صفحه اصلی
نقشه سایت
تماس با ما
مقام معظم رهبری
ریاست جمهوری
پایگاه دولت
پایگاه مجلس
EN
جهش تولید؛
با مشارکت مردم
!!!b1!!!
!!!b1!!!
درباره ما
تاریخچه و سیر تکاملی تعاون
هدف و ظرفیت های قانونی
وظایف و ماموریت های سازمان
فعالیت ها و برنامه های سازمان
اساسنامه سازمان
نمودار تشکیلاتی
مدیرعامل
مشاور مدیر عامل و مدیر کل دفتر حوزه مدیرعامل،روابط عمومی،مدیریت عملکرد و بازرسی
دفتر معاونت روابط عمومی و امور بین الملل
دفتر معاونت بازرسی
دفتر مشاور مدیرعامل و مدیرکل هماهنگی امور استانها
اداره کل حراست
معرفی مدیر عامل
هیات مدیره
معاونت ها
معاونت توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری
دفتر توسعه، آموزش و ترویج تعاونی ها
دفتر نظام های بهره برداری، تعاونی های تولید
دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد
دفتر حسابرسی تعاونی ها و تشکل های کشاورزی
معاونت فنی و بازرگانی
دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی ها
دفتر تجهیز و توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری
دفتر بازرگانی محصولات کشاورزی
معاونت توسعه و مدیریت منابع
دفتر برنامه ریزی و منابع اعتباری
اداره کل منابع انسانی، نوسازی و پشتیبانی
اداره کل امور مالی و ذیحساب
مدیریت حقوقی
معاون پشتیبانی اداره کل منابع انسانی، نوسازی و پشتیبانی
رییس ارتباطات و فن آوری اطلاعات
حوزه نمایندگی ولی فقیه
زیرمجموعه ها
سازمان های وابسته
تشکل ها و نظام صنفی کشاورزی
معرفی دفتر
نظام صنفی کشاورزی
خبرگان کشاورزی
مجمع هماهنگی و حمایتی تشکلهای کشاورزی
سمن ها و انجمن های تخصصی
نظام بهره برداری
شرکت های تعاونی تولید
شرکت های سهامی زراعی
کشت و صنعت ها
کشاورزی خانوادگی
تعاونی ها
تعاونی های کشاورزی
تعاونی های زنان روستایی
تعاونی های روستایی
اتحادیه ها
اتاق فکر
شرح فعالیت
جلسات برگزار شده
بانک اطلاعات مدیران
جدول اطلاعات مدیران استانی
جدول اطلاعات مدیران عامل تشکل ها
مدیران ستاد سازمان مرکزی
ارتباطات مردمی
راهبرد مشارکت مصوب
سامانه ارتباط مردمی
پرسش های متداول
ارتباط با ما
دستورالعمل بروز رسانی سایت
انتقادات وپیشنهادات
نظرسنجی الکترونیک
میز خدمت الکترونیک
میز خدمت الکترونیک(ویژه ارباب رجوع)
بسته اطلاع رسانی مرتبط با خدمت
شفافیت
انتشار فهرست مجوزهای اعطایی توسط دستگاه
انتشار اطلاعات قابل استفاده برای کسب و کارها
انتشار اطلاعات تفصیلی هزینهکرد سالانه دستگاه
انتشار جزئیات مرتبط با قراردادها
انتشار فهرست مناقصات و مزایدات
آمار و اطلاعات
پنجره خدمات
دوباره تلاش کنید
سخن روز /
به مناسبت 22 مرداد: روز ملی تشکل ها و مشارکتهای اجتماعی
1399/05/22
نامگذاری یک روز خاص برای تشکلها و مشارکتهای اجتماعی در تقویم ملی، بیتردید نشان از
اهمیت غیرقابل انکار کارکرد نهادهای مدنی بهطور عام و تشکل ها و نظامهای مشارکت مدار به طور
خاص در حل مشکلات جامعه دارد. این روز فرصتی برای پیگیری دولت در تحقق مطالبه سازمان های
مردم نهاد، به اشتراکگذاشتن تاثیرات مثبت فعالیت این تشکل ها بر جامعه و تاکیدی بر اهمیت ایجاد زمینه
های گسترش و تعمیق مشارکت فعالانه تشکل ها در فرآیندهای توسعه اجتماعی کشور می باشد.
توسعه و مشارکت اجتماعی از جمله مفاهیمی است که دستیابی به آن نیازمند پی ریزی زیرساخت ها، تدوین
و استمرار قواعد موثر و کاربردی و حفظ ارزش های اصیل جامعه است که این موضوع به مدد مشارکت
و همراهی اجتماعی میسر می گردد.
شکل گیری تشکل های توانمند می تواند به عنوان ابزاری در جهت سپردن مردم به خود آنها عمل نموده و
فرصت لازم را برای پرداختن دستگاههای دولتی به وظایف اساسی و رسالت های خود فراهم آورد. فرآیند
توسعه پایدار روستایی به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم ترین عوامل آن، توسعه و
تقویت تشکل ها می باشد. بنابه پژوهش صاحبنظران، توسعه پایدار در بخش کشاورزی بدون حضور فعال
تشکل ها، دور از دسترس مینماید.
مشارکت در انجام امور در همه جوامع و در هر زمینه، یک نوع سرمایه اجتماعی محسوب میشود.
بسیاری از کشورها برای اینکه سرمایه اجتماعی را حفظ و توسعه بدهند و از فضای مشارکت در اداره
جامعه نیز استفاده کنند فعالیتهای متنوعی را از طریق رسانهها و مراکز مرتبط با توسعه فرهنگی که
کارهای جمعی و تیمی را تبلیغ و نهادسازی میکند، استفاده کردهاند. در کشور ما میزان مشارکت، گرایش
به مشارکت و کنشگرانی که در این زمینه کار میکردهاند، همیشه به عنوان سرمایههای محلی، منطقهای
و ملی محسوب میشدهاند و اکنون نیز چنین است.
انعطافپذیری، مردم مداری، استقلال رای و خوداتکایی از ویژگیهای نهادهای مدنی به شمار میرود.
در واقع این تشکلها، حلقه پیوند مردم و دستگاههای دولتی محسوب شده و این مهم زمینه توسعه پایدار و
مبتنی بر ظرفیتهای اجتماعات محلی را هموار می سازد. همچنین در کار شبکه تعاونی ها و تشکل ها، دو
عنصر اساسی وجود دارد که شامل انگیزه و اعتماد است و میتواند به افزایش نرخ مشارکت های
اجتماعی و شفافیت فعالیتهای این شبکه ها کمک کند.
مشارکت در بخش کشاورزی تنها به تولید محدود نمی شود بلکه تامین را نیز مورد نظر دارد، هماهنگی و
ساماندهی که برای تعاونی ها، تشکل های کشاورزی و صنوف این مجموعه انجام می شود تاثیر بسزایی در
پیشبرد امور و رفاه حال کشاورزان دارد.(در بخش کشاورزی اغلب امور به وسیله مردم انجام می شود و
از حدود 16 میلیون هکتار زمین در کشور بیش از 95 درصد مالکیت آن متعلق به مردم است که در قالب
نظام های مختلف بهره برداری در حال تولید محصول هستند.)
اما در این میان دولت باید به موضوع نظارت خود بر شبکهها و تشکلها در چارچوب قانون نیز اهتمام
جدی داشته باشد. موضوع نظارت تا به آن حد اهمیت دارد که ضعف در آن در نهایت به ضعیف شدن
تشکلها خواهد انجامید.اما این امر به هیچ وجه نبابد به منزله مداخلهگری تلقی شده و به گونهای شود که
تشکل ها، رهرو بخش دولتی شوند. اینجا مرز حساسی بین مداخله و نظارت پیش می آید که مقوله مهمی
است و می باید مورد توجه جدی کارگزاران دولتی قرار گیرد. ضمن آنکه با توجه به فضای قانونی، حقوقی
و انتظاری که حاکمیت از مشارکت مردم در اداره امور جامعه دارد، به عملکرد و کارکرد بهتر و بیشتری
از طرف تشکلها نیاز است.
*تهیه شده: دفتر ساماندهی صنوف و تشکلهای مردم
تعداد مشاهده خبر
3793
بار
تصاویر مرتبط
RatingTitle
:0 :0
مشاهده نظرات
(
تعداد نظرات
0
)
نظرات کاربران
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
می باشد.
Powered by
Dorsa
Portal