صفحه اصلی
نقشه سایت
تماس با ما
مقام معظم رهبری
پایگاه دولت
پایگاه مجلس
جهادکشاورزی
EN
صفحه اصلی
ساختار اداری
معرفی استان
نمودار تشکیلاتی
اساسنامه سازمان
معرفی مدیران
مدیر استان
معاون اداری مالی
معاون فنی و بازرگانی
معاون نظام های بهره برداری
مسئول روابط عمومی
رئیس اداره آموزش
رئیس حراست
رئیس اداره حقوقی
مسئول انفورماتیک
مسئول اداره طرح و برنامه
معرفی سازمان
تاریخچه و سیر تکامل
وظایف و ماموریت ها
فعالیت ها و برنامه های سازمانی
ارتباطات مردمی
راهبرد مشارکت مصوب
ارتباط با ما
سامانه ارتباط مردمی
پرسش های متداول
نظرسنجی
منشور حقوق شهروندی
منشور اخلاقی
دستور العمل بروزرسانی سایت
میز خدمت الکترونیک
بسته اطلاع رسانی میز خدمت
نظر سنجی
سامانه های خدمات دولت
میز خدمات تعاون روستایی
شفافیت
انتشار فهرست مجوزهای اعطایی توسط دستگاه
انتشار اطلاعات تفصیلی هزینه کرد سالانه دستگاه
انتشار اطلاعات قابل استفاده برای کسب و کارها
انتشار جزئیات مرتبط با قراردادها
انتشار فهرست مناقصات و مزایدات
پاسخ به شبهات
پیشرفت طرح «روستابازار» در کشور / وعده ایجاد 3000 بازار تا پایان دولت
1404/09/18
✅به گزارش پات، محمدرضا طلایی، رئیس هیأتمدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با حضور در استدیو شبکه خبر که بصورت زنده پخش شد اعلام کرد: تاکنون حدود 300 روستابازار در کشور راهاندازی شده و این تعداد تا پایان سال به 500 واحد خواهد رسید.
⬅️ وی تأکید کرد: هدف نهایی دولت، ایجاد 3000 روستابازار تا پایان دولت چهاردهم است.
⬅️طلایی با اشاره به فاصله قیمتی «مزرعه تا سفره» گفت راهاندازی روستابازارها باعث حذف واسطهها و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی میشود و قیمت کالاها در این بازارها 15 تا 30 درصد ارزانتر از بازار آزاد است.
⬅️رئیس سازمان تعاون روستایی،علت اصلی ارزانی قیمتها در این فروشگاهها را حذف حلقههای واسطه و عرضه مستقیم محصول از سوی تشکلهای تولیدکننده دانست.
⬅️وی تأکید کرد: درآمد حاصل، مستقیماً به جیب همان 5 میلیون بهرهبردار عضو در تشکلهای ما برمیگردد. ما محصول را یا مستقیم از کشاورز میخریم یا از کارخانههایی که خودِ تشکلها مالک آن هستند.
⬅️ به گفته وی، سود فروش در روستابازارها به دلیل مردمی بودن تشکلها مستقیماً به تولیدکنندگان میرسد.
⬅️مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: سهم فعلی روستابازارها از بازار مصرف کمتر از 5 درصد است، اما با تکمیل 3000 واحد، این رقم به 20 تا 22 درصد خواهد رسید و میتواند نقش مهمی در ایجاد رقابت و کاهش قیمتها داشته باشد.
⬅️طلایی درباره وضعیت روستا بازارها در تهران گفت: تاکنون به دلیل نبود زمین مناسب، ایجاد روستابازارها محدود بوده، اما با توافقات جدید میان وزارت جهاد و شهرداری تهران، در صورت واگذاری اراضی مناسب، امکان راهاندازی 50 تا 60 روستابازار در پایتخت وجود دارد.
⬅️وی استان فارس را دارای بیشترین تعداد روستابازار و استان قزوین را دارای کمترین تعداد اعلام کرد و افزود: بسیاری از شهرستانها، از جمله چند شهر استان فارس، بخش عمده تأمین کالاهای اساسی خود را از طریق روستابازارها انجام میدهند.
⬅️طلایی تأکید کرد: مشکل امروز ما تأمین کالا نیست؛ مشکل اصلی تامین محلهای عرضه است. اگر مکان در اختیار سازمان قرار بگیرد، ظرف سه تا چهار ماه میتوان بازار را راهاندازی کرد.
💢ذخیرهسازی مناسب محصولات کشاورزی و ثبات بازار / وعده توسعه بازارهای دیجیتال
⬅️در ادامه محمدرضا طلایی، رئیس سازمان تعاون روستایی کشور اعلام کرد: امسال با اجرای سیاستهای جدید در حوزه ذخیرهسازی محصولات، کمترین نوسان قیمتی در سیبزمینی و پیاز ثبت شده است.
⬅️ طلایی گفت: از اوایل سال با ورود به بازار و عرضه از محل ذخایر، اجازه افزایش قیمت را ندادیم و اکنون نیز ذخایر مطمئن و کافی در سردخانهها وجود دارد.
⬅️طلایی با اشاره به تجربه سال گذشته افزود: در حالی که ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سیبزمینی است، مجبور شدیم برای تنظیم بازار واردات انجام دهیم؛ اما امسال با برنامهریزی درست، چنین نیازی وجود ندارد.
⬅️وی درباره میوه شب عید نیز اعلام کرد: سال گذشته دولت هیچ هزینهای نپرداخت و تشکلها با خرید مستقیم یا امانی از کشاورزان، میوه را با کیفیت و قیمت مناسب عرضه کردند. به گفته او، امسال نیز ذخایر خرما، سیب و مرکبات به میزان کافی تأمین شده و عرضه خرما از هفته پایانی منتهی به ماه رمضان آغاز میشود.
⬅️طلایی تأکید کرد: خرید محصولات از درخت و پیش از ورود واسطهها، هم از ضرر کشاورز جلوگیری میکند و هم بازار را متعادل نگه میدارد.
⬅️ وی تشکلهای تعاون روستایی را دارای سرمایهای بیش از 500 هزار میلیارد تومان دانست که متعلق به خود کشاورزان است.
⬅️مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره اقلام عرضهشده در روستابازارها گفت: تمام کالاهای اساسی و بسیاری از کالاهای تولیدی تشکلها از جمله رب، کنسروها، زعفران، آلو، نهادهها و ماشینآلات کشاورزی عرضه میشود. در روستابازارهای بزرگتر، کالاهای غیرفصلی مانند پوشاک و لوازم خانگی نیز بر اساس نیاز شهر ارائه میشود.
⬅️طلایی خبر داد که بخش خصوصی نیز میتواند با رعایت چارچوبهای قیمتی و نظارتی سامانه سازمان، در این بازارها مشارکت کند.
⬅️وی درباره بازارهای دیجیتال گفت: در استان گلستان بهصورت آزمایشی با یک شرکت فروش دیجیتال توافق شده و انتظار داریم از اواخر ماه فعال شود. همچنین در مشهد در محدوده سهراه دانش، مرکزی برای عرضه برندهای کشاورزی استانها و فروش اینترنتی ایجاد میشود.
⬅️ وی هدفگذاری سازمان در ایجاد پلتفرم ملی فروش محصولات کشاورزی را در کمتر از یک سال آینده اعلام کرد.
⬅️طلایی با اشاره به طرح احداث 3000 روستابازار تا پایان دولت چهاردهم تأکید کرد: تحقق این هدف قطعی است؛ چه ما باشیم و چه نباشیم، چون ریلگذاری انجام شده است.
تعداد مشاهده خبر
43
بار
تصاویر مرتبط
RatingTitle
:0 :0
مشاهده نظرات
(
تعداد نظرات
0
)
نظرات کاربران
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
کد امنیت
Powered by
Dorsa
Portal