سخن روز /
یادداشتی از دکترحسین شیرزاد
مفهوم شناسی رهیافت های جایگزین در تعامل عقلانی تر بنگاه های اقتصادی با جامعه مدنی (قسمت پایانی)
1398/06/03
مفهوم شناسی رهیافت های جایگزین در تعامل عقلانی تر بنگاه های اقتصادی با جامعه مدنی 

✍️ یادداشتی از دکترحسین شیرزاد
〽️ قسمت پایانی 
🔻از سوی دیگر، مناسبات سودمند متقابل میان بنگاه و جامعه مدنی، بی‌شک مشروعیت بخش فعالیت‌های بنگاه‌داری، انعکاس دهنده انتظارات ذی‌نفعان‌، مقبولیت، اعتماد و اعتبار شرکت‌ها بوده و سبب خلق موج جدیدی از نوآوری، شکوفایی و در نهایت اثربخشی اقتصادی در پارادایم سرمایه‌داری نوین خواهد شد. 
🔻در‌ ایران، اگرچه حضور شرکت‌های کشاورزی و صنعتی در حوزۀ فعالیت‌های اجتماعی، حضوری قابل توجه و دامنه‌دار نیست، اما به‌لحاظ سابقه، بسیار متنوع است. اصولاً خلق ارزش مشترک در زنجیره تأمین کشاورزی، یک بازی بُرد - بُرد است که در‌ این میان، جلب نظر مشتریان کلان‌شهرها مانند شرکت‌های تولیدکننده محصولات ارگانیک -که همگام با انجمن‌های صنفی و اتحادیه‌های تولیدکنندگان محصولات ارگانیک هستند- شبکه گسترده‌ای از متعاملین حوزه مصرف را در بر می‌گیرد؛ یا شرکت‌های سها‌می‌ زراعی در حوزۀ ارتقاء فرهنگ محیط زیستی و خدمات رفاهی و مشارکت در تور ‌ایمنی و رفاه اجتماعی روستایی در کنار تولید بذور پربازده، یا افزایش آگاهی مشتریان برای توسعۀ بازار شیر و محصولات لبنی (مثل آموزش‌های کیفیت شرکت کوه‌پناه، کاله و عالیس) را شامل می شود.
🔻 در‌ این میان، شرکت‌های تعاونی تولید روستایی نیز سعی نموده‌اند تا با تشکیل شرکت‌های بازرگانی و به کمک فناوری فین‌تک و استارت‌آپ‌های همکار، طیف گسترده‌ای از مشتریان را با بازار محصولات تازه‌خوری به خود جلب نموده و در زنجیره ارزش کشاورزی، توزیع متوازن‌تری از ریسک را ارائه دهند؛ اخیراً نیز با تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه، به کمک تکنیک‌های مالیه خرد، بخشی از مصارف جامعه دهقانی را به‌صورت بهنگام تأمین نموده اند. 
🔻نکته قابل توجه آن است که ظرفیت تعریف و اجرای مدل خلق ارزش مشترک در هر منطقه‌ای، بدون درک پیچیدگی‌های اکولوژی‌های متنوع سازمانی و عدم قطعیت‌های محیطی (فناورانه و بازار) وجود ندارد و نیازمند حداقل‌هایی از شرایط امکان، به‌ویژه تعهد سازمانی که بر خلق مشترک ارزش تأثیر دارد و یادگیری سازمانی (شامل سه بُعد قصد یادگیری، سنجش شریک وتوانمندی‌های شروع رابطه) بر تصاحب ارزش توسط طرفین، تأثیرگذار است. 
🔻اتحادیه‌های استراتژیک، کانال‌های ارتباطی مؤثر میان بنگاه و جامعه هدف، وجود شبکه اعتماد، سرمایه اجتماعی (شامل سه بعد ساختاری، رابطه‌ای و شناختی) درون و برون‌بنگاهی، پیوندهای اجتماعی، ﻓﻀﺎی رواﻧﻲ و هنجارهای مشترک، قطعاً در اجرای موفق ‌این مدل مؤثر می‌باشد.
🔸 به‌نظر ‌می‌رسد ‌این بار نیز سرمایه‌داری با درک رویکردی عقلانی و اتخاذ رهیافتی جدید و در قالب‌هایی تازه، سعی در حل بن‌بست‌ها و بحران‌های مقطعی و مشروعیت‌بخشی بیشتر به فعالیت‌های بنگاه‌داری، از طریق غنا بخشیدن به منظومه تئوریک حاکمیت شرکتی در حوزه مقبولیت پراتیک اجتماعی گروه‌های هدف جامعه محلی دارد.
پایان
تعداد مشاهده خبر3107 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal