کیلوگرم ژل رویال تولید می گردد که به افزایش درآمد تولید کنندگان کمک کرده است.

✅اتحادیه زنبورداران چه اقداماتی برای افزایش بهره وری این صنعت در فارس انجام داده است؟

⬅️اتحادیه شرکتهای تعاونی زنبورداران استان فارس در سال گذشته بالغ بر 40 درصد نهاده های موردنیاز زنبورداران استان تامین کرده است و در سال جاری میزان 2000 تن شکر برای تغذیه تکمیلی در فصل زمستان با قیمت مصوب بین زنبورداران استان فارس توزیع شد.

⬅️علاوه بر آن با حمایت سازمان تعاون روستایی استان در راستای اهداف اساسنامه ای خود علاوه بر تامین نهاده ها ، خدمات فنی مهندسی و مشاوره ای ، آموزش و ترویج دانش نوین زنبورداری ، صدور پروانه های زنبورداری، خرید ، سورتینگ و بسته بندی محصولات تولیدی زنبورداران را هر ساله در دستور کار خود دارد
علاوه بر فعالیت فوق این اتحادیه در حال راه اندازی ایستگاه تکثیر ملکه زنبورعسل و کمک به اجرای طرح ایستگاه اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و راه اندازی آزمایشگاه تخصصی زنبورعسل در جنوب کشور می‌باشد.

@taavon_roostaiee

http://Www.Corc.ir

https://chat.whatsapp.com/IxBHWimsPQx4idhqknjPKo

https://www.instagram.com/taavon_roostaiee

https://agritak.ir/tavon_rosta
تعداد مشاهده خبر4986 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :2 :1
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal