صفحه اصلی
نقشه سایت
تماس با ما
مقام معظم رهبری
ریاست جمهوری
پایگاه دولت
پایگاه مجلس
EN
جهش تولید؛
با مشارکت مردم
!!!b1!!!
!!!b1!!!
درباره ما
تاریخچه و سیر تکاملی تعاون
هدف و ظرفیت های قانونی
وظایف و ماموریت های سازمان
فعالیت ها و برنامه های سازمان
اساسنامه سازمان
نمودار تشکیلاتی
مدیرعامل
مشاور مدیر عامل و مدیر کل دفتر حوزه مدیرعامل،روابط عمومی،مدیریت عملکرد و بازرسی
دفتر معاونت روابط عمومی و امور بین الملل
دفتر معاونت بازرسی
دفتر مشاور مدیرعامل و مدیرکل هماهنگی امور استانها
اداره کل حراست
معرفی مدیر عامل
هیات مدیره
معاونت ها
معاونت توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری
دفتر توسعه، آموزش و ترویج تعاونی ها
دفتر نظام های بهره برداری، تعاونی های تولید
دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد
دفتر حسابرسی تعاونی ها و تشکل های کشاورزی
معاونت فنی و بازرگانی
دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی ها
دفتر تجهیز و توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری
دفتر بازرگانی محصولات کشاورزی
معاونت توسعه و مدیریت منابع
دفتر برنامه ریزی و منابع اعتباری
اداره کل منابع انسانی، نوسازی و پشتیبانی
اداره کل امور مالی و ذیحساب
مدیریت حقوقی
معاون پشتیبانی اداره کل منابع انسانی، نوسازی و پشتیبانی
رییس ارتباطات و فن آوری اطلاعات
حوزه نمایندگی ولی فقیه
زیرمجموعه ها
سازمان های وابسته
تشکل ها و نظام صنفی کشاورزی
معرفی دفتر
نظام صنفی کشاورزی
خبرگان کشاورزی
مجمع هماهنگی و حمایتی تشکلهای کشاورزی
سمن ها و انجمن های تخصصی
نظام بهره برداری
شرکت های تعاونی تولید
شرکت های سهامی زراعی
کشت و صنعت ها
کشاورزی خانوادگی
تعاونی ها
تعاونی های کشاورزی
تعاونی های زنان روستایی
تعاونی های روستایی
اتحادیه ها
اتاق فکر
شرح فعالیت
جلسات برگزار شده
بانک اطلاعات مدیران
جدول اطلاعات مدیران استانی
جدول اطلاعات مدیران عامل تشکل ها
مدیران ستاد سازمان مرکزی
ارتباطات مردمی
راهبرد مشارکت مصوب
سامانه ارتباط مردمی
پرسش های متداول
ارتباط با ما
دستورالعمل بروز رسانی سایت
انتقادات وپیشنهادات
نظرسنجی الکترونیک
میز خدمت الکترونیک
میز خدمت الکترونیک(ویژه ارباب رجوع)
بسته اطلاع رسانی مرتبط با خدمت
شفافیت
اطلاعات ساختار سازمانی و مدیران
معرفی خدمات
انتشار فهرست مجوزهای اعطایی توسط دستگاه
انتشار اطلاعات قابل استفاده برای کسب و کارها
انتشار اطلاعات تفصیلی هزینهکرد سالانه دستگاه
انتشار جزئیات مرتبط با قراردادها
فهرست مزایدات و مناقصات
سئوالات متداول
آمار و اطلاعات
پنجره خدمات
دوباره تلاش کنید
سخن روز /
راه ناگزیر سیاست توسعه شرکتهای سهامی کشت و صنعت خصوصی(«بخش دوم»)
1398/03/22
✅ راه ناگزیر سیاست توسعه شرکتهای سهامی کشت و صنعت خصوصی
«بخش دوم»
🔴عملیات زیربنایی مورد تعهد کشت و صنعتهای مستقر در دزفول طبق استانداردهای فنی و مهندسی در دست انجام بود، لیکن تناسب لازم را با تعهدات زمانی قرارداد نداشت. لذا قانون مذکور در همین ارتباط مورد تصویب و اجرا قرار گرفت. اولین شرکت کشت و صنعت دولتی برای تولید شکر از نیشکر در خوزستان و در اواسط دهه 1330 پایهگذاری شد که با عنوان طرح نیشکر هفت تپه از سال 1335 فعالیت خود را آغاز و در سال 1340 به بهرهبرداری رسید.
⚫️در سالهای بعد شرکتهای کشت و صنعت " نیشکرکارون" ، " جیرفت " ، " مغان " ، " پارس" و " کشاورزی و دامپروری سفیدرود " در نیمه دوم دهه 1340 و نیمه اول دهه 1350 با سرمایه و مدیریت دولتی تشکیل و فعال شدند. همچنین شرکت کشت و صنعت نیشکر «میانآب دزفول» قبل از انقلاب اسلامی پایهریزی شد که طی سالهای بعد به بهرهبرداری کشاورزی رسید و تولیدات آن در کارخانه نیشکر هفت تپه تصفیه میشود.
🔵بعد از انقلاب با تشکیل دو شرکت کشت و صنعت شهید رجایی و شهید بهشتی و هفت شرکت کشت و صنعت نیشکر وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در دهه 1360 و 1370 با مشارکت بانکها برنامهریزی و توسط وزارت کشاورزی به بهرهبرداری رسیدهاند. در مجموع شکلگیری این شرکتها طی سالهای متمادی دارای اثرات و پیامدهای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فنی و زیست محیطی بودهاند.
🔴این شرکتها از نظر عملکردهای تولید در زمینه های مختلف نتایج قابل توجهی داشتهاند، بطوری که کشت و صنعت شهید رجایی و شهید بهشتی به عنوان بهترین واحدهای تولیدی منطقه شناخته شده و متوسط عملکرد فعالیتهای تولیدی آنان غالبا" از متوسط منطقه در حد قابل توجهی بیشتر بوده و این امر در شرکتهای کشت و صنعت " مغان" ، "جیرفت" و " نیشکرهای خوزستان" نیز مشهود است. البته برخی نارسایی در " نیشکر کارون " یا " سفیدرود " مشاهده میشود که عمدتاً به اعمال سیاستها و مدیریتها مربوط میشود.
⚫️لازم به یادآوری است که براساس تصویب قانون سیاستهای اصل (44) قانون اساسی وضعیت مالکیت و مدیریت این شرکتها دچار تغییراتی شده بگونهای که مطابق این قانون، واگذاری این شرکتها به بخش خصوصی در دستورکار دولت قرار گرفت. طبق آخرین بررسی های به عمل آمده کشت و صنعت های پارس به بانک ملی، میانآب به بانک کشاورزی، شهید بهشتی به اتکا و جیرفت و شهید رجایی به اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی واگذار شدهاند و مابقی نیز در حال واگذاری است.
🔵وجود قانون خاص (قانون تأسیس شرکتهای بهرهبرداری از اراضی زیر سدها مصوب 1347)، یکجاکشتی (کشت وسیع)، ترکیب کشاورزی و صنعت و ارزش افزوده مناسب،انجام عملیات زیربنایی از قبیل؛ کانال، زهکشی و تسطیح اراضی و امور مشابه، راندمان مناسب آبیاری و بکارگیری گسترده ماشینهای کشاورزی در کنار نظام تصمیمگیری کارآمد و کاربرد روشهای نوین در تولید، شناسنامه دار نمودن تولید و امکان پایش محصولات از مزرعه تا مصرف و امکان تولید محصولات و فرآوردههای کشاورزی با استفاده از سیستمهای مدیریت کیفیت مانند (GAP و HACCP) از نقاط قوت این واحدها محسوب میگردد.
🔴در حال حاضر، از منظر سیاستگذاری در سازمان مرکزی تعاون روستایی، طراحی یک نظام الگویی که بتواند تکثر و تنوع فعالیتهای مدرن در بخش کشاورزی و گذار به مرحله پایداری را تضمین نماید، مهم ترین چالش امروز ما و بخش کشاورزی است. توقف تأسیس کشت و صنعت های دولتی و حجم واگذاریها به بخش خصوصی و عدم تعریف سازوکار مناسب برای ایجاد و توسعه کشت و صنعت های خصوصی توسط این بخش منجر به صدور مجوز کشت و صنعت توسط سایر دستگاههای اجرایی و نهادها شده و همین امر مشکلاتی را برای برنامهریزی و سیاستگذاری این نوع از نظام بهرهبرداری فراهم کرده است.
✍️ادامه دارد...
تعداد مشاهده خبر
107
بار
تصاویر مرتبط
RatingTitle
:0 :0
مشاهده نظرات
(
تعداد نظرات
0
)
نظرات کاربران
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
می باشد.
Powered by
Dorsa
Portal