صفحه اصلی
نقشه سایت
تماس با ما
مقام معظم رهبری
ریاست جمهوری
پایگاه دولت
پایگاه مجلس
EN
جهش تولید؛
با مشارکت مردم
!!!b1!!!
!!!b1!!!
درباره ما
تاریخچه و سیر تکاملی تعاون
هدف و ظرفیت های قانونی
وظایف و ماموریت های سازمان
فعالیت ها و برنامه های سازمان
اساسنامه سازمان
نمودار تشکیلاتی
مدیرعامل
مشاور مدیر عامل و مدیر کل دفتر حوزه مدیرعامل،روابط عمومی،مدیریت عملکرد و بازرسی
دفتر معاونت روابط عمومی و امور بین الملل
دفتر معاونت بازرسی
دفتر مشاور مدیرعامل و مدیرکل هماهنگی امور استانها
اداره کل حراست
معرفی مدیر عامل
هیات مدیره
معاونت ها
معاونت توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری
دفتر توسعه، آموزش و ترویج تعاونی ها
دفتر نظام های بهره برداری، تعاونی های تولید
دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد
دفتر حسابرسی تعاونی ها و تشکل های کشاورزی
معاونت فنی و بازرگانی
دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی ها
دفتر تجهیز و توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری
دفتر بازرگانی محصولات کشاورزی
معاونت توسعه و مدیریت منابع
دفتر برنامه ریزی و منابع اعتباری
اداره کل منابع انسانی، نوسازی و پشتیبانی
اداره کل امور مالی و ذیحساب
مدیریت حقوقی
معاون پشتیبانی اداره کل منابع انسانی، نوسازی و پشتیبانی
رییس ارتباطات و فن آوری اطلاعات
حوزه نمایندگی ولی فقیه
زیرمجموعه ها
سازمان های وابسته
تشکل ها و نظام صنفی کشاورزی
معرفی دفتر
نظام صنفی کشاورزی
خبرگان کشاورزی
مجمع هماهنگی و حمایتی تشکلهای کشاورزی
سمن ها و انجمن های تخصصی
نظام بهره برداری
شرکت های تعاونی تولید
شرکت های سهامی زراعی
کشت و صنعت ها
کشاورزی خانوادگی
تعاونی ها
تعاونی های کشاورزی
تعاونی های زنان روستایی
تعاونی های روستایی
اتحادیه ها
اتاق فکر
شرح فعالیت
جلسات برگزار شده
بانک اطلاعات مدیران
جدول اطلاعات مدیران استانی
جدول اطلاعات مدیران عامل تشکل ها
مدیران ستاد سازمان مرکزی
ارتباطات مردمی
راهبرد مشارکت مصوب
سامانه ارتباط مردمی
پرسش های متداول
ارتباط با ما
دستورالعمل بروز رسانی سایت
انتقادات وپیشنهادات
نظرسنجی الکترونیک
میز خدمت الکترونیک
میز خدمت الکترونیک(ویژه ارباب رجوع)
بسته اطلاع رسانی مرتبط با خدمت
شفافیت
انتشار فهرست مجوزهای اعطایی توسط دستگاه
انتشار اطلاعات قابل استفاده برای کسب و کارها
انتشار اطلاعات تفصیلی هزینهکرد سالانه دستگاه
انتشار جزئیات مرتبط با قراردادها
انتشار فهرست مناقصات و مزایدات
آمار و اطلاعات
پنجره خدمات
دوباره تلاش کنید
سخن روز /
معاون وزیر جهاد کشاورزی:
بغرنجی های تاریخی جریان زنجیره ارزش صنعت زعفران / زعفران ایرانی نیاز به بازار مدرن دارد
1398/03/12
به گزارش (پات) مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در اولین گردهمایی فعالان اتحادیههای ملی و استانی زعفران در کشور گفت: سال گذشته با مداخله گری هدفمند سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، میزان 68 تن زعفران را در بورس کالا عرضه کردیم که بالاترین رکورد در طول فروش بورسی زعفران کشور محسوب شده و برای نخستین بار توانستیم با ایجاد انگیزه سود و جذابیتهای بورسی فعالان بازار سرمایه را هم به بازار مدرن بورسی زعفران راهبری نماییم که این پدیده در طول تاریخ کشاورزی ایران با این حجم معاملات و خرید و فروش کم سابقه بوده است.
وی گفت: براساس اطلاعات آماری سازمان مرکزی تعاون روستایی، درحدود 97 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور با نظام بهره برداری خرده پایی و عمدتا" بصورت کشت آبی به زراعت زعفران اختصاص دارد. این محصول تحقیقا" در تمامی استانهای کشور (هر چند به مقداراندک) تولید میشود اما حدود 92 هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول در استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی قرار دارد.
دکتر شیرزاد با اشاره به اینکه عملکرد در هکتار زعفران طی 10 سال اخیر تقریبا دارای رشد ملایمی بوده و میانگین عملکرد برای کل کشور (در 9 استان برتر) معادل 389 کیلوگرم و برای سه استان فوقالذکر نیز 20 درصد بیشتر بوده استتصریح کرد: در 95 درصد مناطق زیر کشت زعفران، برداشت این محصول به صورت دستی و غیر مکانیزه انجام میگیرد و صادرات این محصول در بستهبندیهای بالاتر از 30 گرمی در سال 95 بالغ بر 210تن و به ارزش 278 میلیون دلار بوده است این روند در سالهای 97-96 رشد داشته و به بیش از 350 میلیون دلار بالغ شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: همانطور که میدانیم در سپهر اقتصاد کشاورزی کشور، موضوع صادرات، مهمترین موتورمحرکه توسعه بخش بوده و در کوتاهمدت موجب افزایش رشد اقتصادی میشود.
وی همچنین گفت: طرفه اینکه در میان فرآوردههای صادراتی، فرآوردههای کشاورزی از اهمیت بسیار ویژهای برخورداراست و مزیت نسبی کشور در تولید برخی فرآوردههای کشاورزی مانند زعفران میتواند زمینهای مناسب جهت توسعه صادرات در اکثر بازارهای جهانی باشد تا از این راه نه تنها به مرور زمان نیازهای جوامع بومی مناطق کمتر توسعه یافته مرتفع شود بلکه از ظرفیتهای مربوط به مازاد منابع انسانی و سرمایهای موجود در بخش کشاورزی استفاده بهینه تری صورت گیرد.
این مقام مسئول درباره ویژگیهای تاریخی و اوضاع بازار زعفران ادامه داد: تیپولوژی بازار زعفران در ایران مبتنی بر خرده فروشی سنتی است بنابراین وجود عارضههایی نظیر عدم شفافیت قیمت، پایین آمدن قیمتها در زمان برداشت، فقدان حضور شرکتهای توانمند صادرات محور و هولدینگهای تجاری تخصصی، فقدان تامینکنندگان مالی و کارگزاران بورسی، حضور زعفران غیر استاندارد و فاقد گواهی بهداشتی با برند نا مشخص، معاملات غیر شفاف، کشف قیمت غیر منصفانه در این بازار کاملا بدیهی به نظر میرسد.
مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اضافه کرد: این در حالیست که طی 7 سال گذشته ایران به تنهایی بیش از 96 درصد از نیاز جهانی به محصولات زعفران را تولید نموده و سهم زعفران ایران درتامین نیاز بازار جهانی حدود 72 درصد است اما نکته حائز اهمیت اینجاست که همه مسائل زعفران در تولید خلاصه نمیشود ومتاسفانه ایران با داشتن جایگاه مناسب در تولید این محصول، تاکنون نتوانسته به موقعیت مناسبی در ابعاد بازارهای جهانی دست یابد.
دکتر شیرزاد همچنین گفت: عمدهترین دلیل این نقیصه هم آنست که صادرات محصول زعفران ایران به کشورهای هدف بدون رعایت اصول حرفهای تجارت، اغلب به شکل فله، فاقد برندینگ و بصورت زعفران رشتهای انجام میگیرد.
وی ضمن برشمردن ضعف در بنیانهای پایه تئوریک تولیدی-تجاری زعفران در راستای ریشه یابی عملکرد ناموفق سیاست گذاریهای اقتصادی زنجیره ارزش زعفران در ایران افزود: مشکل ما این است که طی 20سال اخیر همواره شرکا تجاری ایران، ترکیب ثابتی نداشته و حلقه بازرگانی خارجی ایران به واسطه نداشتن یک نظام بازاریابی و بازارشناسی کارآمد، توان معرفی و عرضه مطمئن این محصول به بازارهای جدید را نداشته است.
رییس هیات مدیره سازمان در پایان خاطر نشان کرد: اخیرا سازمان مرکزی تعاون روستایی تلاش نموده تا با مداخله گری هدفمند در زنجیره ارزش زعفران شامل گروههای مختلف از جمله کشاورزان، خریداران گل زعفران، شرکتهای فرآوری داخلی و خارجی، خریداران، شبکه عمده فروشی داخلی و خارجی و مجموعهای از تشکلها شامل اتحادیه صادرکنندگان، فروشندگان، صادر کنندگان گیاهان دارویی را با یکدیگر همراه و هماهنگ سازد، ترجیحات و انتظارات بازاری را کشف و به همه القا کند که حجم بالای تولید به معنای تعیین کنندگی قیمت در بازارهای جهانی نیست. از طرفی، ما در کنار حلقه تولید، حلقه بازار، حلقه تبدیل و تکمیل و فرآوری، نیاز به حلقه تحقیق و توسعه و آموزش مستمر داریم.
تعداد مشاهده خبر
595
بار
تصاویر مرتبط
RatingTitle
:2 :2
مشاهده نظرات
(
تعداد نظرات
0
)
نظرات کاربران
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
می باشد.
Powered by
Dorsa
Portal