سخن روز /
موارد موفق فعالیت های تعاونی ها در حوزه بازاریابی و مشارکت در کشاورزی ارگانیک:تعاونی کشاورزی شبکه سبز(گرین نت)در کشور تایلند
1398/08/27
شبکه سبز یک نهاد کشاورزی ارگانیک مطرح و شناخته شده چه در سطح تایلند و چه در صحنه جهانی است.تمرکز اصلی تعاونی شبکه سبز بر ارتقای کشاورزی ارگانیک و توسعه بازارهای آلترناتیو است.تعاونی شبکه سبز که از سال 1995 عضو فدراسیون بین المللی جنبش کشاورزی ارگانیک است پیشگام ترویج و توسعه کشاورزی ارگانیک در کشور تایلند است.این تعاونی همچنین نقش اساسی در شکل گیری و تثبیت نهادهای ملی در حوزه کشاورزی ارگانیک در طی دو دهه اخیر داشته است.
شعار این تعاونی" خدمت به خرده زارعین کشاورزی ارگانیک و تلاش برای تجارت دو سر برد"کیفیت بالاتر برای مصرف کننده-سود بیشتر برای تولید کننده"است.تعاونی شبکه سبز همچنین به عنوان مرکزی برای بازاریابی و توزیع محصولات گوناگون و متنوع کشاورزان چون:برنج،شیره نارگیل،چای های گیاهی،سویاومنسوجات است و به کشورهایی چون سوئیس،آلمان،ایتالیا،اتریش،بلژیک،فرانسه،اسپانیا،نیوزیلند و کانادا محصولات ارگانیک صادر
می کند.محصولاتی با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی.
فعالیت های بازاریابی
یکی از دلایل تاسیس تعاونی شبکه سبز در تایلند مشکلات بازاریابی کشاورزان این منطقه است.در بخش کشاورزی تولید کنندگان دوست دارند محصول خود را با قیمت بالاتری بفروشند.تعاونی شبکه سبز در جهت یاری رساندن به این قشر مولد از طریق راهکارهای زیر سعی در تحقق خواسته های آنان دارد:
انتشار دانش
در مرحله اولیه،شبکه سبز به کشاورزان می آموزد که کشاورزی ارگانیک یک شیوه متفاوت و پر منفعت زراعت است و از سوی دیگر به مصرف کنندگان در مورد فواید مصرف محصولات ارگانیک اطلاع رسانی می کند.بطور مثال در 1997 این تعاونی با همکاری با مطبوعات حوزه تغذیه در ایام کریسمس و فستیوال سال نو در تایلند، اطلاع رسانی خوبی در مورد فواید مصرف محصولات ارگانیک داد و همچنین دو کتاب با عنوان "دانش بومی و تعاون زیستی" و "تقویم سبز "در مورد چند و چون محصولات کشاورزی ارگانیک همت گماشت.

کنترل تولید
شبکه سبز همچنین به تربیت و اموزش اعضای مشتاق به حوزه کشاورزی ارگانیک همت گماشت .همچنین این تعاونی به اعضای کشاورز خود توصیه های ذیقیمتی در مورد راهکارها و تکنیک نوین پیش و پس از برداشت محصول عرضه می کند.تا محصولاتشان به کیفیتی بالاتر که مطابق با نیاز بازار و سلیقه مشتری است نایل شود.شبکه سبز همچنین نت ورکینگ و شبکه سازی را بین اعضای کشاورزش تبلیغ و ترویج می کند و اجازه می دهد که اعضا بر اساس هزینه هایشان و قیمت روز بازار قیمت محصولاتشان را تعیین کنند.
بازاریابی اشتراکی و کانال های توسعه بازار 
شبکه سبز محصولات با کیفیت را از اعضای خود تحویل می گیرد و با سیستم حمل و نقل مناسبی که در اختیار دارد آنها را دربازارهای محلی و بین المللی عرضه می کنند.محصولات ارگانیک شبکه سبز در اروپا به واسطه رعایت استانداردها و کنترل کیفی دست اندرکاران این تعاونی به خوبی شناخته شده اند.
عملکرد تجاری
در طی یکی دو ده اخیر تعاونی شبکه سبز عملکردهای اقتصادی قابل قبولی را به شرح زیر انجام داده است:
موفقیت اقتصادی 
در مرحله اول شبکه سبز کارش را با سرمایه ناچیز چند صد دلاری آغاز کرد..شبکه سبز سیستم تجارت تعاونی را تحت مفهوم کشاورزی ارگانیک و معامله دو سر برد اداره کرد.در سال 2014 حجم معاملات تجاری شبکه سبز 2.5 میلیون دلار بود که در مقایسه با سال گذشته اش 45.37% افزایش داشت.این حجم فروش شامل هم فروش داخلی و هم فروش خارج کشور بود که سهم اولی 42% و سهم دومی58% بود.
به عنوان یک مدل تجاری موفق،این تعاونی هم در گستره متنوعی از محصولات کشاورزی ارگانیک از برنج و غذاهای دریایی تا قهوه و آناناس فعالیت می کند و در بسیاری از مناطق تایلند مانند چیانگ می،یاسوتون،سورین،پراچواپ خیری خان،خون کائن فعالیت دارد.این موضوع در حقیقت وجه تمایز این تعاونی با دیگر تعاونی های موفق تایلند در این است که آنها تنها با یک محصول در یک منطقه خاص سروکار دارند.شبکه سبزقصد دارد مدل تجاری خود را به دیگر کشورهای منطقه نیز گسترش دهد.
موفقیت اجتماعی
دو دهه پیش شبکه سبز کار خود را با سی عضو آغاز کزد و در سال 2015 تعداد اعضایش به هزار تن رسید.اعضای کشاورز تعاونی در فعالیت های اقتصادی آن به ویژه بازاریابی اشتراکی برای فروش محصولات ارگانیک خود مشارکت دارند.به همین منوال،تعاون سبز گروه هایی برای شبکه های کشاورزی ارگانیک در تایلند ایجاد کرده است.این گروه ها توسط شبکه سبزدر شرایط خلاقیت های علمی و تکنیک هایی برای کشاورزی ارگانیک ایجاد شده است و هر گروهی می تواند دانش جدید را بین اعضایش تبادل کند.همچنین تعاون سبز فرصتی به اعضای خود داده است تا قیمت های خود را با توجه به هزینه هایشان و قیمت بازار تعیین کنند.در نتیجه زارعین می توانند فارغ از کمک های حمایتی دولت صرفا با افزایش کیفیت محصول خود و دارا بودن استانداردهای بین المللی از فروش ان و سود دهی اش مطمئن باشند.
عوامل موفقیت
عوامل موفقیت تعاونی شبکه سبز به شرح زیر است:
خودکفایی
نخستین عامل موفقیت این تعاونی خودکفایی و اتکا به خود است که عاملی کلیدی و مهم برای کلیه تعاونی هاست.تعاونی شبکه سبز فارغ از کمک های دولتی برنامه های مدون و موثری برای فعالیت های اقتصادی خود دارد.این امر حاصل تعامل خوب این تعاونی با اعضا و همچنین ارتباطات کاری قوی و موثر انها با شرکت های بخش خصوصی است.
به کارگیری نوآوری های علمی
استفاده از راهکارهای جدید علمی و استفاده از برنامه های نوین و خلاقانه عاملی کلیدی در موفقیت این تعاونی است.شبکه سبز به خوبی از مشکلات اصلی کشاورزان تایلندی آگاه است و می داند که آنها برای اطمینان از امنیت مالی خانواده شان به فروش محصولاتشان با قیمت بالاتر نیاز دارند.آنها همچنین از این نکته آگاهند که تقاضایی روزافزون برای محصولات کشاورزی ارگانیک در بازار مصرف وجود دارد. بنابراین مفاهیم کشاورزی ارگانیک و تجارت دو سر برد بعنوان مدل اصلی تعاونی در تجارت کارکرد دارند.تعاونی همچنین یافته های دانش روز را در حوزه کاشت و برداشت محصولات ارگانیک کشاورزی به اعضای خود منتقل می کند.
مدیریت موثر
برای دسترسی به اهداف موفق تجارت،تعاونی احتیاج به یک مدیریت موثر دارد.انتخاب هیئت مدیره و مدیرعاملی که حرفه ای و قابل اعتماد باشند و بتوانند برنامه های اقتصادی شفافی برای شبکه تحت پوشش خود طرح ریزی کنند.همچنین هیئت مدیره این تعاونی اعضای خود را برای تهیه محصول با کیفیت با فراهم نمودن بذر و کود و سم درجه یک برای آنان حمایت می کند و در صورت نیاز به انها وام های کم بهره اعطا می کنند. 
از آنچه که ذکر شد می توانیم نتیجه بگیریم که مشخصه کلیدی تعاونی های تایلندی موفق در بخش کشاورزی شرکت در فعالیت های بازاریابی است.این فعالیت ها اشاره دارد به کلیه پروسه هایی که در طی فرایند عرضه به یک دیگر مرتبط می باشند. بطور مثال:استفاده از دانش روز و آموزش و ترویج آن در بین اعضا،کنترل تولیدو گردآوری و توزیع.
براساس گفتگوهای انجام شده با دست اندرکاران این تعاونی عوامل اصلی موفقیت این تعاونی ها عبارتند از مدیریت موثر و عرضه محصول با کیفیت.نتیجه این تحقیق با تحقیقات بی شمار پیشین که نحوه مدیریت را عامل اصلی موفقیت یا شکست یک شرکت تعاونی می داند مطابقت دارد.بعلاوه عرضه محصول با کیفیت عامل اصلی در افزایش بازده اقتصادی تجارت تعاونی ها می باشد.بعد از دو عامل فوق،شرکت موثر در فعالیت های بازاریابی را نیز سومین عامل مهم در موفقیت شرکت های تایلندی در تطبیق با تیازهای تولیدکننده و مصرف کننده در جهان جدید دانست.
تعداد مشاهده خبر1434 بار
تصاویر مرتبط


RatingTitle
:0 :0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
Powered by DorsaPortal