سخن روز /
خبرنگاران بخش کشاورزی تجلیل شدند/اختصاص 25 درصد اقتصاد کشور به تعاونی ها در برنامه ششم توسعه
1397/05/17
خبرنگاران بخش کشاورزی تجلیل شدند/اختصاص 25 درصد اقتصاد کشور به تعاونی ها در برنامه ششم توسعه

خبرنگاران بخش کشاورزی با اهدای لوح تقدیر به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تجلیل شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ، حسین شیرزاد در همایش صاحبان قلم که در محل این سازمان برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش خبرنگاران حوزه کشاورزی گفت: این سازمان بر اساس ماموریت خود در سال جاری تلاش می کند از کالاهای ایرانی، تولید برندهای ملی و تولید داخلی کشاورزی در شرایط سخت امروزی حمایت کند.
حسین شیرزاد ادامه داد: خشکسالی و پسا اقلیم، شرایط جدیدی را به ساختارهای بخش کشاورزی تحمیل کرده و از این رو ساختارهای جدید نیاز به همدلی و همکاری حوزه های مختلف تولید، پشتیبانی و اطلاع رسانی دارد.
وی با بیان این که ما وارد جنگ اقتصادی شده ایم، اظهار داشت: در این شرایط انتظار داریم صدای کشاورزان با تلاش رسانه ها به جامعه برسد.
در این همایش عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: دولت مکلف شده با همکاری اتاق بازرگانی و اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا پایان برنامه ششم توسعه در سال 1400 حدود 25 درصد از اقتصاد کشور را به تعاونی ها اختصاص دهد.
اورانی افزود: در کشور 8757 تشکل با بیش از 6 میلیون و 745 هزار نفر عضو فعالیت می کنند که 4 میلیون بهره بردار آن در بیش از یک تشکل عضویت دارند.
وی با اشاره به نرخ رشد 1.97 درصدی جمعیت نقاط شهری و نرخ رشد منفی 68 صدم درصدی در مناطق روستایی، اذعان داشت: این اعداد نشان می دهد به چرخه تولید، درآمد و اقتصاد روستایی متناسب با توسعه امور زیر بنایی، توجه نشده است.
اورانی افزود: 70 درصد چرخه تولید، درآمد و اقتصاد زندگی در روستاها بر پایه کشاورزی است و از این رو باید تلاش کنیم موانع کسب و کار در روستاها را برطرف کنیم.
وی با بیان این که علت مهاجرت روستاییان به شهرها نیاز به تحلیل کارشناسی از سوی رسانه ها و همچنین آسیب شناسی از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی دارد، بر اصلاح گفتار، کردار و رفتار نسبت به مردم روستا تاکید کرد.
عضو هیات مدیر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: در جاهایی که کارکردهای غلط اجتماعی، سیاسی، رانتی و عملکردی وجود دارد باید تشکل ها با اعضا در میان بگذارند.
وی خاطر نشان کرد: اگر برای توسعه پایدار روستاها وقت و منابع نگذاریم باید وقت و منابع بیشتری را برای رفع مسایل حاشیه شهرها بگذاریم.
محمدرضا اورانی بر ضرورت حفظ اعتماد مردم به تشکل ها تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات تشکل های کشاورزی، کمبود نقدینگی است در حالی که اگر هر کدام از اعضای تشکل ها 100 هزار تومان سرمایه اش را افزایش دهد ما امروز با این مشکل روبرو نخواهیم بود.
در این همایش،مدیرعامل اتحادیه نظارت و هماهنگی کشاورزی نیز با تقدیر از رسانه ها در انعکاس اخبار و عملکرد حوزه کشاورزی در تامین امنیت غدایی، خواستار هماهنگی و تعامل بیشر رسانه ها با تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی شد.
رحمت اله بنار افزود: ما انتظار داریم جایگاه و نقش کشاورزان و مشکلات موجود در نظام تولید از جمله تاثیرات خشکسالی، کمبود آب، سیل، سرمازدگی، مطالبات و حق و حقوق بهره برداران به طور جدی تر در رسانه ها بررسی، تحلیل و اطلاع رسانی شود.
وی درباره گرانی کالاهای نهایی گفت: افزایش قیمت محصولات نهایی کشاورزی به عواملی همچون حامل های انرژی و ناکارآمدی سیستم توزیع مربوط است و کشاورزان مقصر نیستند.
در این همایش معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی نیز اظهار داشت: بخش کشاورزی گسترده و با مخاطرات زیادی همراه است و خبرنگاران این حوزه متحمل سختی های زیادی برای انعکاس اخبار و گزارش های میدانی خود می شوند.
سید شهاب سید محسنی با تاکید بر ضرورت ارتباط و تعامل بخش کشاورزی با افکار عمومی و رسانه ها از طریق رسانه های جمعی تصریح کرد: خبرنگاران برای انجام رسالت خود به اطلاعات در کمترین زمان دارند و رفتار اداری برخی روابط عمومی ها جوابگوی نیاز رسانه ها نیست.
وی با بیان این که رسانه ها باید به اصل اخلاق و مسوولیت اجتماعی خود توجه داشته باشند، اظهار داشت: گاهی منافع گروهی، شخصی و حزبی بر روند کاری روابط عمومی ها و خبرنگاران تاثیر می گذارد در حالی که نظام اطلاع رسانی باید به نقطه اعتدال و توازن برسد.
سید محسنی افزود: متاسفانه رویکردهای سیاسی بر اطلاع رسانی سایه انداخته است.
حضور سازمان مرکزی تعاون روستایی در بازار شیر برای تثبیت قیمت/صادرکنندگان زعفران یارانه حمایتی دریافت می کنند
حضور سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در بازار شیر در بهترین شرایط حدود 3 درصد به منظور تثبیت قیمت به نفع جامعه تولید کنندگان است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در حاشیه همایش صاحبان قلم با اعلام این مطلب گفت: 97 درصد بازار شیر از حوزه مداخله این سازمان به دور است.
حسین شیر زاد افزود: حمایت ما از بهره برداران خرد، هدفمند و تنها حدود 3 درصد است و ما این اطمینان را به کارخانه های صنایع لبنی می دهیم که این میزان مداخله، اختلالی در روند صادرات شیر خشک ایجاد نمی کند.
وی اظهار داشت: این سازمان در طرح حمایتی، شیر خام را با قیمت 1440 تومان در هر کیلو به طور علی الحساب از دامداران خریداری می کند.
شیرزاد افزود: ما خود را موظف به حمایت از دامداران می دانیم و از اجرای برنامه های حمایتی استقبال خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در پاسخ به پرسش خبرنگار صدا و سیما درباره حمایت از صادرات زعفران تصریح کرد: این سازمان از طریق پرداخت مشوق و یارانه از صادر کنندگان و بازرگانان در حوزه زعفران حمایت می کند.
وی گفت: تاکنون 67.7 تن زعفران را خرید توافقی کرده ایم که از این میزان 30 تن صادر و 29 تن نیز با ضمانت نامه های بانکی به صورت نقدی در بورس کالا فروخته شده است.
شیرزاد با اشاره به تدوین سازوکار های جدید برای خرید توافقی زعفران اذعان داشت: در حوزه صادرات همکاری با شرکت های تخصصی صادرات زعفران و تولیدکنندگان سنتی و مدرن این محصول و برندسازی از محورهای برنامه حمایتی ما است.
وی ادامه داد: در حال حاضر برندهای بسیار قوی در بازار داخلی فعالند و امیدواریم با عرضه برند مشخصی بتوانیم سهم قابل توجهی از بازار صادراتی را به دست آوریم.
شیرزاد، مشکلات مربوط به بازار زعفران را ناشی از ساختارهای بازارهای منطقه ای و اجرای سیاست های تعرفه ای از سوی برخی کشورها دانست.
در پایان این مراسم،از سایت جدید سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران رونمایی شد.
تعداد مشاهده خبر75 بار
تصاویر مرتبط


RatingTitle
:0 :0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
Powered by DorsaPortal