سخن روز /
لزوم ایجاد سرنوشت مشترک، نخبه‌گرایی و گسترش شعاع اعتماد در تعاونی‌های تولید روستایی
1398/04/04
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، بر سرنوشت مشترک، نخبه‌گرایی و گسترش شعاع اعتماد در تعاونی‌های تولید روستایی و ترویج تکنوکراسی در محیط تولید کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تعاون روستایی، دکتر حسین شیرزاد در جمع گروه کثیری از مدیران عامل و هیات مدیره‌های شرکت‌های تعاونی تولید روستایی کشور به تبیین سیاست‌های هیات مدیره تعاونی‌های تولید و وظایف خطیر این گروه از منتخبان روستایی به مثابه پرچمداران تکنوکراسی در محیط تولیدی کشاورزی کشور پرداخت و نقش این گروه فنآور، نخبه، برگزیده و الیت روستایی را در چشم‌انداز آتی توسعه و پیشرفت کشاورزی کشور بسیار مهم و ارزشمند برشمرد.

وی با اشاره به این که تعاونی‌های تولید روستایی، اصیل‌ترین نهادها و هوشمندانه‌ترین تشکل‌های داوطلبانه مردمی و دموکراتیک هستند، گفت: هر تعاونی با بازتولید خودکار سرمایه اجتماعی متضمن شبکه‌هایی از مناسبات اجتماعی اعتمادبخش است که اعضا در متن این مناسبات زندگی مطلوب و بهروزی مناسب‌تری را جستجو می‌کنند، این ویژگی تعاونی‌های روستایی را به خانواده‌ای بزرگ تبدیل کرده است که لزوم وجود وحدت، انسجام و همگنی و همبستگی افراد فرجام مشترک آنان را رقم می‌زند و تربیت مدیران جوان بخش کشاورزی کشور در بطن این نهاد می‌جوشد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خاطرنشان کرد: هیات مدیره شرکت‌های تعاونی‌های روستایی مسئولیت خطیر حفظ وحدت و انسجام نیروی انسانی تعاونی را بر عهده دارد و برای نیل به موفقیت باید تعامل و هماهنگی اجرایی با نهادهای ده مثل بخشداری و دهداری و شوراهای اسلامی، فراگرد حل مسئله و "چاره چویی مسایل" را به مثابه یک راهکار و مسئولیت در کنار ترویج حس مالکیت اعضا بر تعاونی و کنترل اعضا بر سرنوشت تعاونی در دستور کار سازمانی خویش قرار دهند.

وی ادامه داد: نخبه گرایی و الیتیسم در روابط میان اعضای هیات مدیره با تشویق جوانگرایی، تعهد ملی، حضور مداوم و جدی در همه صحنه‌ها باید از بروز هرگونه ناهماهنگی و مشکل‌سازی برای شبکه روابط اجتماعی روستایی ممانعت به عمل آورد.

این مسوول همچنین گفت: اعضای هر تعاونی به دلیل وجود نیاز و برخی مشکلات اقتصادی و به دنبال رفاه بیشتر خود و خانواده‌شان به عضویت تعاونی تولید درآمده اند. لذا آنان پیوسته انتظار دارند در حد مقررات، بهره وری عوامل تولید در واحدهای بهره‌برداری افزایش یافته، امکانات و شرایط شرکت تعاونی، بهینه شده و هیئت مدیره مشکلاتشان را فهم و درک کند و در صدد رفع آنها برآید. از این رو، هیات مدیره باید با نگاه تیزبین حفظ و بقای مالکیت زمین و حدود آن، رعایت حرمت رأی افراد، همسانی کار تعاونی‌ها با شیوه زندگی مرسوم و سنتی مردم، استفاده بهینه از آب و نهاده‌های کشاورزی، کمک به یکپارچه‌سازی و ماشینی کردن کشاورزی، مسائل و خواسته‌های اعضا را شناسایی و با تزریق هدفمند عنصر آگاهی در حل آنها تلاش خود را بکار گیرد.

شیرزاد با تاکید بر این که جدیت در برگزاری جلسات هیأت مدیره و مجامع و شفاف‌سازی فعالیت‌های مالی شرکت‌ها امری بدیهی است، اظهار داشت: هیات مدیره باید با اتخاذ سیاست‌های ریش‌سفیدانه و کدخدامنشانه و با الهام از تبار و دیرینه فرهنگ رایج روستایی و دانش بومی منبعث از آن در راستای فراهم شدن زمینه لازم برای اجرای خدمات زیربنایی، امکان اعمال سیاست‌های کشاورزی منطبق بر مطالعات و برنامه‌ریزی توسعه پایدار و امکان ارایه آموزش‌های فنی و مهارتی کشاورزی در رده‌های مختلف، ایجاد امکانات مناسب برای استفاده از تسهیلات بانکی و تجمیع سرمایه‌های خرد، فراهم سازی امکان ایجاد زنجیره‌ای از صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی و دامی و بازاریابی به ارشاد، توصیه، راهنمایی و توجیه (و در صورت لزوم توسل به قانون) عناصر ناهنجار (اعضا، کارکنان، ارباب رجوع و ...) مبادرت ورزیده و آنان را به تبعیت از قوانین و آرا و نظرات اکثریت دعوت کند.

وی در ادامه با اشاره به این که هیات مدیره نباید اجازه دهند، اختلافات، ابهامات، زیاده خواهی، سرپیچی از قانون، بی‌احترامی به آرای اکثریت و ... برخی از عناصر انسانی، برای شرکت تعاونی ایجاد مشکل کند، تاکید کرد: تمام قوت این نخبگان منتخب روستایی باید تجمیع توانایی‌های پراکنده و ایجاد روحیه همکاری و مشارکت در کار،تولید و جلوگیری از خرد شدن مجدد اراضی، ایجاد مزارع الگویی و نمایشی استفاده مشترک از ماشین آلات و تجهیزات و افزایش سطح مکانیزاسیون، افزایش راندمان آبیاری و افزایش سطح زیر کشت آبی و به تبع آن افزایش میزان تولید در واحد سطح و در نهایت افزایش درآمد کشاورزان و اعضا شرکت و کاهش هزینه‌های تولید و رشد تکنوکراسی و فرهنگ مکانیزاسیون زراعی در محیط های روستایی باشد.

این مسوول افزود: معمولا اقتصاد تولید در مزرعه و مسأله نقدینگی از مشکلات عمده تعاونی‌های تولید کشاورزی است و کشاورزان کمتر تحرکی از خود برای حل این مشکل دارند. عمده انتظار آنها از دولت این است که با دادن وام و یارانه مشکلات اقتصادی کشاورزان را حل کند. در این میان هیات مدیره به سرمایه باید توجهی ویژه نمایند چون اگر شرکت از نظر بنیه مالی مقتدر و دارای توان مالی بالا باشد می‌تواند در انجام فعالیت‌های مختلف تولیدی، خرید و فروش محصولات کشاورزی، تعدیل قیمت‌های نهاده‌ها در بازار آزاد نقش سازنده ای را ایفا کند.

این مقام مسئول همچنین ابراز کرد: استفاده از نیروهای متخصص در اجرای پروژه،آموزش اعضای شرکت در زمینه مدیریت مزرعه و تولید و آموزش شیوه‌های نوین مدیریت برای مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره، طبقه‌بندی گروه‌های هدف از طریق هیأت مدیره، ارتباط با مراکز تحقیقاتی و انجام پروژه های تحقیقاتی در مزارع تعاونی، دفاع از حقوق اعضا، اجرای مصوبات مجمع، آگاه‌سازی اعضا، مرور مستمر وظایف و حدود اختیارات هیئت مدیره در قبال شرکت، وجود حسابرسی جامع، نظارت بر جریان‌های مالی و گردش وجوه نقد و ارزیابی و صیانت از دارایی ها و پایش توان تولید و فناوری های در دسترس و ارتقای توان پاسخگویی مدیران و در نهایت افزایش حس مشارکت اعضا و تعامل بیشتر که با سوددهی بیشتر شرکت به دست خواهد آمد، باید در راس برنامه‌های هیات مدیره قرار گیرد.

دکتر شیرزاد در ادامه با ذکر منابع درآمدی 17 گانه تعاونی‌های تولید به تشریح هریک از آنها پرداخت و گفت: این منابع موسوم به منابع درآمدی شرکت‌های تعاونی تولید شامل؛ بازاریابی و بازارسانی محصولات تولیدی اعضا، تهیه نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان و دامداران و سایر تولید کنندگان، ارائه خدمات حمایتی نظیر بیمه روستاییان و عشایر و بیمه محصولات، خرید اوراق مشارکت در مقاطع مختلف سال، ارائه خدمات فنی و مهندسی به اعضاء، تأسیس مراکزی نظیر باسکول، فروشگاه سموم کشاورزی، مراکز جمع‌آوری شیر و ...، پیمانکاری طرح‌های زیربنایی (آب و خاک)، مشاوره و نظارت بر مزارع و باغات، بیمه اجتماعی، درمانی، محصولات کشاورزی و کارگزاری بیمه، خدمات الکترونیکی بخش کشاورزی (ثبت سامانه هوشمند)، اخذ نمایندگی فروش ماشین‌آلات، نهاده‌ها، مواد سوختی و ...، کلینیک گیاهپزشکی، انعقاد قرارداد با سایر ارگان‌ها (شهرداری، فضای سبز، دانشگاه‌ها، مجتمع باغات و ...)، برگزاری کلاس‌های آموزشی، ترویجی و احداث مزارع ترویجی و نمونه،درآمد حاصل از کارکرد ماشین‌آلات و مکانیزاسیون، درآمد حاصل از اجاره زمین زراعی و درآمد حاصل از بیمه روستاییان و عشایر است.

به گفته وی، شرکت تعاونی تولید به مثابه پایگاه فنی و تخصصی تولید در بخش کشاورزی و نیازمند تغییر نگاه مدیران شرکت مطابق با اقتضائات امروزین است.
تعداد مشاهده خبر527 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal